THE NATURE OF THE MIND (1982)
EP. 3 - The Need for Security
„Reformatorii – politici, sociali şi religioşi – nu vor produce decât mai multă suferinţă omului, dacă
acesta nu va înţelege modul cum funcţionează propria sa minte. În decursul
înţelegerii proceselor mentale intime, se produce o revoluţie lăuntrică,
radicală şi din acea revoluţie lăuntrică răsare necesitatea cooperării
autentice, care nu este o cooperare cu un sistem, cu o autoritate sau cu cineva
care ‚ştie’. Când vei şti cum să cooperezi, fiindcă se produce această
revoluţie lăuntrică, atunci vei şti şi cum să nu cooperezi, ceea ce este cu
adevărat foarte important, poate mai important. Actualmente, cooperăm cu o
persoană care oferă o ‚reformă’, o ‚schimbare’, care nu face decât să
perpetueze conflictul şi suferinţa, dar, dacă putem afla ce înseamnă să posezi
adevăratul spirit al cooperării, care capătă fiinţă odată cu înţelegerea modului
de funcţionare a minţii umane şi care rezidă în eliberarea de ego, atunci
există posibilitatea creării unei noi civilizaţii, o lume complet diferită, în
care nu mai există pofta de acumulare, nu mai există invidie şi nici
concurenţă. Aceasta nu este o simplă utopie teoretică, ci este mentalitatea
reală umană, care constă într-o căutare şi o curiozitate constantă, autentică
şi binecuvântată.”
Jiddu
Krishnamurti (1895-1986)
The
Book of Life
Am
continuat maratonul spiritual, iniţiat nu cu multă vreme în urmă şi am ajuns la
cea de-a treia parte, intitulată „The Need for Security”, a convorbirilor
purtate în perioada 16-17 aprilie 1982, la sediul fundaţiei Krishnamurti din
Ojai, California, între Jiddu Krishnamurti, David Bohm şi Rupert Sheldrake,
secondaţi de psihiatrul John Hidley, colaboratorul fundaţiei, pe tema naturii
minţii umane şi, în particular, a necesităţii asigurării siguranţei psihologice
a unei fiinţe umane.
Voi
respecta propriile mele reguli, stabilite în postarea anterioară, de a-mi
limita expunerea, cu excepţia unor mici precizări pe marginea unor replici din
actualul episod, în care am urmărit iarăşi, fascinat, dificultatea cu care trei
minţi remarcabile, contemporane nouă, urmăresc raţionamentul de o simplitate
dezarmantă, până într-un final, al marelui maestru Jiddu Krishnamurti.
Desigur
că nu ne putem lăuda cu cine ştie ce raţiune superioară, pur şi simplu fiindcă
noi avem avantajul furnizat de cele trei decenii scurse de la filmări şi, deci,
al unei perspective social-politice mult mai ample, decât cea a anului 1982.
Este
una dintre rarele ocazii, pe care le-am avut în viaţă, de a respecta
necondiţionat opinia unui om şi, cu toate acestea, am remarcat cu stupoare că
tiparele condiţionării umane, pomenite de maestru, se manifestă aproape
instinctiv, atunci când Krishnamurti pare să nege anumite tabuuri, pe care am
ajuns, fireşte, să le considerăm imuabile.
Fidelii
acestui blog ştiu acum, fără îndoială, că detest ipocrizia malefică a tuturor
religiilor organizate - care reuşesc, încă, să ne blocheze accesul la adevărata
spiritualitate - dar nu concep existenţa acestui Univers, decât în prezenţa
unei Inteligenţe Creatoare, mai presus de el şi încorporată lui, holistic,
indiferent de numele pe care preferăm să i-L acordăm.
Din
nefericire, religia ne-a separat, de tare multă vreme, de conştiinţa faptului
că suntem una cu Dumnezeu şi Universul şi, ca atare, nu era absolut deloc
necesar să ne auto reinventăm şi să inventăm un dumnezeu biblic, o entitate
exterioară nouă, ce bântuie prin nişte ceruri ipotetice, a cărui existenţă
Krishnamurti o neagă ferm în acest episod, provocând zvârcoliri de protest în
spiritul nostru, supus condiţionării religioase, vreme de milenii.
