THE EXTENDED MIND (2008)
- Recent Experimental Evidence
„Sunt
interesat, într-un anume sens, de recuperarea semnificaţiei expresiei de
‚natură vie’. În întreaga mea operă sunt impulsionat de dorinţa de a încerca să
combat viziunea mecanicistă asupra naturii, ca fiind inertă şi moartă, o
viziune care obligă întreaga noastră cunoaştere asupra naturii să apeleze la o
metaforă mecanică. Aceasta este o metaforă extrem de antropocentrică. Numai
oamenilor le plac maşinile. Deci, analizând natura în acest mod, proiectăm un
aspect singular al activităţii umane asupra întregii naturi. Este un punct de
vedere extrem de limitativ şi unul care poate produce numai alienare. Încă de
la început, de când am publicat prima mea carte, ‚A New Science of Life’, ţelul
meu a fost de a încerca să descopăr o imagine mult mai amplă sau o paradigmă
ştiinţifică neconstrânsă de o viziune inertă, mecanicistă asupra Universului.”
Rupert
Sheldrake, biochimist
Director
Academic al „Learning and Thinking Program” la
The Graduate Institute din Bethany, Connecticut
În
septembrie 2008, vechiul prieten al acestui blog, biologul Rupert Sheldrake,
beneficia de serviciile mai puţin restrictive ale platformei de popularizare a
ştiinţei, Google Tech Talk (EngEDU), ţinând această conferinţă „The Extended
Mind - Recent Experimental Evidence”, în cadrul căreia a prezentat, aşa cum
sugerează şi numele, ultimele sale dovezi experimentale din domeniul naturii
minţii umane, al manifestărilor telepatice umane sau din regnul animal, care
vin să confirme teoria sa principală, holistică, a câmpurilor morfice,
responsabile de auto structurarea şi organizarea sistemelor vii, deci şi a
Universului, în propria sa concepţie.
Dacă
în ciclul de filme dedicate tot naturii minţii umane, în viziunea lui JidduKrishnamurti, Rupert Sheldrake era doar unul dintre protagonişti, la începutul
lunii trecute publicam o postare dedicată lui, în exclusivitate, prilejuită de
o mini conferinţă mult mai recentă, din luna ianuarie a acestui an, ţinută în
cadrul TEDx, intitulata Halucinatia Stiintei.
Mantra
celor de la TED Talks, „idei care merită a fi împărtăşite”, a fost făcută de
râs, în parte tocmai din cauza prezentării amintite, organizatorii fiind
acuzaţi de practicarea cenzurii, atât de către Rupert Sheldrake, cât şi de
jurnalistul şi scriitorul Graham Hancock.
Prezentările
ambilor vorbitori au fost categorisite drept „provocatoare”, din cauza
acuzaţiilor explicite ale lui Sheldrake de practicare dogmatică a
„pseudoştiinţei”, cu referire la închistata comunitate academică mondială şi,
în egală măsură, datorită folosirii de către Hancock a termenului de „război
împotriva conştiinţei umane”, cu referire la legislaţia despotică globală,
impusă la iniţiativa guvernului fascist american, de a împiedica omenirea să
acceseze stări superioare ale conştiinţei prin intermediul principiilor
şamanice şi a uzului de substanţe psiho–active, de genul ayahuasca. Vezi aici http://blog.ted.com justificarile TED.
Prezentările
ambelor personalităţi, care au avut loc la sediul TEDx Whitechapel, din estul
Londrei, au fost retrase de pe canalul dedicat, corespunzător, de pe Youtube.
În
urma protestelor celor vizaţi, dar şi a multor spectatori TEDx, clipurile au
fost reintroduse pe net, dar nu pe canalul principal, ci „la colţul obraznicilor” cum l-a descris Hancock.
Atât
Hancock cât şi Sheldrake au făcut presiuni pentru ca fantomaticul consiliu
ştiinţific, care confirmă legitimitatea vorbitorilor TEDx, să fie revelat,
solicitare respinsă de TED, cu o justificare niţeluş cam cretină, citez:
„membrii consiliului sunt voluntari neplătiţi”.
Din
logica contorsionată a fundaţiei private non-profit „Sapling Foundation”, se
poate trage concluzia că, dacă eşti voluntar şi neplătit, poţi cenzura sau
repudia în linişte orice manifestare ştiinţifică, fără a fi obligat să-ţi
declini calificările academice sau să renunţi la un anonimat foarte
confortabil.
De
altfel, termenul de „non-profit”, menţionat mai sus, pare a fi extrem de
elastic, fiindcă în ultimele luni s-au lansat acuzaţii tot mai vehemente, care
critică integritatea de faţadă a unei organizaţii ce vinde audienţei pe mii de
lire sterline dreptul de a viziona prezentările, în timp ce vorbitorii nu
primesc nici un sfanţ.
Ba
chiar mai mult decât atât, în goana sa după profit, fundaţia a decis în 2009 să
vândă licenţe TED oricărei persoane din lume, cu buzunarele suficient de
adânci, pentru a organiza aceste aşa-zise conferinţe „TEDx”.
