THE SECRET FAMILY OF JESUS (2006)
"Nu
este o surpriză că Robert se distanţează de caracteristicile de bază
ale mesajului creştin. Dezbaterile cu privire la juxtapunerea lui Pavel
cu apostolii sunt vechi de când lumea. Contrar afirmaţiilor lui Robert,
singurul adevăr durabil şi permanent, în ce-i priveşte pe primii
creştini, a fost exaltarea lor şi viziunea aproape comună a lui Iisus ca
Dumnezeu, care a fost punctul de reper pentru ortodoxie. Suntem extrem
de încântaţi că Robert, însuşi, îşi finalizează propriile argumentaţii
complicate raliindu-se consensului ortodox."
Joel Edwards,
Directorul general al Evangelical Alliance
The Secret Family of Jesus este un documentar incitant al anului 2006, creaţie a dr. Robert Beckford,
care se dovedeşte a fi o critică destul de pertinentă şi curajoasă a
unanimităţii doctrinei şi, mai ales, a dogmelor Bisericilor creştine,
Romano-Catolică şi Ortodoxă, care au eliminat treptat din povestea
creştină personaje primordiale ca rol şi contribuţie, cum ar fi Maria
Magdalena şi rudele de sânge ale lui Iisus.
Dr.
Robert Beckford este un teolog britanic, cu origini jamaicane, lector
la Oxford Brookes University, ale cărui documentare pe subiecte
religioase, difuzate atât de BBC cât şi de Channel 4, au provocat destul
de multe controverse în comunitatea religioasă britanică, aproape la
fel de închistată şi intolerantă în zilele noastre, cum era la nivelul
Evului Mediu.
În articolul
"Iisus în India - Mit sau adevăr ?"
abordasem o altă problemă spinoasă, dispariţia ca prin minune a celor
18 ani din viaţa lui Iisus, dintre dezbaterea din templu şi apariţia sa
pe malul Iordanului, fără a avea timpul necesar şi nici contextul
potrivit pentru a integra şi alte informaţii ce contrazic dogma oficială
privind Noul Testament.
O voi face acum, fiindcă
Beckford este un teolog curajos, dar rămâne teolog şi deşi ironizează
"fantezista" căsătorie a lui Iisus cu Maria Magdalena, catalogând-o
drept "teorie a conspiraţiei", fără a mă asocia punctelor de vedere
prezentate în cartea lui Dan Brown, nu mă pot opri să constat că acelaşi
regizor nu ezită să sugereze o relaţie cel puţin apropiată între Iisus
şi prima dintre evanghelişti, susţinând o altă teorie a conspiraţiei,
cea a minimalizării rolului Mariei din Magdala în iniţierea şi
promovarea noii religii.
Fără
dar şi poate că Petru s-a manifestat violent împotriva prezenţei unei
femei printre ucenici şi, mai ales, împotriva rolului primordial pe care
i-l rezervă Iisus, Mariei Magdalena, pe care gelosul şi laşul Petru
refuză să-l accepte, el care se va lepăda de Iisus cu mare uşurinţă, în
momentul arestării acestuia (Marcu 14:68).
În privinţa relaţiei dintre Iisus şi Maria Magdalena, mă voi rezuma la a semnala câteva fapte:
1. Iisus este recunoscut drept
rabin de către comunitatea contemporană, ori un rabin "poate şi trebuie
să se căsătorească", ca o condiţie sine qua non a religiei mozaice. Cu
cine era căsătorit Iisus din moment ce este recunoscut drept rabin chiar
şi de către Caiafa (Kaiphas), marele preot al Sinedriului, între 18-37
e.n. ?
2.
Să credem, oare, vorbele din Evanghelia lui Filip (Nag Hammadi), de
exemplu, unde Maria este descrisă ca însoţitoarea cea mai intimă a lui
Iisus:
"Însoţitoarea Mântuitorului e
Maria Magdalena. Hristos a iubit-o mai mult decât pe toţi ucenicii Săi
şi obişnuia adesea să o sărute pe gură.",
vorbe care confirmă din plin
presupunerea lui Beckford că acel "rabuni", adresat de Maria lui Iisus,
după Înviere, era o vorbă de alint, fapt pentru care Iisus o şi
avertizează să nu se apropie ca să-L atingă, aşa cum obişnuiau să o
facă.
