„Are omul libertatea de a alege? Această întrebare a fost îndelung
dezbătută de-a lungul istoriei, liberul arbitru fiind considerat de
mulţi trăsătura definitorie a omului. Dacă în trecut această întrebare a
căzut în sarcina filozofilor şi a teologilor, progresul ştiinţific al
studierii creierului a permis specialiştilor în neuroştiinţe să se
apropie în ultimele decenii de găsirea unui răspuns. Dovezile acumulate
de oamenii de ştiinţă par să încline balanţa din ce în ce mai mult spre o
singură concluzie: liberul arbitru, capacitatea omului de a alege
liber, este doar o iluzie.
Experimentul lui Benjamin Libet
De-a lungul secolelor, numeroşi filozofi şi oameni de ştiinţă au
susţinut că liberul arbitru este doar o iluzie. Benjamin Libet,
cercetător în cadrul departamentului de fiziologie al Universităţii din
California - San Francisco, a fost printre primii oameni care au testat
această ipoteză.
În experimentele desfăşurate de Libet la finalul anilor ‘70 şi începutul
anilor ‘80, voluntarii erau aşezaţi având în faţa lor un buton şi un
ceas. Ei puteau decide oricând să apese pe buton, însă Libet le ceruse
să să se uite cât era ceasul în momentul în care luau decizia de a apăsa
pe buton. Voluntarilor le fuseseră ataşaţi pe scalp mai mulţi
electrozi, astfel că Libet putea observa pe electroencefalogramă
activitatea neuronală din cortexul lor.
Momentul fiecărei apăsări de buton era înregistrat automat. Comparând
timpul apăsării butonului cu cel în care voluntarii decideau să apese
butonul, cercetătorii au descoperit că diferenţa dintre decizia
conştientă a apăsării pe buton şi evenimentul în sine era de aproximativ
200 de milisecunde. Analizând rezultatul electroencefalogramei, Libet a
avut surpriza să descopere că zona din creier asociată cu iniţierea
mişcării devenea activă cu 500 de milisecunde înainte de apăsarea
butonului. Astfel, creierul devenea activ cu 300 de milisecunde înainte
de momentul în care voluntarii luau decizia conştientă de a apăsa
butonul.
Experimentul a fost interpretat de multă lume
ca fiind prima demonstraţie a faptului că liberul arbitru este doar o
iluzie, deciziile fiind luate de creier, nu de sinele conştient al
persoanei.
Numeroşi alţi cercetători au repetat experimentul lui Libet, observând
chiar perioade mai mari între debutul activităţii cerebrale şi momentul
deciziei conştiente. Astfel, un studiu efectuat în 2008 de cercetători
de la Institutul Max Planck din Leipzig a arătat că deciziile pot fi
detectate chiar cu 7 secunde înainte de momentul în care o persoană
devine conştientă de ele.
În experimentul dirijat de profesorul John-Dylan Haynes, voluntarilor li
se ceruse să apese pe un buton cu mâna stângă sau cu cea dreaptă, la
alegerea lor, fiindu-le solicitat totodată să ţină minte în ce moment au
luat decizia. Cercetătorii au descoperit că pot prezice ce mână vor
folosi voluntarii cu 7 secunde înainte ca aceştia să ajungă la o decizie
conştientă, doar prin studierea activităţii lor cerebrale. „Studiul
nostru arată că deciziile sunt pregătite în subconştient mai devreme
decât se credea până acum. În momentul în care intervine conştiinţa, cea
mai mare parte a muncii decizionale a fost deja efectuată”, a comentat
profesorul Haynes rezultatele studiului.
Marcus Du Sautoy, profesor de matematică la Universitatea Oxford, a
repetat acest experiment la Centrul de Neuroştiinţe din Berlin, în
cadrul unui documentar pentru BBC:
Avem libertatea conştientă de a respinge deciziile inconştientului
Chiar dacă experimentele lui Libet par să indice faptul că liberul
arbitru este doar o iluzie, tot el a efectuat alte cercetări ce par să
indice că avem puterea conştientă de a opri deciziile luate de creier.