Cu
certitudine că nu vom reuşi să rezolvăm nici una dintre problemele majore
sociale, actuale, dacă nu vom trece la un alt nivel al conştiinţei umane, decât
cel care le-a creat sau care a acceptat şi chiar salutat crearea acelor
probleme, în baza unor promisiuni mincinoase, privind asigurarea propriei
noastre securităţi sociale şi numai a noastră, uitând că nu o vom obţine,
niciodată, fără abandonul oricărei urme de ego.
„Tot
ceea ce cunoaştem este teama, recompensa şi plăcerea şi moartea şi conflictul
constant în relaţii !” – de-a dreptul tristă şi dureroasă această definiţie,
atât de nudă, a condiţiei umane, mai ales atunci când este rostită de un spirit
superior.
Cred
că David Bohm foloseşte, uneori, eronat termenul de „fizic”, în sens de
„fiziologic”, ceea ce diminuează, oarecum, claritatea mesajului său, fiindcă
fiziologic înseamnă, de fapt, tot o reacţie a subconştientului, condiţionat a
priori.
În
altă ordine de idei, explicaţia oferită de Rupert Sheldrake, privind
modalitatea de a scăpa de teamă şi de a obţine siguranţa psihologică, după care
tânjim cu toţii, seamănă izbitor cu litania împotriva fricii, din romanul SF,
„Dune”, capodopera lui Frank Herbert şi mă îndoiesc sincer că este o simplă
coincidenţă, fiindcă autorul trebuie să fi fost, el însuşi, un iniţiat:
„Frica
ucide mintea. Frica este moartea măruntă, purtătoarea desfiinţării totale. Voi
învinge frica ! O voi lăsa să treacă peste mine şi prin mine. Şi, după ce va fi
trecut, îmi voi întoarce ochiul interior şi voi privi în urma ei. Pe unde a
trecut frica, nu va mai fi nimic. Numai eu voi rămâne !”
„Order
of the Star in the East” a fost fondat în 1911, pentru a proclama venirea
Dascălului Lumii. Krishnamurti a fost făcut conducătorul ordinului. În data de
3 august 1929, la deschiderea taberei anuale a ordinului, de la Ommen, în
Olanda, Krishnamurti a dizolvat ordinul, în faţa a peste 3.000 de adepţi,
refuzând tutela iniţiată de dr. Annie Besant şi Charles Webster Leadbeater,
reprezentanţii Theosophical Society. Discursul ţinut cu acea ocazie, a
reprezentat manifestul spiritual ce a marcat peste jumătate de secol de
activitate altruistă, susţinută, în slujba omenirii şi consider că merită a fi
cunoscut şi, mai ales, aprofundat:
„Suntem
pe cale de a discuta, în această dimineaţă, dizolvarea ‚Order of the Star’.
Mulţi oameni vor fi încântaţi, iar alţii vor fi, mai degrabă, trişti. Nu se
pune problema nici a desfătării şi nici a tristeţii, fiindcă este ceva
inevitabil, aşa cum am de gând să vă explic. Poate vă amintiţi povestea în care
diavolul şi un prieten al său mergeau pe stradă, când au văzut un om aplecându-se
şi ridicând ceva de la pământ, privindu-l şi, apoi, punându-l în buzunar.
Prietenul îi spuse diavolului, ‚Ce a ridicat acel om de jos ?’. ‚A ridicat o
bucată din adevăr !’, răspunse diavolul. ‚Asta e o veste foarte proastă pentru
tine, atunci.’, spuse prietenul. ‚Oh, nici vorbă’, replică diavolul, ‚fiindcă
am de gând să-l las pe el să-l impună.’
