THE HOLY MOUNTAIN (1973)
Continuăm astazi lista de
FILME INITIATICE cu un film absolut abstract, dar plin de simboluri spirituale cunoscute de puțini. Saptamana trecuta am publicat filmul
Vanilla Sky, un film considerat cel mai confuz din toate timpurile. Daca acela a fost confuz, acesta cum este? Pentru a aduce un mic ajutor în interpretarea acestui film, la final veți găsi și varianta interpretată (în limba română).
Iata cateva idei despre film:
"Simbolistica mistică, meditație și suprarealism la apogeu. Unul dintre cele mai ambițioase producții ale cinematografiei mondiale, filmul lui Alejandro Jodorowskiîndeamnă privitorul la o călătorie spirituală în căutarea nemuririi. Deși este greu de înțeles, unul dintre meritele filmului este acela de a prezenta, prin simboluri, legătura omului cu divinitatea, cu spațiul eteric și degradarea accentuată a societății în care trăiește.
Filmul încântă, dezgustă sau uimește pe oricine se încumetă să-l vadă, atât prin imaginile care trec ușor de la grotesc la frumusețe artistică, căt și prin replicile încărcate de o alura mistica foarte complexă. În primele zeci de minute ale filmului, se crează o conexiune între privitor și filmul în sine, dialogul fiind aproape absent, iar imaginile având fiecare semnificația ei. Principalul atacat, pe tot parcursul scenelor, este omul și religiile pe care le-a creat pentru a-și “controla” semenii în diferite feluri, de la războaie până la reducerea ca materială a divinității. Alchimistul, jucat de Jodorowsky, îi îndeamnă pe câțiva oameni aleși de el la o călătorie existențială, spre Muntele Sfânt, acolo unde vor putea să găsească secretul vieții veșnice. Cei aleși sunt fiecare prezentați, primul fiind un Iisus straniu care reprezintă Pământul, iar ceilalți sunt reprezentări ale laturilor umane bolnave, având și ei un corespondent cosmic, în cazul de față câte o planetă, fiind descrisă și viața de acolo, bazată pe înțelegerea astrologică și alchimică clasică a ei. Călătoria presupune renunțarea la orice implică materialul și trecerea prin diferite ritualuri purificatoare. Finalul, însă, se poate să dezamăgească prin simplul fapt că nu există, privitorul fiind îndreptat înapoi spre propria lui realitate. Mai bine spus, ce înseamnă să pășești într-o călătorie spre nemurire alături de personajele din film, ca mai apoi la sfârșit să te reîntorci la realitatea de unde ai plecat.
Este un film apreciat sau, în caz contrar, neînțeles, lucru care îl face iubit doar de o anumită categorie de oameni. Nu este numai o capodoperă, este o experiență unică și fantastică care trebuie privită cu sufletul."
SURSA: http://dinamikro.blogspot.ro
VEDETI FILMUL TRADUS AICI
PENTRU VARIANTA HD 720p fără RECLAME oferiți-ne minim 5 lei DONAȚIE pentru a vă împrumuta accesul (doar la acest film) sau abonați-vă cu 25 lei sau 5 euro/lună la canalul nostru pentru acces la toate cele restricționate, nelimitat (timp de o lună), sau cu 50 Euro (250 lei) / an sau 100 Euro/viață prin Paypal, Revolut (pe id-ul @stefanrmsv), TransferGo sau transfer bancar - detalii AICI
Cei care au Donat deja până acum, vor primi accesul la cerere, doar să ne spună/amintească în email
sau pe celelalte canale de Contact. Cei care donați anunțați-ne prin email (sau celelalte forme de CONTACT) ca să vă înregistrăm în baza noastră de date.
