La Educación Prohibida (2012)
Va prezentam astazi un alt documentar tradus despre modul cum ar fi bine sa arate cu adevarat sistemul de educatie si un articol deosebit, scris de Marcel Capraru, un om care si-a petrecut toata viata in sistemul scolar si care a reusit sa-i patrunda adevaratul sens in cel mai complet mod cu putinta. Un articol care vine in completarea
articolului anterior cu Florian Colceag, confirmandu-ne inca odata ca se poate, ca oamenii nu sunt toti spalati pe creier, chiar daca au petrecut zeci de ani in sistem.
Ni se prezinta un istoric excelent al sistemului de invatamant obligatoriu si toate nenorocirile aduse de acesta de-a lungul anilor, majoritatea metehnelor societatii actuale fiind datorate acestui sistem bolnav de dresaj, de educare a obedientei in fata autoritatilor.
Dar mai intai cateva cuvinte despre documentar. In film ne sunt prezentate mai multe idei despre cum ar fi mai bine sa se petreaca procesul de invatare al copiilor:
"Inlocuirea competitiei cu cooperarea.
Eliminarea catedrei si a bancilor in scoli. Schimbarea rolului profesorului in indrumator.
Eliminarea sistemului de note si examene cel putin pana la varsta de 16 ani a elevului.
Invatatorii
, profesorii , indrumatorii elevilor sa detina locuri cat mai stabile
in sistem. Evitarea la maxim a emigrarii lor de la o clasa la alta sau de
la o scoala la alta.
Formarea de indrumatori care stiu in primul rand sa educe copii din punct de vedere emotional.
Promovarea unui nou tip de educatie cat mai completa.
Clase de arta si lucru manual .
Inlocuirea evaluarilor cu un alt sistem care doar indruma elevul.
Introducerea in scoli a claselor formate din elevi de varste diferite.
Implementarea in scoli a democratiei participative.
Profesorul este doar un indrumator , elevii sunt cei care decid ce vor studia la ore.
Regulile dupa care functioneaza clasa sunt stabilite si de catre copii in adunari unde orientatorul nu decide , doar copii.
Implementarea ideii de auto educatie.
Ore dedicate special pentru impulsionarea copilului in a descoperi ce doreste sa faca in viata.
Implementarea idei ca educatia inseamna in primul rand grija si preocupare pentru copil.
Alegerea indrumatorilor (profesorilor) care au vocatie pentru aceasta meserie.
Profesorul trebuie sa treaca un examen unde sa dovedeasca ca este o persoana fericita.
Conducerea scolii reprezentata de o adunare a profesorilor , care va inlocui deciziile directorului.
Adaptarea metologiei la copii si profesori nu invers.
Implicarea parintilor in educarea copiilor in scoala , organizarea de intalniri ale copiilor si parintilor in cadrul orelor.
Parintii au nevoie de mai mult timp liber pentru a creste si educa copilul.
Separarea de mama sa se faca cat mai tarziu..."
SURSA: FB Liliana Manolache
VEDETI FILMUL TRADUS AICI
EDUCATIA INTERZISĂ
In completare cititi articolul de excepţie:
(Vrei sa fi rege sau bou?)
"Deasupra patului meu de copil trona, pe peretele casei părinteşti,
un tablou mare reprezentând un cerb cu privirea semeaţă îndreptată spre
vârful unor munţi înzăpeziţi. Sub cerb, pe o panglică îngălbenită de
vremuri scria cu majuscule: „REGELE PĂDURILOR”. Așa am luat eu act
despre noțiune de rege. Despre împărați auzisem din povești.
Era o copie după un alt tablou de demult din casa bunicilor dinspre
mama. Îl pictase un văr de-al meu mai mare cu vreo zece ani. Copil
fiind, cred că eram prin clasa a II-a, îl urmăream pe vărul meu cum
realiza copia. Împărţise coala de hârtie în careuri şi picta pe bucăţi.