Fără
a fi o păcăleală, la începutul lunii, oficialii chiar au retras licenţa
acordată organizatorilor TEDx West Hollywood, tot în baza acuzaţiilor penibile
de „pseudoştiinţă”, fiindcă unele dintre temele prezentate s-au referit la
realitatea manifestării percepţiei extrasenzoriale.
„Cred
că totul se reduce la dorinţa de a controla, mai degrabă, cultura populară, în
loc ca oamenii să fie lăsaţi să decidă independent. Dilema în care
organizatorii TED se află, momentan, este că, fiind o corporaţie, nu au dorit
ca firma lor să fie asociată cu aceste prezentări, pe care le-au exilat, sub
licenţa TEDx, pe un canal Youtube. Dar, atunci când au realizat că nu se
potrivesc mentalităţii corporatiste, şi-au rezervat dreptul de a le elimina.”
Fiindcă
nu-mi place să mă repet, în ceea ce priveşte baza teoretică a prezentării
video, câmpurile morfice, voi cita explicaţia pe care am oferit-o într-o altă
postare, mai veche, „Matricea vie - Ştiinţa vindecării”:
„Rupert
Sheldrake, unul dintre savanţii intervievaţi, este un binecunoscut biochimist
britanic, absolvent al Universităţii Cambridge, ce a efectuat cercetări extinse
în domeniul parapsihologiei, fiind însă celebru pentru teoria câmpurilor
morfogenetice sau morfice, ce stau la baza funcţionării tuturor sistemelor vii.
Deşi
este tratată cu ostilitate de comunitatea ştiinţifică, teoria lui Sheldrake a
fost dovedită printr-o serie de experimente deosebite, care revelau
transmiterea de informaţii la diverse generaţii de şoareci de laborator, prin
intermediul acestor câmpuri, datorită unui fenomen de rezonanţă morfogenetică,
un gen de feedback ce afectează un întreg grup de fiinţe.
Sheldrake
defineşte câmpul său morfogenetic ca pe o bază de date universală, aflată atât
la dispoziţia fiinţelor vii, cât şi a formelor abstracte, mentale, accesul
concomitent la aceste înregistrări putând explica, pe de altă parte, multe
cazuri de inventatori ce au dezvoltat soluţii tehnice aproape identice, în
condiţiile unei izolări geografice de necontestat.
Ca
mod de transmisie şi partajare a unor tipare informaţionale şi arhetipuri, ce a
fost cumva acceptat în mod tacit, teoria lui Sheldrake seamănă izbitor cu cea a
inconştientului colectiv imaginată de psihiatrul Carl Jung, teorii pe care
britanicul le consideră complementare, câmpurile morfice conţinând suficiente
informaţii pentru a modela, în cazul unei fiinţe vii, forma fizică,
comportamentul individual şi cel coordonat, de grup, în cazul fiinţelor
sociabile.
El
admite, de asemenea, similaritatea cu noţiunea de arhivă akashică - un termen
vedic ce desemnează o bibliotecă a tuturor experienţelor şi memoriilor
înregistrate de fiinţele umane în cursul vieţii fizice - care a fost
popularizat, în cadrul culturii occidentale, de teozofi celebri ca Helena
Petrovna Blavatsky sau Rudolf Steiner.
Indiferent
de denumirea utilizată, conceptul unui câmp informaţional universal ar putea fi
singura explicaţie validă pentru multe fenomene ce dovedesc localizarea
extracorporală a memoriei fiinţei umane, iar pentru partizanii lui Nassim
Haramein, pe care mă văd nevoit să-l reamintesc, evoluţia psihică a fiinţelor
umane poate fi explicată prin deplasarea spaţială şi temporală a sistemului
solar către zone mult mai dense din punct de vedere informaţional, cu care am
putut intra astfel în rezonanţă.”
Corespondentul
senzaţiei de a fi privit, în artele marţiale, pomenit în cadrul prezentării, se
referă, de fapt, la un concept destul de greu de digerat de occidentali,
„haragei”, folosit de niponi şi în contextul intercomunicării personale.
Ōsensei
Morihei Ueshiba
Pe
scurt, haragei oferă unui maestru al artelor marţiale posibilitatea de a
percepe ameninţări indirecte şi de a anticipa mişcările oponentului, chiar dacă
acesta nu se află în câmpul vizual.
Termenul
de „hara” s-ar putea traduce grosier prin stomac, dar, în contextul filozofiei
marţiale nipone şi al filozofiei hinduse, el ar corespunde, mai degrabă, celei
de-a treia chackre (roată, cerc în limba sanscrită), „manipura”, sediul sinelui
propriu, situată cam la 2 cm sub ombilic, despre care se spune că determină
aşa-zisul „câmp de control-semnalizare”, cu un diametru de circa 2 metri,
responsabil de semnalizarea apropierii unei persoane fără a o vedea.