Mai jos găsiți o parte dintr-un interviu oferit de Jodorowsky revistei Penthouse, acea parte unde se vorbeste despre acest film, ca sa intelegeti si viziunea acestuia:
"Jodorowsky: Filmul evoluează de la basm la realitate, nu? Tema este foarte simplă. Maestrul adună nouă persoane, alcătuind un sistem solar, promiţându-le nemurirea. În toate tradiţiile există un munte sacru. Iar în vârful muntelui trăiesc întotdeauna nemuritorii, olimpicii. Apoi maestrul spune: „Trebuie să furăm de la ei secretul nemuririi. Alţii îşi adună forţele pentru a fura bani, pentru a fura din bănci. Noi de ce nu ne-am aduna forţele pentru a fura secretul nemuririi? Nemuritorii sunt fiinţe înţelepte, fiinţe iluminate. Pentru a lupta cu ele trebuie să devenim înţelepţi şi iluminaţi. Apoi va trebui să călătorim şi să fim puternici în înţelepciunea noastră pentru a lupta cu nemuritorii.” Ajungem pe vârful muntelui şi – dar nu, nu vă pot spune ce se petrece în film. Îl închei, însă, într-un mod surprinzător.
Penthouse: Vorbiţi adeseori despre simboluri. Dacă, însă, ni se oferă prea multe, nu devin supărătoare?
Jodorowsky: Există mai multe modalităţi de a vorbi. Te poţi răsti la om sau îi poţi vorbi cu blândeţe. În mod normal, un film se adresează unor componente bine delimitate ale fiinţei umane. Facem o distincţie între partea atletico-musculară a fiinţei umane şi viaţă sa sexuală, mentală şi emoţională. Eu nu mă adresez nici unuia dintre aceste centre. Vorbesc din propriu-mi inconştient inconştientului vostru. Este un alt tip de limbaj. Încerc să transpun visele în realitate şi nu realitatea în vis. Atunci când stai alături de mine şi urmăreşti filmul, ceea ce fac este să-ţi transpun simbolurile în realitate. Fiecare dintre noi poartă în inconştient simboluri. Totul se găseşte în mintea ta. Omul nu este un creator. Însă omul descoperă în permanenţă. Ceea ce încerc să realizez atunci când folosesc simboluri este să trezesc o reacţie în inconştientul vostru. Sunt foarte atent la imaginile pe care le folosesc pentru că simbolurile pot fi extrem de periculoase. Atunci când utilizam limbajul normal ne putem apăra pentru că societatea noastră este o societate lingvistică, o societate semantică. Dar atunci când începi să nu mai vorbeşti prin cuvinte, ci numai în imagini, oamenii nu se mai pot apăra. De aceea, nu poţi decât să iubeşti sau să urăşti un film de genul ăsta. Nu poţi rămâne indiferent. În fiecare scenă introduc animale. Am început să studiez semnificaţiile animalelor. Purtăm semnificaţiile animalelor în noi pentru că avem o memorie colectivă. Să luăm, de pildă, hipopotamul. Hipopotamul era o zeitate pentru egipteni. El este greutatea pământului. Atunci când introduc un hipopotam într-un cadru, ştiu exact cum va fi perceput de inconştientul unei persoane.
Penthouse: S-a discutat mult despre violenţa din El Topo. Există multă vărsare de sânge în Muntele sacru, sau ceva similar?
Jodorowsky: Nu foarte multă.
Penthouse: Spuneţi-ne câte ceva despre metoda de instruire Arica, folosită pentru actorii din filmul dvs.
Jodorowsky: A, da. Căutam nişte maeştri, pentru că în filmul meu vorbesc despre maeştri. Şi atunci am plecat să întâlnesc câţiva maeştri hinduşi, practicanţi de yoga clasic. De asemenea, eu am practicat timp de doi ani meditaţia zen sub supravegherea unui maestru. Şi, înainte de a realiza acest film, am participat împreună cu soţia la un antrenament condus de acest maestru, care a constat în şapte zile de veghe neîntreruptă. Odată încheiat acest antrenament, – după suferinţe intense – am practicat timp de o luna antrenamentul Arica. Antrenamentul Arica conţine câteva exerciţii de origine hindusă, câteva de origine japoneză, câteva de origine egipteană. Foarte eclectic. Secretul antrenamentui constă în acest amestec; am întâlnit şi cu această ocazie un maestru, pe creatorul acestui sistem, pe care l-am studiat pentru a-mi juca rolul de maestru. Simt că, graţie lui, am dobândit un fel de iniţiere şi că interpretez un maestru real, nu un maestru din basme.