Întâi completa un careu, apoi altul şi aşa mai departe până când
tabloul a fost gata. Cutia de acuarele, pe care i-o cumpărase tata, a
rămas la noi. Imediat ce a plecat văru-meu, am scos o coală de la
mijlocul maculatorului, am îmărţit-o în careuri cu rigla din penarul
meu de şcolar sârguincios şi m-am apucat să pictez cerbul. A doua zi
tabloul era gata. Doar că, cerbul meu avea o privire blândă şi tâmpă de
bou. De atunci n-am mai pictat niciodată. Au trecut anii, am făcut
liceul, apoi facultatea, doctoratul şi am devenit specialist
în Ştiinţele educaţiei.
Mi-am amintit această întâmplare acum vreo câțiva ani într-un
compartiment de tren, când, un individ la vreo cincizeci de ani, fost
maistru la Electoputere, disponibilizat ca mulţi alţii din România cu o
sumă frumuşică de bani, îşi plângea soarta. Avea, spunea el, pământ
mult în zona Balş, dar nu-l mai angaja nimeni. Încet-încet, cei din
copartiment începeau să-i dea dreptate: era mai bine pe vremea
comunismului, nu aveai ce cumpăra dar aveai serviciu. Revoluţia asta
numai necazuri ne-a adus. Ce să faci cu libertatea?
Atunci am intervenit în discuţie amintindu-mi povestea tabloului şi
făcând o comparaţie între bou şi cerb. Boul e un animal cu stăpân. Are
adăpost, are hrana asigurată, în fiecare dimineaţă e înjugat la car sau
la plug şi munceşte. Cu cât îşi face datoria mai bine cu atât
primeşte o raţie de fân sau de coceni mai mare. Cu cât e mai ascutător
şi se opinteşte mai tare cu atât e mai bine îngrijit. Dacă leneveşte
are parte de bici. Nu are grija zilei de mâine. Mâine e la fel ca
astăzi, la fel ca ieri şi ca în toate zilele. Doarme liniştit, pe
coadă. Spre deosebire de bou, cerbul nu are un adăpost. Hrana şi-o
procură singur. Nu e sigur că o poate găsi şi mâine. Nu e ferit de
pericole, trebuie să fie mereu în alertă, treaz, să decidă singur. Şi,
mai e o deosebire: cerbul e liber, totul depinde de el, boul are
stăpân, e dependent, e sclav. Când nu mai poate munci sau când stăpânul
nu mai are nevoie de el, soarta lui e la mila stăpânului. Scopul
boului nu e să-și găsească hrana, e să-și caute stăpân care să-l
hrănească.
L-am întrebat pe individ după ce i-am expus această metaforă: Între o
viaţă de bou şi una de cerb, pe care o alegi? De fapt, întrebarea era
adresată tututror. Încet-încet, după o perioadă de tăcere, au
reînceput discuțiile. Și, spre uimirea mea, deși se vedea în glasul
celor din compartiment o undă de regret, concluzia cvasi-generală a
fost că viața de bou e preferabilă celei de cerb. Cum s-a ajuns aici?
Din cei șaizeci de ani pe care i-am împlinit de curând, cincizeci și
patru mi i-am petrecut în școală. Învățătoarea mea avea vreo șaptezeci
de ani (pe atunci nu se ieșea la pensie obligatoriu) și își începuse
cariera la douăzeci, pe la 1910, fusese și învățătoarea tatălui meu,
era o istorie vie a învățământului românesc. Cu alte cuvinte, din cei
148 de ani de învățământ obligatoriu în România, cu peste 120 am avut,
într-un fel sau altul, un contact direct. Am fost, pe rând, elev,
student, profesor, director de școală, inspector școlar, director de
CCD, acum sunt profesor de profesori, și cred că această experiență îmi
permite să afirm că preferința față de viața de bou a colegilor mei de
compartiment e, în principal, rezultatul școlii. (Atenție, folosesc
termenul “bou” nu în sens jignitor la adresa cuiva, ci ca expresie a
servituții și a stării și nevoii psihologice de dependență și
obediență).