Afirm
că Adevărul este un ţinut lipsit de poteci şi nu te poţi apropia de el pe nici
o cale, prin nici o religie, prin nici o sectă. Acesta este punctul meu de
vedere şi ader la el, absolut şi necondiţionat. Adevărul, fiind nelimitat,
necondiţionat, de neabordat pe nici o cale, nu poate fi impus; nici nu poate fi
înfiinţată vreo organizaţie care să conducă sau să forţeze oamenii pe vreo cale
anume. Dacă înţelegeţi asta, mai întâi, atunci veţi înţelege cât de imposibil
este să impui o credinţă. O credinţă este ceva pur individual şi nu poţi şi nu
trebuie s-o impui. Dacă faci asta, devine moartă, pietrificată; devine un crez,
o sectă, o religie care trebuie să fie impusă altora. Exact asta se încearcă în
întreaga lume. Adevărul este minimalizat şi este transformat în jucăria celor
slabi, a celor care sunt nemulţumiţi, doar provizoriu. Adevărul nu poate fi
coborât la nivelul nostru, ci, mai degrabă, individul trebuie să facă efortul
de a se ridica deasupra lui. Nu poţi aduce vârful muntelui în fundul văii. Dacă
vrei să ajungi în vârful muntelui, trebuie să traversezi valea şi să-i urci
pantele, fără să te temi de prăpăstiile periculoase.
Deci,
acesta este primul motiv, din punctul meu de vedere, pentru care ‚Order of the
Star’ ar trebui să fie dizolvat. În pofida acestui fapt, veţi forma poate alte
ordine, veţi continua să aparţineţi altor organizaţii, aflându-vă în căutarea
adevărului. Eu nu vreau să aparţin nici unei organizaţii de natură spirituală,
sper să înţelegeţi asta. M-aş folosi de o organizaţie care m-ar ajuta să ajung
la Londra, de exemplu; acesta este un tip total diferit de organizaţie, mai
degrabă de natură mecanică, cum ar fi poşta sau telegraful. Aş folosi un
autoturism sau un vapor cu aburi, pentru a călători, fiindcă acestea nu sunt
decât mecanisme de natură fizică, care nu au nimic de-a face cu
spiritualitatea. Repet, afirm că nici o organizaţie nu poate conduce omul către
spiritualitate.
Dacă
va fi creată o organizaţie în acest scop, va deveni o cârjă, o slăbiciune, o
robie, care sigur că va schilodi individul şi-l va împiedica să se dezvolte,
să-şi realizeze propria unicitate, care rezidă în descoperirea de către el
însuşi a acelui adevăr, absolut şi necondiţionat. Deci, acesta este un alt
motiv pentru care am decis, în calitatea mea de conducător al ordinului, să-l
desfiinţez. Nimeni nu m-a convins să iau această decizie. Nu este vreo ispravă
magnifică, fiindcă nu doresc să am adepţi şi vorbesc serios. În momentul în
care urmezi pe cineva, încetezi să mai urmezi calea Adevărului. Nu mă
interesează dacă acordaţi sau nu atenţie spuselor mele.
Am un
anume scop de îndeplinit în lume şi o voi face printr-o concentrare neclintită.
Îmi rezerv un singur ţel esenţial: să eliberez omul. Vreau să-l eliberez din
toate cuştile, de toate temerile şi nu să fondez noi religii, noi secte şi nici
să formulez noi teorii şi noi filozofii. Atunci mă veţi întreba, fireşte, de ce
voi merge prin lumea întreagă, ţinând continuu discursuri. Vă voi spune de ce
voi face asta: nu fiindcă doresc adepţi, nu fiindcă doresc să am un grup anume
de discipoli speciali. Cât de mult doresc oamenii să fie diferiţi de semenii
lor, oricât de ridicole, absurde sau triviale ar fi diferenţele dintre ei ! Nu
vreau să încurajez o asemenea absurditate. Nu am discipoli, nu am apostoli,
nici pe Pământ, nici în tărâmul spiritual. Nici ispita banilor şi nici dorinţa
de a avea un trai confortabil, nu mă atrag. Dacă mi-aş fi dorit un trai
confortabil, nu aş fi venit într-o tabără şi nici nu aş fi trăit într-o ţară
ploioasă ! Vorbesc sincer, fiindcă vreau să stabilesc asta, odată pentru
totdeauna. Nu vreau să port aceste conversaţii copilăreşti, an de an.