Astfel, el i-a instruit pe voluntari să-şi propună să îndoaie un deget
la un moment ales de ei, dar imediat după ce devin conştienţi de dorinţa
de a îndoi degetul, să se oprească din acţiune. Studiind creierul
participanţilor la studiu, Libet a descoperit că activitatea cerebrală
ce se poate observa în mod normal înaintea îndoirii degetului încetează
îndată ce voluntarii au luat decizia de a se opri. Libet a concluzionat
că participanţii putea folosi alegerile conştiente pentru a opri
deciziile inconştiente ale creierului.
Aşadar, chiar dacă liberul arbitru („free will”) e o iluzie, oamenii
beneficiează de „free won’t” – adică au capacitatea de a acţiona
conştient pentru a împiedica acţiunea ce urmează unei decizii luate de
creier.
Concluzia lui Benjamin Libet este susţinută de un specialist din alt domeniu:
psihologul Daniel Kahneman,
care susţine că majoritatea deciziilor oamenilor sunt generate de ceea
ce el numeşte sistemul 1 (partea inconştientă a creierului), asupra
cărora sistemul 2 (conştiinţa) poate aplica o decizie de veto.
Suntem doar nişte maşinării?
Mark Halett, un specialist în neuroştiinţe din cadrul National
Institutes of Health (principala agenţie de cercetare din cadrul
Ministerului Sănătăţii din SUA), afirmă că majoritatea oamenilor găsesc
dificil de acceptat faptul că liberul arbitru nu există din cauza unei
erori conceptuale: aceea că sinele este diferit de creier. „Este ca şi
cum am crede că mintea este separată de corp, dar mă gândesc că nu mai
crede nimeni aşa ceva. Absenţa liberului arbitru nu înseamnă că suntem
maşinării. Activitatea creierului este substanţa fiziologică în cadrul
căreia funcţionează personalitatea noastră. Absenţa liberului arbitru
înseamnă doar că sinele conştient este la curent cu doar o parte din
deciziile creierului nostru”.
Un experiment efectuat de Patrick Haggard, unul dintre cei mai
importanţi specialişti în neuroştiinţe din Marea Britanie, pare să arate
că suntem, de fapt, maşinării.
Pentru a demonstra acest lucru, profesorul Haggard l-a invitat pe un jurnalist de la ziarul
The Telegraph să
asiste la un experiment inedit, ce demonstrează efectele tehnicii
denumite „stimulare magnetică transcraniană”. Prin folosirea unei bobine
magnetice, creierul uman poate fi stimulat, tehnica permiţând
controlarea corpului.
Una dintre asistentele de cercetare, Christina Fuentes, a apropiat o
bobină de capul profesoruluii Haggard şi a activat-o apăsând un buton.
Degetul arătător al profesorului s-a mişcat imediat. „Această mişcare nu
este rezultatul vreunei acţiuni din partea mea. Eu nu fac nimic,
Christina mă controlează. Eu sunt doar o maşinărie, iar ea o
manevrează”.
Intervalul de timp
dintre acţiunea bobinei şi mişcarea degetului este de 20 de
milisecunde. Explicaţia profesorului Haggard este că diferenţa
reprezintă durata parcurgerii distanţei de la creier la deget de către
semnalul electric. „Pentru a controla un muşchi facial, durata este mai
scurtă, iar pentru a controla un muşchi al piciorului durata creşte”,
explică profesorul.
După ce demonstraţia s-a încheiat, profesorul i-a explicat jurnalistului
că „nu există liber arbitru, aşa cum este el definit în sens spiritual.
Ceea ce se observă este rezultatul acţiunii unei maşinării. Creierul
urmează legile fizicii, care se manifestă sub forma unor evenimente
electrice şi chimice. În cazul unor circumstanţe identice, nu putem
acţiona altfel. Nu există un «eu» care să poată spună «eu vreau să fac
altfel»”.