Învățământul obligatoriu, sub forma în care îl cunoaștem azi, a
apărut într-un stat totalitar, Prusia, în urma unei bătălii, cea de
Jena din 1806 dintre armata de amatori a lui Napoleon și armata
instruită prusacă, în care francezii au învins. Când industria ta
principală e să produci și să exporți mercenari pentru cei ce cucereau
colonii peste mări și țări, a fi înfrânt de niște țărănoi, ridică o
mare problemă, una națională. Așa a gândit și Johann Gottlieb Fichte,
filosoful de serviciu al lui Friedrich cel Mare, în cele 14 Scrisori
către națiune publicate între 1808 și 1814: Am fost înfrânți pentru că
soldații noștri n-au respectat ordinele, trebuie să facem o Germanie
Mare, să unificăm limba germană și toți germanii să gândească la fel și
să respecte ordinele, cel puțin în problemele mari. Iar statul prusac
a început o treabă așezată, nemțească, detaliată, pentru a pune în
practică aceste idei. Astfel s-a instituit primul sistem de învățământ
obligatoriu din lume în Prusia, în 1819.
Ideea învățământului obligatoriu, de masă, nu era nouă. Ea apare în
scrierile lui Platon, pe la 1635 s-a încercat în Scoția, iar la
Revoluția franceză, revoluție făcută de adulți, s-a cerut pentru prima
dată dreptul la educație universală. Oamenii constataseră că cei care
aveau carte aveau parte de anumite privilegii, erau funcționari ai
statului, conduceau, la diverse nivele, grupuri de indivizi, ceea ce le
crea un statut invidiat. Te-ai fi așteptat ca, odată câștigat acest
drept, cohorte de adulți să pună burta pe carte, dar, vai, ceea ce era
un drept câștigat pentru adulți, a devenit, curând, o obligație pentru
copii. Napoleon însuși, după ce a organizat învățământul superior pe
principii și reguli militare, a încercat un învățământ obligatoriu
pentru copii, dar marea masă a părinților a refuzat să-și dea copiii pe
mâinile altora.
Prusacii au reușit. Prusia era un stat totalitar. Noi ne referim la
legea interzicerii avorturilor a lui Ceaușescu ca expresie a
totalitarismului comunist. Ei, bine, în Prusia exista încă din 1735 o
lege de control al nașterilor, orice femeie trebuia să raporteze la
poliție când a ajuns la menopauză!
Într-un cadru mai amplu, secolele al XVIII-lea și al XIX-lea coincid
cu perioada luptelor, răscoalelor, revoluțiilor și teoriilor de
eliberare a scalvilor, de exprimare a demnității și libertății umane.
În același timp se dezvolta industria, în principal cea extractivă și
prelucrătoare, statele se modernizau și se complicau în funcționare și
birocrație. Sclavii, care, sub diverse denumiri și statute (iobagi,
șerbi, robi, proscriși, etc.) care constituseră de secole și milenii
forța de muncă, nu mai puteau asigura progresul omenirii. Era nevoie de
un alt tip de forță de muncă, instruită care să mânuiască mașinile, să
asigure funcționarea statelor, să asculte și să execute ordinele.
Problema au rezolvat-o, așa cum am spus, prusacii, obligând copiii
să meargă la școală. Între timp, dintre toate instituțiile obligatorii,
au mai rămas doar două: pușcăria pentru adulți și școala pentru
copii. Vedem, chiar în aceste zile, cu câtă dificultate ajung
infractorii la pușcărie: procese îndelungate, procurori, avocați,
tribunale peste tribunale, judecători, drepturi ale omului… Pentru
copii, e de ajuns faptul că s-au născut și au ajuns la o anumită
vîrstă, din ce în ce mai fragedă, la șapte, șase, cinci și, odată cu
grădinița, la trei ani, și din ce în ce, pe o perioadă de
obligativitate mai lungă, patru, șapte, zece, douăsprezece clase
obligatorii.
Prin această obligativitate statele au preluat, într-un fel, dreptul
părinților asupra copiilor. La început cu forța, apoi, pe măsură ce
părinții înșiși au fost educați prin școală, cu bunăvoia acestora. (
Las, pentru moment, discuția asupra dreptului părinților asupra
copiilor, înscris încă în codul lui Hamurabi, pentru că și aici e o
problemă universală). Ideea este că, prin această obligativitate,
copilul nu e considerat o ființă umană, nu are dreptul la libertate. E
un paradox să ai dreptul la educație obligatorie! În prezent, s-a ajuns
în situația în care părinții își vând copiii statului încă dinainte de
naștere: concediile de maternitate plătite, concediile de creștere a
copiilor plătite, alocațiile pentru copii, sunt forme de vânzare a
copiilor către stat. Când mamele fac demonstrații fluturând pamperșii
în fața guvernului, ele, de fapt, negociază un preț, iar statul le
plătește ca angajate pentru îngrijirea copiilor până când îi ia la
școală ( era să zic la oaste).