Penthouse: Spuneaţi că aţi studiat cu un maestru până ce v-aţi dat seama că nu poţi învăţa cu adevărat de la un maestru.
Jodorowsky: Da, singurul lucru pe care-l poţi culege de la un maestru este să afli despre tine însuţi. Nu există secrete. Există doar tehnici de auto-trezire. Există câteva tehnici de masaj. Există câteva tehnici de respiraţie etc. Nu? Aşa încât, ofer întregului grup care a participat la producerea filmului o luna de antrenament Arica. O altă lună o petrecem apoi împreună. Nu ieşim în oraş. Dormim doar patru ore pe noapte.
Penthouse: Şi au avut toate acestea vreun efect asupra lor?
Jodorowsky: Când eşti nevoit să trăieşti timp de patru luni într-un grup, orice tip de antrenament este util. Înveţi ceva şi se schimbă multe. Îl ştii pe DeBono, scriitorul englez? A scris Gândirea laterală. Cred că este un individ fantastic. El spunea ca omul este dispus să aloce atât de mult timp învăţării golfului, bunăoară, însă atât de puţin timp antrenării propriei minţi. Ei au impresia că o pot face deja şi că singurul lucru de care ar avea nevoie ar fi să afle un secret. Nu este aşa. Atunci când un grup începe să lucreze, indiferent de antrenament, efectele sunt pozitive. Antrenamentul creează grupul, îi apropie pe oameni. Ne-am simţit ca nişte fraţi. Vei observa asta în film.
Penthouse: Ce se întâmplă cu conceptul de erou individual?
Jodorowsky: În Muntele sacru am decis să abandonez eroul individual, deoarece o consider o invenţie a Hollywood-ului. Eroul individual contra societăţii. Eu am în vedere omul colectiv. Omul este umanitatea. În Muntele sacru aduc în prim-plan eroul colectiv. Există douăsprezece persoane. Zece dintre ele reprezintă sistemul solar. Împreună cu celelalte două alcătuiesc zodiacul. Şi atunci pornim în aventura completă ca un grup, ca un colectiv. Nu suntem în căutarea crezului nostru interior. Ceea ce căutam este umanitatea din noi înşine. Pot explica aceste lucruri într-un mod mai clar făcând o comparaţie între Freud şi Jung. Freud căuta conştiinţa individuală, în timp ce Jung căuta inconştientul colectiv. Eu am adoptat o poziţie jungiană, o poziţie reichiană. Reich consideră că, pentru a asigura sănătatea individului, trebuie mai întâi să asigurăm sănătatea societăţii.
Penthouse: Sunt sigur că va trebui să nuanţăm într-un fel cele afirmate mai sus, pentru că dvs., Alejandro Jodorowsky, sunteţi, fără doar şi poate, un individualist.
Jodorowsky: Sunt de acord, suntem cu toţii nişte indivizi. Însă toate doctrinele secrete, toate societăţile ezoterice sunt în căutarea omului obiectiv şi nu a omului subiectiv. A existat o epocă în care Proust şi diverşi scriitori, precum Kafka, diverşi artişti căutau arta subiectivă. Eu caut arta obiectivă. Dacă subiectivitatea mea a fost redusă la tăcere, atunci pot spune că a fost vorba de împlinirea căutării din Muntele sacru. Uciderea subiectivităţii. Regăsirea de sine ca om complet sau universal. "
SURSA: http://www.thechronicle.ro
VEDEȚI AICI, VARIANTA INTERPRETATA
(Calitate VHS)
VARIANTA INTERPRETATA (Calitate VHS) nu functioneaza
RăspundețiȘtergereL-am urcat pe alt server, acum functioneaza.
RăspundețiȘtergerePovestea lui m-a prins, dar cred ca ar trebui sa ai o anumita stare pentru a-l viziona, altfel nu ai cum sa-l intelegi si te va plictisi.
RăspundețiȘtergereBuna seara!
RăspundețiȘtergeream urmarit sa vad acest film, sa il revad, dar tot nu merge varianta interpretata.
Asteptam o rezolvare.
Multumim
Am urcat filmul interpretat pe alte 2 servere ...
RăspundețiȘtergere