Profesorul Haggard afirmă că, dacă vrem să definim liberul arbitru drept
capacitatea de a schimba cursul universului şi de a ignora legile sale
cauzale, atunci acesta nu există. Cercetătorul afirmă că ceea ce noi
considerăm a fi „libertatea de alegere” este de fapt produsul
complexităţii fiinţei umane. Astfel, oamenii pot transforma o serie de
date de intrare într-un număr foarte mare de rezultate. „Cred că
termenul de «liber arbitru» se referă la această complexitate”,
concluzionează Haggard.
Liberul arbitru şi legea
Noile descoperiri făcute de specialiştii în neuroştiinţe pot afecta
modul în care sistemul legal defineşte responsabilitatea. Profesorul
Haggard detaliază: „astăzi înţelegem care zone ale creierului sunt
responsabile de comportamentul impulsiv şi care zone conduc la inhibarea
acestui comportament. Ce se întâmplă atunci când o persoană comite o
crimă şi se descoperă apoi că există o leziune în acea zonă? Este acea
persoană răspunzătoare pentru acţiunile sale? Oare daunele provocate
maşinăriei cerebrale sunt suficiente pentru a ne scuti de
responsabilitatea acţiunilor noastre? Nu ştiu”.
O fundaţie din SUA a lansat
The Research Network on Law and Neuroscience,
un amplu efort interdisciplinar în care psihologi, psihiatri şi
specialişti în neuroştiinţe cercetează modul în care noile descoperiri
ale ştiinţelor ce studiază creierul pot fi aplicate în justiţie.
Kent Kiehl, profesor la Universitatea din New Mexico şi totodată unul
dintre cei mai importanţi cercetători ai psihopatiei, crede că în viitor
imagistica cerebrală va juca un rol important în justiţie, similar cu
cel al probelor ADN azi. „Neuroştiinţele şi imagistica cerebrală vor
transforma întreaga filozofie a pedepselor, vor schimba modul în care
decidem pe cine şi cum pedepsim”,
afirmă Kiehl.
Aceeaşi problemă este dezbătută şi în Marea Britanie. În luna decembrie a
anului trecut, Royal Society (una dintre cele mai importante academii
ştiinţifice britanice, fondată în 1660) a dat publicităţii
un raport pe tema aplicării neuroştiinţelor în instanţe. Un caz citat în acest raport, relatat în 2002 în revista
New Scientist, arată limitele conceptului de liber arbitru.
Un bărbat american de aproape 50 de ani a început să dezvolte o atracţie
sexuală neobişnuită, începând totodată să colecţioneze pornografie
infantilă. În cele din urmă, bărbatul a fost gonit din casa familială
după ce a început să-i facă avansuri fiicei sale vitrege. Diagnosticat
ca pedofil şi condamnat pentru molestarea unui copil, bărbatul a fost
obligat să urmeze un program de reabilitare pentru dependenţe sexuale.
În ciuda eforturilor, bărbatul nu s-a putut abţine de la a solicita
favoruri sexuale personalului clinicii şi altor pacienţi, astfel că a
fost externat forţat din clinică, în cele din urmă.
Cu o seară înainte să fie trimis la închisoare, bărbatul s-a prezentat
la spital cu probleme de echilibru şi cu o durere de cap cumplită.
Examinarea neurologică, ce a inclus rezonanţa magnetică, a relevat o
tumoare canceroasă în dreptul cortexului orbitofrontal. Această regiune a
creierului joacă un rol important în reglementarea comportamentului
social, lezionarea sa putând duce la reducerea capacităţii de controlare
a impulsurilor şi la dezvoltarea unui temperament antisocial.
După ce chirurgii au eliminat tumoarea, pacientul şi-a recăpătat
echilibrul şi a reuşit să termine programul de reabilitare impus de
judecător. Bărbatul a fost declarat vindecat după şapte luni, nemaifiind
considerat un pericol pentru fiica sa vitregă, astfel că s-a putut
întoarce acasă.
După aproximativ un an, bărbatul a început din nou să colecţioneze pornografie infantilă, raportând în acelaşi timp
dureri de cap persistente. Analiza creierului cu ajutorul aparatului de
rezonanţă magnetică a relevat o recidivă a tumorii cerebrale. După ce
pacientul a fost operat din nou, tendinţele pedofile au dispărut la
rândul lor.