Desigur, o țară cu oameni instruiți și obedienți e
superioară altora, are un ritm de dezvoltare mult mai alert,
realizează un boom economic, ceea ce s-a întâmplat și cu Prusia, mai
târziu Germania Mare. Și, pentru că majoritatea savanților lumii din
prima jumătate a secolului al XIX-lea își dădeau doctoratele în
universități germane, au importat sistemul și l-au transferat în țările
lor, America la 1852, Principatele române la 1864, Italia de-abia la
1888.
Cum au reușit nemții să creeze un sistem prin care să producă forță
de muncă instruită, dar, în același timp, dependentă și obedientă?
Oameni dependenți, dar care au sentimentul că sunt liberi, cu alte
cuvinte, tipul de bou inteligent, idealul educațional al oricărui
sistem statal de învățământ, fie că vorbim de state democratice sau
totalitare, de republici sau monarhii?
În primul rând, prin gruparea copiilor pe clase pe criteriul
vârstei. Niciun alt grup uman nu se organizează pe vârste ( era armata
obligatorie, care, între timp, s-a desființat). Ce-ați zice dacă s-ar
da un ordin ca la Ministrul Educației toți angajații să aibă 30 de ani,
cei de la Ministerul Economiei să aibă 31, cei de la Interne, 32 de
ani, ș.a.m.d.? Sau la o televiziune, cei care lucrează la Știri să fie
de 35 de ani, apoi jurnaliștii fiecărei emisiuni să fie aleși pe
criteriul vârstei, la emisiunea A de 36, la B de 37, etc. ? Ar fi
absurd, nu-i așa? și ați ieși în stradă să protestați împotriva unui
asemenea ordin. Ei, bine, copiii nu au dreptul să aleagă și nici să
protesteze, iar adulților li se pare normal, nu absurd. Această grupare
pe criteriul vârstei produce mai multe efecte antisociale: organizarea
este impusă din afară, coeziunea socială e imposibilă ( ca în cazurile
de mai sus, cu ministerele…), copiii nu pot învăța unii de la alții,
liderii sunt impuși de adulți, nu apar în mod natural, toți sunt ținuți
în același ritm dictat de medie, etc. În acest fel n-ai decât să te
supui mediei, cuvânt care are aceeași rădăcină cu mediocritate.
În al doilea rând, prin împărțirea activității școlare pe lecții de
câte cincizeci de minute cu recreații de câte zece minute între lecții.
În acest fel copiii învață ora asta ceva, ora a doua altceva, ora a
treia trec la altceva, fără să aibă vreodată imaginea întregului sau
de ce învață și asta și celalaltă. Ei învață pentru că așa ne-a spus
“Domnul” sau “Doamna”, “Tovarășul” sau “Tovarășa”, adică sunt alții mai
mari care știu, noi trebuie să-i ascultăm, să ne supunem voinței lor.
Și astfel, învață din experiență, lecție de lecție, zi de zi, an de an,
că depind de altcineva. De altfel, majoritatea celor mai buni elevi,
după ce termină școala și facultatea, nu știu ce să facă cu viața lor,
sunt angajați de alții, de tip Donald Trump sau Gigi Becali, care le
spun ce să facă și ei fac foarte bine ceea ce li se cere. Tot din
experiența lecțiilor, copiii învață că “nimic în viață nu e atât de
important încât să merite să fie dus la bun sfârșit”. Dacă, prin
absurd, un elev e “prins” în timpul unei lecții de farmecul unei
poezii, sau se concentrează pe o problemă, sună clopoțelul sau soneria (
la începuturile școlii obligatorii pauzele se anunțau printr-un sunet
de corn) orice farmec sau concentrare trebuie să înceteze și se trece
la altceva. Nu trebuie să faci ce-ți place, ci ce îți ordonă altcineva,
indirect, prin clopoțel, nenea Ministru, nenea Satu, nenea Sistemu.