De curând, Biserica Catolică a
făcut mai multe declaraţii oficiale prin care neagă presupusa moralitate
îndoielnică a Mariei Magdalena, susţinută continuu vreme de peste 1.600
de ani, afirmând că n-a fost decât o confuzie între ea şi o altă Maria,
acea prostituată iertată de Iisus. În fapt, cred că duşmănia
demonstrată permanent de Petru trebuie să fi jucat un rol decisiv în
excluderea ei din ierarhia noii credinţe, fiind acceptată o singură
femeie, Fecioara Maria, care nu reprezenta o contradicţie sau un
pericol, din moment ce a ajuns să fie prezentată progresiv drept o
fiinţă din ce în ce mai apropiată de divin, decât de uman.
3.
Potrivit tradiţiei, Maria Magdalena a fost prezentă în Fenicia, Egipt,
Siria şi Roma, pentru a propovădui învăţătura lui Hristos. Se vorbeşte
chiar de faptul că l-a tămăduit pe împăratul Tiberiu (14-37 e.n.), care
avea un ochi bolnav.
4. În mod obişnuit, în timpul
călătoriilor Sale, Iisus era însoţit numai de cei 12 discipoli şi chiar
evita să ia legătura cu familia sa, aşa cum se specifică în Biblie, când
refuză să iasă dintr-o încăpere deşi este înştiinţat că familia Sa este
afară şi-L aşteaptă (Marcu 3:31-35). Totuşi, la nunta din Cana
Galileii, Ioan simte nevoia de a specifica, în cap. 2:1-2, în ordine,
mai întâi prezenţa Mariei, mama lui Iisus, la nuntă, apoi şi a lui Iisus
împreună cu ucenicii şi, aşa cum arată Beckford, a fraţilor săi.
De ce ar fi fost cu toţii prezenţi acolo, dacă n-ar fi fost un eveniment strict familial ?
Şi de ce nu se specifică absolut nimic în privinţa nuntaşilor ?
Cred
că amnezia lui Ioan s-a manifestat, pur şi simplu, selectiv, fiindcă
dintre toţi evangheliştii el pare să fi fost singurul care s-a bucurat
de o oarecare iniţiere în tainele ezoterice ale lui Iisus, pe care
acesta nu le împărtăşea decât ucenicilor (Marcu 4:11).
În plus, Fecioara Maria este
prezentată ca organizatoare a nunţii, îngrijorată de terminarea vinului
şi deşi Ioan pune în gura lui Iisus o afirmaţie mai degrabă brutală: "Ce
ne priveşte pe tine şi pe mine, femeie ?", deloc caracteristică
toleranţei manifestată continuu de Mântuitor, pe care o consider mai
degrabă o invenţie a lui Ioan, în ce circumstanţe ar fi devenit
responsabilitatea unui mesean, oarecare, faptul că nunta rămăsese fără
vin ?
Personal m-aş fi adresat mirelui, dacă "însetaţii" ar fi început să protesteze că au rămas pe uscat.
5.
În Pistis Sophia, Petru se plânge lui Iisus că Maria îi contestă
întâietatea legitimă şi îi cere să o oprească de la cuvânt, dar Iisus îi
respinge cererea fără menajamente.
6. La sfârşitul Evangheliei lui Toma se găseşte o situaţie asemănătoare:
"Simon Petru le-a spus
(ucenicilor) : 'Lăsaţi-o pe Maria să plece de la noi, deoarece femeile
nu sunt demne de această viaţă.', iar Iisus a vorbit: 'Eu însumi o voi
călăuzi pentru a o transforma în bărbat (cuvânt ce poate fi echivalat
aici cu 'om'), astfel încât şi ea să devină un spirit viu, la fel ca
voi. Pentru că orice femeie care devine bărbat va intra în împărăţia
cerurilor."
În
orice caz, cele patru Evanghelii canonice au fost scrise mult după
moartea lui Iisus, cel mai probabil între anii 60-110 e.n., Marcu,
Matei, Luca şi Ioan nefiind martori ai evenimentelor relatate,
omisiunile şi traducerile eronate sau transmiterea distorsionată a
realităţii putându-se datora trecerii timpului.
O dovadă elocventă este versetul
ilogic din Matei 5:3, "Fericiţi sunt cei săraci cu duhul...", care,
abia după descoperirea unui text aramaic dintr-un manuscris esenian,
ştim acum că se traduce de fapt ca: "Fericiţi sunt cei ce au rămas
săraci de dragul spiritului...", mult mai în ton cu învăţăturile
eseniene şi ale lui Iisus.