Un
anumit reporter, care m-a intervievat, a considerat că e un act magnific să
dizolvi o organizaţie cu mii şi mii de membri. Pentru el era un act grozav,
fiindcă a afirmat: ‚Ce vei face după aceea, cum vei trăi ? Nu vei mai avea
adepţi, oamenii nu te vor mai asculta.’ Dacă există numai cinci oameni care mă
vor asculta, care vor trăi întorcându-şi feţele către eternitate, atunci va fi
suficient. Ce folos este să ai mii de adepţi care nu înţeleg, care sunt plini
numai de prejudecăţi, care nu doresc noul, ci, mai degrabă, ar răstălmăci noul
pentru a se potrivi propriilor ego-uri, sterile şi inerte ? Dacă mă exprim dur,
vă rog să nu mă înţelegeţi greşit, fiindcă n-o fac din lipsă de compasiune.
Dacă mergeţi la un chirurg, pentru o operaţie, nu e o manifestare de bunătate
din partea lui să vă opereze, chiar de vă va provoca durere ? Deci, în aceeaşi
manieră, dacă mă exprim direct, nu o fac din lipsă de afecţiune, ci din contră.
Aşa
cum am spus, nu am decât un singur ţel: să eliberez omul, să-l îndemn către
libertate, să-l ajut să se detaşeze de toate limitările, fiindcă numai asta îi
va oferi fericirea eternă, îi va oferi descoperirea necondiţionată a sinelui.
Fiindcă
sunt liber, necondiţionat, întreg – nu tributar Adevărului parţial, relativ, ci
întregului Adevăr, care este etern – le doresc celor care încearcă să mă
înţeleagă să fie şi ei liberi; nu să mă urmeze pe mine, nu să facă din mine
propria lor cuşcă, care va deveni o religie, o sectă. Mai degrabă ar trebui să
fie liberi de toate temerile – de teama de religie, teama de mântuire, teama de
spiritualitate, teama de iubire, teama de moarte şi teama de viaţa însăşi. Aşa
cum artistul pictează ceva, fiindcă simte încântare în actul pictării, în sine,
fiindcă este propria lui exprimare, gloria sa, bunăstarea sa, la fel iau şi eu
această decizie, nu fiindcă doresc să obţin ceva, de la cineva anume.
Sunteţi
obişnuiţi să vă supuneţi autorităţii sau unei atmosfere autoritare, care
credeţi că vă va conduce către spiritualitate. Credeţi şi speraţi că altcineva
poate, prin puterile sale extraordinare – printr-un miracol – să vă transporte
către tărâmul eternei libertăţi, care este fericirea. Întreaga voastră
perspectivă asupra vieţii se bazează pe acea autoritate.
Mi-aţi
ascultat vorbele vreme de trei ani, fără să aibă loc vreo schimbare, cu puţine
excepţii. Acum analizaţi-mi spusele, fiţi critici, astfel încât să le puteţi
înţelege pe deplin, în esenţă. Atunci când căutaţi o autoritate care să vă
conducă spre spiritualitate, vă simţiţi obligaţi, automat, să clădiţi o organizaţie
în jurul acelei autorităţi. Tocmai prin crearea acelei organizaţii, care,
credeţi voi, va ajuta autoritatea să vă conducă spre spiritualitate, vă treziţi
într-o cuşcă.
Dacă
vorbesc fără menajamente, ţineţi minte, vă rog, că o fac nu din duritate, nu
din cruzime, nu fiindcă sunt entuziasmat de ţelul meu, ci fiindcă vreau să
înţelegeţi ceea ce afirm. Din acest motiv vă aflaţi aici şi ar fi o risipă de
vreme dacă nu v-aş explica clar, decisiv, punctul meu de vedere.
Timp
de 18 ani v-aţi pregătit pentru acest eveniment, pentru Venirea Dascălului
Lumii. Timp de 18 ani v-aţi organizat, aţi căutat pe cineva care să ofere noi
plăceri inimilor şi minţilor voastre, care să vă transforme întreaga viaţă,
care să vă ofere o nouă înţelegere; pentru cineva care să vă ridice pe un nou
plan al existenţei, care să vă ofere un nou sprijin, care să vă elibereze – şi
uite ce s-a întâmplat !