În al treilea rând, dependența și obediența sunt induse prin ceea ce
numim astăzi curriculum, sau programă școlară, sau syllabus. În
definitiv, nici “Domnul” sau “Doamna” nu fac ce vor, ci ceea ce li se
cere prin programă. Domnul sau Doamna, lucrând cu mintea și sufletul
copiilor, trebuie să introducă aceste atribute constituente ale ființei
umane într-un program, să le “programeze” copiilor modul cum gândesc,
precum și conținutul gândirii, care e dat în curriculum. Desigur,
există mai mulți Domni sau Doamne, fiecare stăpân, mai mult sau mai
puțin, pe părticica lui de curriculum, pe disciplina lui, dar
niciunul/niciuna nu are imaginea întregului, sunt doar angajați într-un
sistem construit de alții pe principiul unei uzine, fiecare executând
operațiile tehnologice care i se cer. Domnii și Doamnele sunt ei/ele
înșiși/însele dependenți/dependente de sistem, sistem care, în ultimă
instanță, poate fi definit ca suma locurilor de muncă ale cadrelor
didactice. ( Să nu fiu greșit înțeles: există foarte multe cadre
didactice bine pregătite în disciplinele lor și, cred că fiecare are
cele mai bune intenții privind educarea copiilor, dar intențiile bune,
construite prin autosugestie, nu ajută la nimic dacă ești specialist în
instrumentele cu care operezi (conținutul disciplinei tale) și nu
cunoști corpul pe care operezi ( mintea și sufletul copilului)).
De altfel, există opinia generală că, prin sistemul de învățământ,
copiii sunt dați pe mâna unor specialiști în educație, care, pe lângă
specialitatea lor, au studiat pedagogia, psihologia și metodicile
predării. Ca unul care, zeci de ani am studiat și predat aceste
discipline, pot să afirm că nu sunt științifice. Așa cum o bună
perioadă, în țara noastră și în multe alte țări s-a predat disciplina
numită ”Socialism Științific” (mulți universitari și lectori în
universitățile populare și-au construit o carieră în jurul acestei
discipline) și s-a dovedit în realitate că așa ceva nu există, tot
astfel Științele educației sunt articulații logice, uneori bine
închegate, dar construite pe postulate false. Metodicile, de exemplu,
sunt un fel de rețetar cu principii, norme, metode, strategii și
tehnici, dar, ca orice rețetă se adresează omenilor bolnavi, nu
spiritelor vii. Cercetările psihologice asupra învățării, de la
Thorndike, Skinner, Kohlberg sau Pavlov s-au făcut pe animale, șoareci,
câini, pisici, porumbei, maimuțe, etc. și au fost transferate la modul
cum învață copiii, iar cele pedagogice sunt caduce, pentru că,
odată introduși copiii într-un mediu artificial-școala- separat atât de
societate cât și de natură, nu poți obține, prin observare sau
experimen,t nimic valabil. E ca și cum ai așeza un fluture sub un
clopot de sticlă, i-ai observa mișcările și zbaterea și ai crede
că știi totul despre fluturi!
La fel face și Mărioara, vecina de la parter, care își
plimbă câinele, pe Axi, prin parcarea blocului, și-i strigă: Fii
cuminte Axi!, Vino la mama, Axi, Hai să-ți dea mama, Pedigree, să te
spele mama pe lăbuțe! Pentru ea Axi e un copil drăgălaș și răsfățat.
Tot mai multă lume are animale de casă, de la câini, pisici și canari,
până la șerpi și cămile. Toți le îngrijesc ca pe niște copii. Există o
întreagă industrie pentru hrana și îngrijirea acestor animale. Recent a
apărut primul post de televiziune dedicat direct animalelor de casă,
Dog TV, să nu se plictisească. Nu știu dacă e normal sau nu. E treaba
Mărioarei, Axi răspunde nevoii ei de afecțiune. Dar dacă oamenii
îngrijesc și cresc aceste animale ca pe niște copii, pe cale de
inferență logică e adevărat și corolarul: copiii sunt îngrijiți și
crescuți ca niște animale drăgălașe care răspund nevoii de afecțiune a
adulților! Dar, dacă pe Mărioara doar o salut și o las cu credința ei,
de la unii ca Skinner, Brunner sau Pavlov, am pretenții să nu
influențeze educația copiilor. Toate se trag, pesemne, de la Darwin,
care ne-a făcut animale, superioare, ce-i drept, și toată lumea l-a
crezut.