Istoricul danez al religiilor, prof. Detlef Nielsen este de părere că:
"S-a căutat să se susţină
unitatea lor (a Evangheliilor), prin faptul că erau cotate toate drept
afirmaţii infailibile ale lui Iisus, care se completează reciproc şi
care formează - deşi evident sunt diferite - o singură, adevărată
Evanghelie.",
iar
canonizarea Noului Testament, din 382 e.n., a făcut mai mult rău decât
bine, fiindcă aproape toate celelalte scrieri existente au devenit peste
noapte eretice, consecinţele acelor distrugeri fiind atât de temeinice
şi de durată, încât, până la Nag Hammadi, toate cunoştinţele despre
gnostici s-au bazat pe ceea ce scriseseră detractorii lor despre ei,
iar, pe de altă parte, aproape toate personajele feminine au dispărut
peste noapte din tradiţia ortodox-creştină.
În privinţa relaţiei dintre
Iisus şi Ioan Botezătorul, mă tem însă că nu-i mai putem ierta pe mai
marii Bisericii, fiindcă informaţiile există încă, aproape nealterate,
în Evanghelii, dar asta nu-i împiedică să nege relaţiile de familie
dintre cei doi, la fel cum au făcut şi în cazul surorilor şi fraţilor
lui Iisus, transformaţi peste noapte în fraţi vitregi sau veri (deşi nu
au avut chiar atât de mult tupeu, dacă au pus cuvântul 'veri' între
paranteze, în pasajele biblice corespunzătoare).
Nu
mă voi mulţumi doar cu atât, ci voi fi mult mai eretic decât Beckford
şi vă voi şoca niţel, apelând spre documentare şi la o altă carte
sfântă, care nu aparţine creştinismului, ci islamului, fiindcă o
consider relevantă în cazul unei comparaţii încrucişate şi mă refer,
desigur, la Coran.
Să recapitulăm:
1. În Evanghelia lui Luca, cap.
1, îngerul Gabriel i se arată lui Zaharia, tatăl viitorului Ioan
Botezătorul, anunţându-l că va avea un fiu "ce va merge înaintea lui, cu
duhul şi puterea lui Ilie".
2. Acelaşi înger, când Elisabeta
era deja în luna a şasea, i se arată Fecioarei Maria anunţând-o că-L va
naşte pe Iisus, dând-o drept exemplu în clar pe Elisabeta, pe care o
numeşte "rudenia ta", în Luca 1:36.
3.
Maria îşi vizitează imediat ruda, unde a rămas aproape trei luni ca
musafir, "[...]iar când a auzit Elisabeta salutarea Mariei, pruncul a
săltat în pântecele ei".
4. Coranul (operă a aceluiaşi
înger Gabriel) este mult mai ferm în privinţa gradului de rudenie dintre
cele două femei, familiei Mariei fiindu-i dedicat un întreg capitol,
"Surat Al Imran", Imran fiind numele tatălui Fecioarei Maria.
Coranul o prezintă pe Maria ca
soră a Elisabetei, Maria fiind chiar încredinţată spre creştere şi
educare lui Zaharia (Surat Al-Imran 3.37). În aceste circumstanţe devine
foarte clară relaţia strânsă dintre cele două femei şi cu atât mai
dubioasă e "timiditatea" biblică, fiindcă cei doi veri, Iisus şi Ioan,
deşi s-au născut la numai şase luni diferenţă şi au copilărit într-un
areal restrâns, sunt prezentaţi în comun, pentru prima oară, abia în
jurul vârstei de 30 de ani, la Iordan, de parcă nu s-ar fi cunoscut
niciodată până atunci.
Acelaşi
Coran se exprimă extrem de dur la adresa falsificării mesajului
original al lui Iisus, în Noul Testament (Surat Al-Baqara 2.174-176,
Surat Al-Imran 3.78-79), folosind aproape aceleaşi expresii ca şi fraţii
lui Iisus, Iacov cel Drept şi Iuda sau, dacă vreţi, acelaşi mesaj cu al
gnosticilor.