Un alt exemplu ce arată limitele conceptului de liber arbitru este
oferit de medicamentele ce tratează maladia Parkinson. Aceste
medicamente, din categoria „agoniştilor dopaminei”, accentuează apetitul
pacienţilor pentru sex, mâncare, jocuri de noroc şi alcool. În întreaga
lume ( SUA,
Scoţia,
Franţa,
Canada,
Australia)
s-au întâlnit cazuri în care pacienţii au devenit dependenţi de jocuri
de noroc, pornografie şi întâlniri sexuale periculoase, existând
numeroase procese pe rol împotriva companiilor farmaceutice.
Nu avem de ales: trebuie să credem că liberul arbitru există
Mulţi specialişti consideră că iluzia liberului arbitru este necesară
pentru o bună funcţionare a societăţii. Acest lucru este sugerat de un
studiu efectuat de Kathleen Vohs şi Jonathan Schooler, psihologi la
Universitatea Minnesota şi respectiv la Universitatea British Columbia.
Voluntarii ce au participat la studiu au fost împărţiţi în două grupuri.
Jumătate dintre ei au citit un pasaj din cartea „The Astonishing
Hypothesis” a lui Francis Crick, în care laureatul Premiului Nobel scria
că „deşi pare că liberul arbitru există, de fapt toate alegerile
noastre sunt predeterminate şi nu putem schimba acest lucru”, iar
ceilalţi au citit un fragment din aceeaşi carte în care nu era vorba
depre liberul arbitru. După lectură, toţi voluntarii au fost rugaţi să
rezolve câteva probleme de matematică pe computer, profesorii
explicându-le că programul prezenta o defecţiune care putea afişa
răspunsul corect şi rugându-i să nu abuzeze de acest defect al
programului.
Cercetătorii au descoperit că persoanele din primul grup, care citiseră
textul referitor la absenţa liberului arbitru, au trişat în proporţie
semnificativ mai mare decât cei din al doilea grup. Rezultatele obţinute
în cadrul unui alt experiment, în care participanţii puteau obţine bani
trişând, au fost similare: voluntarii care citiseră în prealabil o
afirmaţie care nega existenţa liberului arbitru trişau mult mai mult
decât cei care citiseră o afirmaţie care afirma existenţa acestuia.
Alt experiment, coordonat de profesorul Roy Baumeister şi publicat în
jurnalul „Personality and Social Psychology Bulletin”, a obţinut
rezultate similare. Cercetătorii au descoperit că persoanele care citeau
afirmaţia „la fel ca orice altceva în univers, toate acţiunile umane
sunt rezultatele evenimentelor precedente” se comportau mai agresiv şi
mai egoist decât cele care citeau afirmaţii care subliniau existenţa
liberului arbitru, precum „demonstrez existenţa liberului arbitru în
fiecare zi când iau decizii”.
Un
studiu
efectuat de mai mulţi psihologi americani a arătat că variabila care
permite cea mai corectă estimare a performanţei la serviciu este
credinţa în liberul arbitru. Cercetătorii au evaluat diverse trăsături
ale subiecţilor, incluzând cât de mulţumiţi erau de propria viaţă, câtă
energie simţeau că au sau cât de importantă considerau munca, însă
niciun alt factor nu prezicea la fel de bine performanţa la serviciu
precum credinţa în liberul arbitru. „Credinţa în liberul arbitru conduce
oamenii spre un comportament mai degrabă moral. În societăţile în care
indivizii cred în liberul arbitru se observă o mai mare aderenţă la
coduri de comportament ce stimulează o viaţă sănătoasă, bogată şi
fericită, astfel că această credinţă este una adaptivă”, a explicat Dr.
Kathleen Vohs, unul dintre autorii studiului.