Să fiu corect, alte cercetări psihologice care au influențat
instruirea școlară s-au făcut pe copii, de ex., cele ale lui Piaget
sau Vâgoțky, greșeala lor fiind că s-au adresat numai intelectului sau
numai interacțiunilor sociale ale copiilor, ca și cum, dacă ai studia
mâna sau piciorul, poți concluziona asupra organismului ca întreg!
Copiii, însă, au legile lor de dezvoltare, naturale sau divine pe
care le urmează neîncetat și, cu toată, cu toate încercările școlii
obligatorii, în ciuda tuturor teoriilor și metodelor, s-a constatat
că reacționează și nu se supun regulilor și regulamentelor din ce în ce
mai restrictive. Atunci s-a inventat o altă treabă la fel de
nemțească: sistemul de recompense și pedepse, între care, la loc de
cinste tronează nota. După caz, nota e zăhărelul sau biciul din
experimentele de psihologie a învățării, denumite, “științific”,
elemente de întărire și reîntărire. Tot după caz, nota instaurează
competiția stimulată de profesori și părinți și clasificarea
neoficială, desigur, în deștepți și proști. Dacă pentru profesori acest
lucru e de înțeles, nota fiind instrumentul de bază cu care mențin
disciplina și, speră ei, motivația, pentru părinți lucrurile se
complică, deoarece, se presupune că aceștia își iubesc cu adevărat
copiii. Și, cel puțin eu, n-am văzut sau am auzit de vreun bărbat care
își iubește soția întrebându-l pe preot sau pe primar: ce notă-i dai
soției mele? sau de vreo soție iubitoare chestionându-și vecina: ce
părere ai, dragă, de bărbatul meu? E bun sau nu, îi dai notă de
trecere? Păi, dacă îți iubești copilul, te duci la un străin să ți-l
evalueze? E adevărat, există numeroase concursuri cu note și premii
pentru câini și pisici care gâdilă orgoliul stăpânilor. S-au înmulțit
cazurile de sinucideri în rândul copiilor din cauza vreunei note sau
corigențe și nimeni nu găsește nicio vină sau explicație. De ce, că
era un elev bun? Nu ne-am așteptat la asta! Dar la ce să te aștepți,
când copilul este împins într-un conflict existențial colosal pentru
că își iubește familia, își iubește profesorii, colegii, semenii și
dintr-o dată se prăbușește nemaiputând suporta ideea că i-a dezamăgit
groaznic pe cei pe care i-a iubit atât! În loc să oprim moara și să ne
întrebăm, ce măcinăm noi aici? trecem totul la fapt divers într-un
articol de ziar sau o emisiune TV.
Priviți examenul de capacitate de anul acesta sau cel de bacalaureat
de anul trecut. Ce importanță are dacă un elev a bifat subiectivă și
altul predicativă iar cel de-al treilea atributivă? Câți dintre adulți
știu asta? De ce soarta unui copil să depindă de ceea ce nici
specialiștii cu studii și doctorate nu știu bine? Sau de ce cheltuim
milioane de lei cu camere video de supraveghere – Big Brother – când
copiii sunt împinși într-o competiție nenaturală, neomenească?
Dacă scopul vieții este fericirea, de ce tot acest stress artificial
provocat, în care anual sunt împinși sute de mii de elevi, familii și
profesori care încearcă, lăsând la o parte orice urmă de moralitate
(dacă le-a mai rămas), să se lupte între ei, pentru, de fapt, o
nefericire? Răspunsul e simplu: pentru că, aruncându-i unii împotriva
celorlalți, pot fi stăpâniți, mânuiți, manipulați. Asta e sarcina
sistemului de educație imaginat și creat de slujbașii lui Friedrich cel
Mare acum 200 de ani.
Dar cea mai mare invenție a școlii tradiționale a fost banca de
școală. Oricâte opresiuni ar fi imaginat adulții împotriva spiritului
viu al copiilor, cu oricâte pedepse, nu puteau opri copiii să se miște.