Luaţi
în considerare împăcarea cu voi înşivă şi descoperiţi în ce măsură acea
credinţă v-a făcut să fiţi diferiţi – nu diferenţa superficială de a purta o
insignă, care este ceva trivial, absurd. În ce măsură a reuşit o asemenea
credinţă să spulbere toate lucrurile nesemnificative din viaţă ? Aceasta este
singura cale de a judeca: în ce măsură sunteţi mai liberi, mai măreţi, mai periculoşi
pentru orice societate care se bazează pe fals şi pe nimicuri ? În ce măsură au
devenit diferiţi membrii acestui ordin ? Aşa cum am spus, v-aţi pregătit 18 ani
pentru venirea mea. Nu-mi pasă dacă voi credeţi că sunt sau nu Dascălul Lumii.
Asta are foarte mică importanţă. De când aparţineţi ordinului, v-aţi oferit
compasiunea, energia, recunoscând, parţial sau integral, că Krishnamurti este
Dascălul Lumii: integral, cei care caută cu adevărat, parţial, cei care sunt
satisfăcuţi cu propriile lor jumătăţi de adevăr.
V-aţi
pregătit vreme de 18 ani şi uite cât de multe obstacole există în calea
înţelegerii voastre, cât de multe complicaţii, cât de multe lucruri triviale.
Prejudecăţile voastre, temerile voastre, autorităţile voastre, bisericile
voastre, vechi sau noi – toate acestea, afirm, sunt bariere în calea
înţelegerii. Nu mă pot exprima mai clar de atât. Nu vreau să fiţi de acord cu
mine, nu vreau să-mi fiţi adepţi, vreau să înţelegeţi ceea ce spun. Această
înţelegere este necesară, deoarece credinţa voastră nu v-a transformat, ci doar
v-a complicat vieţile şi sunteţi dispuşi să acceptaţi lucrurile aşa cum sunt.
Vreţi
să aveţi proprii voştri zei – noi zei în locul celor vechi, noi religii în
locul celor vechi, noi modele în locul celor vechi – toate fiind, în egală
măsură, lipsite de valoare, toate barierele, toate limitările, toate cârjele.
În locul vechilor decoraţii spirituale aveţi altele noi, în locul vechilor
credinţe aveţi altele noi. Cu toţii depindeţi de altcineva, pentru
spiritualitatea voastră, pentru fericirea voastră, pentru iluminarea voastră.
Şi,
deşi v–aţi pregătit pentru mine vreme de 18 ani, când vă spun că toate aceste
lucruri nu sunt necesare, când vă spun că trebuie să vă debarasaţi de ele şi să
căutaţi în voi, înşivă, iluminarea, gloria, purificarea şi incoruptibilitatea
sinelui, nici unul dintre voi nu sunteţi dispuşi s-o faceţi. Poate că sunt
unii, dar foarte, foarte puţini.
Deci,
de ce să avem o organizaţie ? De ce să am oameni falşi, ipocriţi, care să mă
urmeze pe mine, întruchiparea Adevărului ? Ţineţi minte, vă rog, că nu spun
ceva dur sau nepoliticos, dar am ajuns în situaţia în care trebuie să
înfruntaţi lucrurile aşa cum sunt. Am afirmat anul trecut că nu voi face
compromisuri. Foarte puţini m-au ascultat atunci. În acest an mă exprim cât se
poate de clar. Nu ştiu câţi anume din miile de membri ai ordinului s-au
pregătit pentru mine, vreme de 18 ani şi, totuşi, acum, nu sunt dispuşi să
asculte necondiţionat, integral, ceea ce afirm.