Unii specialişti susţin, însă, că nu este nevoie să menţinem iluzia
liberului arbitru. „Atunci când înţelegem cauzele care se află în
spatele gândurilor şi sentimentelor noastre putem, în mod paradoxal, să
obţinem un control mai mare asupra vieţii noastre. Una e să ne certăm cu
soţia din cauză că suntem într-o dispoziţie proastă, alta e să
înţelegem că dispoziţia a fost provocată de glicemia scăzută. Atunci
când înţelegem acest lucru admitem, desigur, că suntem doar o marionetă
biochimică, dar putem prelua controlul măcar asupra uneia din sforile
prin care se manevrează marioneta: o simplă gustare ar putea fi secretul
bunei dispoziţii. Aşadar, înţelegerea cauzelor sentimentelor şi
gândurilor noastre conştiente ne permite să ne croim o cărare mai
înţeleaptă prin viaţă”, argumentează Sam Harris în cartea sa „Free
Will”.
Michael Gazzaniga, unul dintre cei mai importanţi specialişti în
neuroştiinţe din SUA, susţine acelaşi lucru: trebuie să abandonăm iluzia
liberului arbitru. „Pământul nu este plat. Înainte ca acest adevăr să
fie recunoscut, lumea obişnuia să se întrebe «ce se întâmplă când ajungi
la capătul Pământului - oare cazi?». Odată recunoscut adevărul, noua
perspectivă a permis oamenilor să înţeleagă că întrebările vechi erau
stupide. Cred că vom depăşi această etapă şi vom abandona noţiunea de
liber arbitru, acceptând că suntem o maşinărie deosebită, dotată cu un
simţ moral ce îşi are originile în faptul că trăim în grupuri sociale.
Această perspectivă ne va permite să ne punem noi întrebări”,
argumentează Gazzaniga.
Un lucru este cert: noile date oferite de neuroştiinţe asupra ideii de
liber arbitru vor conduce cât de curând la modificarea sistemelor de
drept şi a societăţilor în care trăim. Vor fi societăţile viitorului
caracterizate de empatie în mai mare măsură, ca urmare a noilor
perspective asupra înţelegerii funcţionării creierului? Este doar
alegerea noastră.”
AICI GASITI 3 FILME CARE ABORDEAZA TEMA LIBERULUI ARBITRU, A KARMEI, A DESTINULUI
Din punctul nostru de vedere, cel putin momentan, dupa cum reusim sa intelegem acest concept pana acum, exista o mecanicitate pana la un anumit punct. Noi ne identificam cu limitele complexului corp-minte, ne identificam cu automatismele si conditionarile acestuia si astfel reactionam orbeste, fara a ne folosi cu adevarat de liberul arbitru inerent unei fiinte cu adevarat constiente. Putem alege sa nu alegem si atunci lucrurile se desfasoara pentru noi, suntem purtati de instincte, de cautarea placerilor si evitarea durerii, totul pe pilot automat. In concluzie, liberul arbitru este intr-adevar o iluzie pana la un anumit grad de constientizare, insa pe masura ce transcendem limitarile egoului reusim sa ne depasim destinul, karma, sa actionam din ce in ce mai liber, mai spontan.
mda interesant articolul ... avem obiceiul din mosi stramosi sa nu ascultam de mesajele existentei dar suntem atenti la ce spun specialistii ... acesti specialisti nu au facut experimente pe un Iisus, un Buddha, un Osho samd ca daca ar fi facut pe o constiinta treaza ar vedea alte rezultate si altfel ar fi catalogat omul dar suntem masinarii care fac exoerimente pe masinarii si rezulta pareri masinaresti :))
RăspundețiȘtergereMaestri spirituali au explicat despre acest liber arbitru, ei fiind singurii in masura sa spuna o parere completa despre cum sta treaba cu acest liber arbitru dar cine sa-i asculte ...!!!