Mișcarea este forma primordială și fundamentală de expresie a vieții
și a independenței individului. Trebuia găsită o soluție de încătușare
a spiritului, iar aceasta a fost banca. La început erau bănci lungi ca
cele de la căminele culturale sau ca la nunțile de la cort, dar copiii
lunecau pe sub ele. Apoi s-au inventat cele cu scaunul legat de bancă,
mai întâi pentru șase elevi, să nu poată ieși din ea, apoi, pentru
patru sau doi, în sfârșit, pentru unul, pe măsură ce se vorbea de
drepturile copilului. Au fost implicați cercetători care au studiat
poziția, forma și anatomia copilului, proiectând bănci din ce în ce mai
ergonomice, cu scaune rabatabile, etc. S-a observat, totuși, că e
nevoie și de mișcare și au fost create pauzele și introduse orele de
educație fizică pentru a evita deformarea coloanei vertebrale. E ca și
când ai cere unei persoane să meargă într-un picior și, când obosește,
să schimbe pe celălalt, uitând că un mers normal, cu ambele picioare și
în ritm propriu nu duce la oboseală. Prin bancă, disciplina a fost
luată sub control de către autorități, astfel încât primul lucru pe
care îl învață orice copil care merge la școală este să stea în banca
lui, să facă ce i se spune și să răspundă când e întrebat.
Toată această uriașă industrie care nu dă faliment deoarece are
clientela asigurată obligatoriu, care merge din ce în ce mai prost,
pentru că numai dacă merge prost poate cere bani mai mulți, dacă ar
merge bine n-ar mai fi nevoie de bani mai mulți, este susținută de
teorii pedagogice din ce în ce mai sofisticate. De la Taxonomia
obiectivelor educaționale a lui Bloom (1956), care funcționează încă în
practica școlii românești și despre care Bloom însuși spunea prin
1990, că, pe baza ei poți crește pui în incubator, nu spirite umane
(întrebați-l pe profesorul Nicolae Sacaliș, a vorbit cu Bloom, văd că a
lansat recent o carte) la elaborarea standardelor educaționale în
America, prin anii ’80, pe care ne străduim, cu sârg, să le introducem
și la noi, și până la învățământul bazat pe competențe pentru crearea
societății bazate pe cunoaștere – knowledge-based society- clamat de
documentele UE ( noi am construit, într-o vreme, societatea socialistă
multilateral dezvoltată, cu mult înaintea UE!), toate aceste teorii
merg pe linia inaugurată de prusaci în urmă cu 200 de ani. Copilul,
dibuit, ici-colo, de unele mari spirite ca Ellen Key, Maria Montessori
sau Celestin Freinet, a fost îngropat sub imense mormane de legi și
regulamente în care, pentru state, e doar o resursă umană ( Vezi Legea
Educației nr. 1/2011, art. 2(2) și sutele de regulamente și metodologii
pe site-ul MECTS, pe care nici juriștii nu le pot descâlci!). Și, ca
orice resursă, trebuie folosită de cineva, așa cum și boul e o resursă
pentru cel care nu are tractor.
Întreaga educație se bazează pe o prejudecată, o premisă falsă:
aceea că adulții fac copii și că ei îi formează și îi modelează după
proiecte naționale și internaționale. Noi, românii, dintr-o țară de
informatori, ne-am transformat într-una de formatori. E la modă.
Mii de ani oamenii au fost convinși că soarele se învârtește în
jurul pământului. Când, în sfârșit, a venit unul care să le spună că e
invers, l-au ars pe rug. Au mai trecut câteva sute de ani pentru a
accepta cu toții acest nou fapt. La fel e și cu această prejudecată. În
urmă cu peste 100 de ani ( 1907, cînd la noi pornea răscoala de la
Flămânzi) o femeie, prima femeie medic din Italia, Maria Montessori, a
spus lumii: COPILUL ESTE CREATORUL ADULTULUI. CARACTERUL ȘI
PERSONALITATEA SUNT PROPRIA CREAȚIE A COPILULUI. A fost exilată din
Italia, a fost urmărită de fasciștii lui Mussolini pentru a fi ucisă, a
fost complet ștearsă de comuniști din istoria educației și pedagogiei,
a fost dată uitării de pedagogiile și universitățile din statele
așa-zis democratice, deși cercetările recente din neuroștiințe îi
validează spusele.