Aşa
cum am constatat şi cu alte ocazii şi chiar şi în conversaţiile cu
Krishnamurti, Sheldrake preferă să se exprime eufemistic şi să evite
aşa-numitele teorii ale conspiraţiei, deşi, pentru un avizat, pare să se refere
destul de explicit la ele.
Nimic
de condamnat în asta, mai ales când eşti contestat de comunitatea ştiinţifică
corporatistă şi eşti supus atacurilor perverse ale unor nulităţi, super
mediatizate, plătite pentru a sufoca deviaţiile de la paradigma ştiinţifică
actuală, cum ar fi Richard Wiseman, Richard Dawkins, James Randi, Michael
Shermer şi mulţi alţii, din păcate.
În
acest context, Sheldrake pare să nu observe faptul, sugerat indirect şi de
întrebarea pusă de unul dintre studenţi, către final („Dacă nu cumva rolul mass
media este de a genera numai intuiţii comune ?”), că folosirea câmpurilor
morfice prin mass media, mai ales în cadrul unor ceremonii în masă, nu poate
face parte decât din strategia de manipulare globală, deşi remarcă neutru,
cumva, că nu se fac deloc investigaţii, în acest sens.
Tot
el sugerează, la fel de delicat şi echidistant, că, în pofida albiei pusă pe
capul cunoaşterii în epocile denumite, tupeist, ale „renaşterii” sau ale
„iluminismului”, dominate de teoriile unui Kepler sau ale unui Descartes, sub
pretextul eliminării superstiţiilor şi a bigotismului, tocmai tehnologiile
moderne îşi trădează stăpânii, revelând, la fel ca şi fizica cuantică, tocmai
laturile spirituale pe care s-au chinuit să le pitească sub preş atât de bine,
vreme de mii de ani.
În
privinţa lui National Enquirer, nu ştiu dacă Sheldrake dă dovadă de naivitate
sau tot de diplomaţie, fiindcă subliniază numai efectul malefic al prezentării
aparent partizane, dar caricaturale în fond, a fenomenului telepatic, fără a
sublinia dacă este o atitudine voluntară sau nu şi, de aceea, mă văd nevoit să
vă reamintesc că am documentat relaţia directă dintre această fiţuică abjectă
şi divizia de război psihologic a CIA şi Mafia, într-o postare anterioară,
„Ziua dinaintea dezvăluirii - actualitatea fenomenului OZN”.
Până
la urmă, în această epocă murdară a capitalismului, în care profitul este
urmărit cu orice preţ, tocmai sumele imense cheltuite arată că nu poate exista
decât o singură motivaţie pentru ferocitatea şi consecvenţa cu care sistemul
atacă aceste informaţii, apelând la tot felul de măscărici din mass media şi
mediul academic corporatist, pentru a le discredita şi anume că, prin ele, te
apropii mult prea mult de domenii care sunt o ameninţare reală pentru sistem,
fiindcă, în aceeaşi ordine de idei şi aşa zisele „reviste de specialitate” - la
fel ca şi oficiile pentru invenţii şi mărci - funcţionează, de fapt, tot numai
ca cenzori oficiali.
„O
posibilă abordare a acestei ‚imagini mai ample’ este ideea că întregul Univers
este un organism viu. Teoria Big Bang-ului descrie originea Universului plecând
de la o minusculă şi insignifiantă unitate primară. Universul a continuat, mai
apoi, să se extindă şi să se dezvolte şi noi forme şi structuri au apărut în
interiorul lui. Această teorie pare să descrie mai mult un organism viu, decât
o simplă maşină. Vechea mentalitate a Pământului mort a făcut loc conceptului
Gaia, personificarea unui Pământ viu. Vechea idee a unui Univers lipsit de
creativitate a cedat teren în faţa noii idei, a unei evoluţii creative; iniţial
în cadrul regnului viu, prin Darwin, iar actualmente prin considerarea
întregului Univers ca fiind în plină evoluţie creatoare. Deci, dacă întreg
Universul este viu, dacă Universul se aseamănă unui organism imens, atunci tot
ceea ce se află în interiorul lui ar fi mult mai bine înţeles, dacă ar fi
tratat tot ca un organism şi nu ca o maşină.”
Rupert
Sheldrake
VEDEȚI FILMUL TRADUS AICI - LINK 1 SAU AICI - LINK 2 SAU AICI - LINK 3 SAU AICI - LINK 4
RăspundețiȘtergereVA MULTUMESC CA ATI ADUS IN ATENTIA NOASTRA ACEST FILM SI ACESTE INFORMATII; SUNT BUCUROS CA ACUM AM INTELES MULTE DIN VISELE LUCIDE AVUTE IN COPILARIE.
ACEST FILM MI-A TREZIT INTERESUL PTR A REINCEPE CEEA CE ALTADATA VENEA IN MOD SPONTAN.
VA IMBRATISEZ CU CALDURA.
PACE, LUMINA SI IUBIRE!
Toate meritele le are Marian de la blogul Dezvaluiri.
RăspundețiȘtergere