Aşa
cum am mai spus, scopul meu este să fac omul liber, necondiţionat, fiindcă
afirm cu tărie că singura spiritualitate este incoruptibilitatea sinelui, care
este etern, este armonia între raţiune şi iubire. Acesta este Adevărul absolut,
necondiţionat, care este Viaţa însăşi. Vreau aşadar să eliberez omul, mai vesel
ca păsările cerului, neîmpovărat, independent, plin de extazul propriei
libertăţi. Şi eu, pentru care v-aţi pregătit timp de 18 ani, vă spun acum că
trebuie să vă eliberaţi de toate aceste lucruri, liberi de complicaţiile şi încurcăturile
voastre. Pentru asta nu trebuie să aveţi o organizaţie bazată pe credinţa
spirituală. De ce să avem o organizaţie numai pentru cinci sau zece oameni din
lume care înţeleg, care se luptă, care au renunţat la toate acele lucruri
triviale ? Şi, pentru oamenii slabi, nu poate exista nici o organizaţie care
să-i ajute să descopere Adevărul, fiindcă Adevărul se află în fiecare dintre
noi; nu este departe, nu este aproape; este de-o eternitate acolo.
Organizaţiile
nu vă pot elibera. Nici un om dinafara voastră nu vă poate elibera; nici cultul
organizat, nici propria voastră jertfă pentru o cauză, nu vă pot elibera; nici
constituirea voastră în vreo organizaţie, nici scufundarea voastră în muncă nu
vă pot elibera. Folosiţi o maşină de scris pentru a redacta scrisori, dar n-o
puneţi într-un altar şi n-o veneraţi. Dar exact asta faceţi, atunci când
organizaţiile devin principala voastră grijă.
‚Câţi
membri are ordinul ?’. Asta e prima întrebare pe care mi-o pun reporterii. ‚Câţi
adepţi aveţi ? Prin numărul lor vom aprecia dacă ceea ce afirmaţi este adevărat
sau fals.’ Nu ştiu câţi sunt. Nu sunt interesat de asta. Aşa cum am spus, dacă
ar exista fie şi un singur om care a fost eliberat, atunci ar fi de ajuns.
Repet,
aveţi concepţia că numai anumiţi oameni deţin cheia Regatului Fericirii. Nimeni
n-o deţine. Nimeni nu are autoritatea de a deţine acea cheie. Acea cheie se
află în voi, înşivă şi în progresul şi purificarea şi incoruptibilitatea acelui
sine, unic, constă Regatul Eternităţii.
Deci,
veţi vedea cât de absurdă este întreaga structură pe care aţi clădit-o, căutând
sprijin în exterior, depinzând de alţii pentru propriul vostru confort
spiritual, pentru fericirea voastră, pentru tăria voastră. Toate acestea pot fi
descoperite numai în voi, înşivă.
V-aţi
obişnuit să vi se spună cât de departe aţi avansat, care vă este statutul
spiritual. Ce copilărie ! Cine, în afară de voi înşivă, poate spune dacă
sunteţi frumoşi sau urâţi în interior ? ! Cine, în afară de voi înşivă, vă
poate spune dacă sunteţi incoruptibili ? Nu sunteţi serioşi când faceţi aşa
ceva.
Dar
cei care doresc, cu adevărat, să înţeleagă, care caută să descopere ceea ce
este etern, fără început şi fără sfârşit, vor păşi împreună tot mai uniţi, vor
fi un pericol pentru tot ceea ce este lipsit de importanţă, pentru ireal,
pentru umbre. Şi ei se vor concentra, vor deveni flacără. Fiindcă ei înţeleg.
Asemenea organizaţie trebuie să creăm şi acesta îmi este ţelul. Fiindcă din
acea înţelegere autentică va răsări prietenia adevărată. Fiindcă din acea
prietenie adevărată – pe care se pare că n-o cunoaşteţi – va răsări o cooperare
reală, din partea fiecăruia. Şi asta nu din cauza autorităţii, nu din cauza
mântuirii, nu din cauza jertfirii pentru vreo cauză, ci din cauză că înţelegeţi
cu adevărat şi, drept urmare, sunteţi capabili să trăiţi în etern. Acesta este
un lucru mai măreţ decât orice plăcere, decât orice sacrificiu.
Deci,
acestea sunt câteva dintre motivele pentru care, după o analiză minuţioasă,
vreme de doi ani, am luat această decizie. Nu a fost vreun impuls de moment. Nu
am fost convins de nimeni, altcineva. Nu mă pot lăsa convins de asemenea
lucruri. Timp de doi ani m-am gândit la asta, pe îndelete, cu grijă, cu răbdare
şi am decis acum să desfiinţez ordinul, al cărui conducător se întâmplă să fiu.