Liberul arbitru exista si nu exista in acelasi timp ... ambele variante sunt corecte de ex stai in picioare cu ambele picioare pe pamant si in prima faza ai optiunea de a ridica in mod constient unul dintre picioare, odata ce ai ridicat unul din picioare alegerea s-a terminat nu mai poti alege sa ridici celalat picior pt ca vei cadea ... urmeaza consecintele alegerii facute care se delureaza conform cu legile existentei si la care tu daca esti cu adevarat constient nu poti fi decat un simplu martor a evenimentelor, nu reactionezi pt ca daca ai face-o, nu faci altceva decat sa dai avant rotii evenimentelor pt o rotire cu succesuri :)))
omul traieste multe vieti si multe chestii se aduna si viata unui om este data ca o sansa de a sarii din acest cerc a evenimentelor din viata sa, altfel daca am fi niste masinarii ce rost ar mai fi sa te nasti ??? existenta la nastere ne scapa de povara amintirii vietilor trecute si ne da sansa de a face saltul mereu si mereu ... dar in subconstientul nostru sunt multe lucruri adunate ce asteapta sa fie activate si uite asa apare rezultatu ca suntem niste roboti
Intotdeauna existenta isi va gasi echilibru necesar si asta este valabil si la oameni pt ca totul este interconectat ... cand apare o boala chiar si la creier asta nu este deloc intamplator echilibrul trebuie stabilit si boala este necesara ... a trata boala nu este solutia pt ca va reaparea iar, ci trebuie umblat la radacina a ceea ce a determinat acea boala si cum spun maestri asta se poate face numai intr-un singur mod ... SA FII CONSTIENT CLIPA DE CLIPA DE TOT CEEA CE FACI , patrunzi la radacina problemei numai in aceasta stare de MEDITATIE si ar mai fi ceva ... tot maestri ne spun ca corpul este un vehicol si acesta se hraneste cu combustibil adica cu mancare dar soferul vehicolului este sufletul si hrana lui este IUBIREA care ne este data de existenta, altfel nu am putea supravietui dar inconstienti fiind calcam in picioare acest dar divin si nu-l recunoastem si sufletul nostru saraceste, devine infometat si nu stim de ce...
Osho spune - Nu este nicio diferenta dintre mine si tine doar faptul ca eu sunt TREAZ am depasit mintea iar tu inca dormi si normal ca functionezi pe pilot automat pt ca altfel te-ai duce direct in prapastie ... :)
cu drag neluNNN
filmul serial PERCEPTION , un film reusit care mie mi-a placut si are legatura cu subiectul articolului
RăspundețiȘtergerehttp://www.seriale.filmesubtitrate.info/2012/07/perception-us-2012-serial-online-subtitrat.html
toate cele bune free si multumim
cu drag neluNNN
De acord.
RăspundețiȘtergereIntr-un univers cauzal, in care efectul are intotdeauna o cauza, liberal arbitru nu exista. Asa cum, cunoscand legile fizicii putem sa mergem pe firul logic si sa stim ce s-a intamplat in cele cateva milisecunde dupa big-bang, si mintea noastra se supune unor legi in care situatia "x" produce efectul "y" si nu altul. "A avut o copilarie nefericita si a dezvoltat un caracter urat" este o eprimare colorata a doctrinei psihanaliste care gaseste in situatiile psihologice de astazi efectele unor cauze din trecut care nu au depins de persoana respectiva ci de imprejurarile copilariei sale, frecvent fiind vorba despre parinti. Dar si parintii au fost rezultatul experientelor lor de viata. Si lantul poate fi continuat iarasi pana la big-bang. Daca ar exista un computer care sa contina tot ceea ce este la momentul "acum" si l-am programa cu legile fizice, psihologice, biologice etc pe care le cunostem dar si pe cele care exista dar nu le-am descoperit inca, atunci acesta ar putea sa proiecteze exact tot viitorul la fiecare moment al sau. Concluzia este ca daca miracolele nu exista, prin miracol intelegand ceva care nu se supune regulilor fizice ale acestui univers, atunci liberul-arbitru nu exista. Intr-un univers cauzal doar cel care i se poate sustrage, doar cel care este un fel de "Dumnezeu" poate avea liber-arbitru. Daca omul are liber-arbitru, atunci el este un mic Dumnezeu.
RăspundețiȘtergerePai este un mic Dumnezeu, doar ca cel mai adesea isi uita conditia divina si se comporta ca un robotel deoarece se identifica plenar cu masina (complexul corp minte care-i permite sa se exprime si sa exploreze realitatea asta pamanteana).
RăspundețiȘtergere