În această epocă a libertății, a comunicării globale, copiii răspund
oprimării și controlului total, ignorării legilor naturale ale
dezvoltării lor, în mod neconștientizat, în școlile publice de pe toate
meridianele prin creșterea gradului de violență. Statele cheltuiesc
milioane de dolari și de euro pe proiecte de prevenire și reducere a
violenței școlare. Școlile seamănă, din ce în ce mai mult, cu pușcăria.
Jandarmii și polițiștii păzesc la porțile școlii. Recent, un ministru
al educației a propus introducerea cazierului școlar. Inutil. Sclavii
s-au eliberat prin răscoale, proletarii prin revoluții, de vreo sută de
ani asistăm la mișcări pentru eliberarea femeii (de sub prejudecăți,
desigur, altfel e liberă!). E nevoie de o nouă revoluție: cea a
eliberării copiilor de sub prejudecățile adulților. Ultima.
Non-violentă. Pentru că adulții nu fac copii. Ei fac sex."
In completare studiati si:
5) LEVI ELEKES - FRIENDS SHOW - cateva ganduri de bun simt despre scoala AICI si AICI
O intrebare (fara a-mi fii luata la... palme): domnul face si el parte din categoria B?
RăspundețiȘtergereNu de alta, dar toata viata lui a fost un simplu angajat, chiar daca in sistemul de stat si nu in cel privat. Poate ca daca era in sistemul privat si primea un sut in... DOS (sistemul de operare) ar fii facut un pas inainte.
Ideile expuse sunt foarte interesante, dar cum pot fii puse in aplicare?
Care domn si ce categorie B? Bou? ... probabil ca a fost, iar la varsta senectutii a realizat cat de bou a fost. Oricum ... solutii exista . Noi am dat la final de articol mai multe linkuri in completare. Exista sisteme alternative de educatie: Scoala democratica, Montessori, Valdorf, Kapriole, home schooling samd .. De curand si in Suedia au aparut 30 de scoli diferite. Vedeti linkurile de la final.
RăspundețiȘtergereCunosc aceste sisteme de educatie, sunt mai mult decat... fidea )) site-ului vostru.
RăspundețiȘtergereEu ma refeream la episodul din tren, cel in care le povesteste oamenilor despre categoria B si C.
In paranteza fie spus, mai bine suna caine decat bou. Si cainele asteapta sa fie hranit, nu se supara oricat de mizerabil l-ai trata, etc.
Ce putea face omul acela din Bals cu gramada de pamant pe care o avea?
Nu ar fii trebuit poate sa aiba si niscaiva ''malai'' pentru a reusi sa inceapa sa faca ceva?
El avea pentru ca fusese disponibilizat cu o suma frumusica, dar agricultura este o loterie, azi ploua, maine nu...
Anul acesta poti da lovitura, iar la anul sa ramai cu buza umflata.
Cum am putea noi in Romania sa schimbam acest sistem de invatamant (sau orice alt fel de sistem) cand trasatura caracteristica a natiei romane este toleranta?
Noi ne asemanam cu nativii din orice parte a lumii (indienii nord-americani, etc.) care au terenuri pline de resurse si ca re sunt ingenuncheati de cei care vor intotdeauna mai mult, de cei care sufera de sentimentul ca nu au indeajuns niciodata si vor sa aiba mai mult si mai mult...
P.S. Oamenii care au trecut prin sistemele alternative de invatamant au devenit boi sau cerbi?
Teoria ca teoria, dar practica ne omoara!
Boul trage la jug ..la asta se refera, asa cum trage si omul de rand la jug.
RăspundețiȘtergereCert este ca un sistem ca cel actual te transforma mai mult ca sigur in bou. Sistemele alternative ofera o sansa noua copilului de a deveni un om mai liber. Din ce am citit si studiat, intr-adevar oamenii care au finalizat astfel de sisteme sunt mai completi si mai impliniti cu ceea ce fac, iar daca aleg ceva sa faca in viata o fac cu tot sufletul, nu pentru ca trebuie sau pentru ca le ofera doar anumite avantaje materiale samd.
Nu vedem schimbarea facandu-se peste noapte, ci prin politica pasilor marunti, cu ajutorul oamenilor care inteleg ca asa nu se mai poate si slava Domnului exista din ce in ce mai multi oameni de acest gen.