Puteţi forma alte organizaţii şi puteţi aştepta pe altcineva. Nu-mi fac griji
din cauza asta, nu fiindcă veţi crea noi cuşti şi noi decoraţiuni pentru acele
cuşti. Singura mea grijă este să eliberez omul, absolut şi necondiţionat.”
„Toată
viaţa mea am fost învăţat, la modul idilic, că adevărul este un lucru puternic,
care iese mereu la suprafaţă, care învinge într-un final şi, totuşi, cred că nu
am întâlnit, toată viaţa, ceva care să fi eşuat atât de plenar ca adevărul,
fiindcă nimic nu este mai iritant, mai incomod, mai nediplomat, mai ‚incorect
politic’, decât rostirea frustă a adevărului, atât de clar multora şi atât de
rar pronunţat cu voce tare.”
Am
amintit asta, ca pe o modestă completare la pledoaria maestrului Krishnamurti
pentru aflarea Adevărului suprem, care, potrivit lui, sălăşluieşte în fiecare
dintre noi şi este uluitoare similitudinea dintre esenţele învăţăturilor
spirituale ale autenticilor dascăli ai lumii, care ne conjură, în bloc, să-l
redescoperim pe Dumnezeu în noi înşine şi nicăieri în exterior, prin mijlocirea
‚dezinteresată’ a vreunui fals mântuitor sau şi mai grav, a vreunui ipocrit de
purtător de sutană.
„Unul
dintre cele mai falimentare concepte este cel al libertăţii umane. Desigur,
omul este liber să aleagă, dar, atunci când alege, se află deja în confuzie.
Când vezi ceva foarte clar, atunci nu alegi. Examinaţi vă rog această
realitate, în voi înşivă. Când vedeţi ceva, cu claritate, unde mai există
necesitatea de a alege ? Nu există alegere. Numai o minte confuză este cea care
alege, zicând ‚Asta e corect, asta e greşit, trebuie să fac asta fiindcă aşa e
corect’, şi nu o minte limpede, care observă direct. Pentru o asemenea minte nu
există alegere. Vedeţi, noi afirmăm că avem liber arbitru şi, drept urmare,
suntem liberi. Este una dintre absurdităţile pe care le-am inventat, dar, în
esenţă, nu suntem deloc liberi. Suntem condiţionaţi şi este necesară o analiză
extrem de detaliată şi înţelegerea acestei condiţionări, pentru a ne elibera,
cu adevărat.”
Jiddu
Krishnamurti (1895-1986)
Collected
Works, Vol. XVII", 270,
Individual
and Society
FILMUL ESTE OPEN SOURCE
ATENTIE! ACEST ARTICOL SE POATE COPIA DOAR CU ACORDUL LUI MARIAN DE LA BLOGUL DEZVALUIRI!
Multumim
Marian pentru efortul sustinut de a traduce aceste filme deosebite si
pentru articolele exceptionale . Speram si noi ca mai devreme sau mai
tarziu munca ta sa fie apreciata la adevarata valoare si sa capeti si
compensatia materiala.
Va invitam pe aceasta cale, daca simtiti ca filmele si articolele lui Marian v-au fost de folos, sa DONATI prietenului de la blogul Dezvaluiri, o suma cat de mica in semn de apreciere. Va multumim!
VEZI FILMUL TRADUS, AICI - LINK 1
DOWNLOAD RAPID
(cu tot cu subtitrare)
In completare studiati celelalte documentare si articole cu/despre Jiddu in
categoria JIDDU KRISHNAMURTI (pe care o puteti explora mai usor in
CUPRINS) si cititi
cartile lui Krishnamurti ("Viata Eliberata"," Eliberarea de cunoscut"," Sfarsitul timpului" si/sau "Jurnalul" ).
Cat timp nu moare speranta, mai exista o sansa :). Multumesc si eu prieteni !
RăspundețiȘtergereMergem inainte cu credinta ca totul va fi bine!
RăspundețiȘtergere