Sunt negate totodată cam toate
inovaţiile conciliilor ecumenice, cum ar fi introducerea trinităţii,
impusă de împăratul Theodosiu în 381 e.n. (Surat An-Nisa' 4.171),
definindu-l pe Iisus doar ca pe Mesia şi nu Fiu al lui Dumnezeu (Surat
Al-Ma'ida 5.75), Iisus însuşi negându-şi aşa-zisa natură divină (Surat
Al-Ma'ida 5.116-117), iar abandonul spiritualului în favoarea puterii
materiale şi "strânsul averilor de către rabini şi călugări" sunt puse
la stâlpul infamiei (Surat Al-Tawba 9.31-34).
Mult
mai importante, însă, mi s-au părut a fi următoarele versete, care
ridică o problemă extrem de ciudată, privind ascendenţa reală a lui
Iisus Hristos, pentru care mai mult ca sigur că mulţi bigoţi m-ar lapida
cu plăcere sau măcar ar suspina îndureraţi după zilele de glorie ale
Inchiziţiei, când bietul Galilei trebuia să aştepte săptămâni întregi
până se termina sezonul de perpelit eretici, ca să mai poată vedea şi el
ceva prin lunetă, incomodat doar de lumina lunii.
Surat Al-Ma'ida 5.46:
"Şi l-am trimis Noi, după ei, pe Iisus, fiul Mariei, întărind Tora care se afla dinaintea lui şi i-am dat lui Evanghelia,
în care este călăuzire şi lumină, întărind Tora care se afla dinaintea
lui şi drept călăuzire şi îndemânare pentru cei cucernici."
Surat Al-Ma'ida 5.47:
"Deci să judece
neamul Evangheliei după ceea ce Dumnezeu a trimis în Ea !"
Surat Al-'An'am 6.156:
"Pentru ca voi să nu spuneţi: "Doară Cartea (Tora şi Evanghelia) a fost pogorâtă pentru două neamuri, înaintea noastră, dar noi am rămas nepăsători faţă de studiul lor."
După ce specifică foarte clar că
Evanghelia i-a fost dată lui Iisus, pentru a întări Tora (sau
Pentateuh, primele cinci cărţi ale lui Moise, din Vechiul Testament), în
ultimul verset, dar şi în altele similare din Coran, se face o
distincţie la fel de clară, afirmându-se că cele două cărţi sfinte au
fost date, de fapt, la două popoare diferite.
Nu ştiu exact cărui popor i-ar
fi putut aparţine Iisus, de fapt, dar Coranul îl scoate complet de sub
mantia evreiască şi cred că pot veni şi cu unele argumente suplimentare:
1.
În Evanghelia după Luca, imediat la finalul botezului mult simplificat
de la apa Iordanului, din care fusese exclus vărul lui Iisus, Ioan
Botezătorul, Luca face o tranziţie cam bruscă şi neconvingătoare,
înşiruind, de la 3:23 la 3:38, tot pomelnicul genealogiei lui Iosif,
tocmai până la Adam şi Eva, deci al "tatălui adoptiv al lui Iisus", cum
foarte inspirat îl denumeşte, în documentar, un preot.
După cum preciza şi Beckford,
când afirma "adevărata identitate a Mariei rămâne ascunsă", pentru
Fecioara Maria nu beneficiem de nici un fel de astfel de listă, problema
originii etnice a Mariei fiind lăsată în aer, presupunându-se implicit
că ar fi tot evreică.
Să nu uităm că la evrei
ascendenţa se stabileşte exclusiv pe linie maternă, tatăl neavând nici
un merit - iar în cazul particular al lui Iisus chiar că n-a avut
vreunul - deci este deosebit de important să aflăm adevărul în această
privinţă.
2. Dacă Iisus într-adevăr n-a fost evreu, atunci foarte multe lucruri se clarifică, aproape de la sine:
a. Trimiterea spre judecare, de
către Sinedriu, în faţa autorităţilor romane este normală într-un
asemenea caz, fiindcă autorităţile evreieşti nu aveau nici un fel de
jurisdicţie asupra cuiva de altă naţionalitate.
b. Ezitarea lui Pilat din Pont
de a lua o decizie directă, înscenând o judecată populară, este mai mult
decât scuzabilă în cazul în care ar fi riscat un conflict diplomatic,
fiindcă Iisus se pare că nu era nici cetăţean roman. De altfel, El se
numeşte repetat ca "fiind din Iudeea" şi nu evreu, Iudeea fiind o
regiune geografică doar. Nehotărârea lui Pilat, pe de altă parte, pare
să sugereze că Iisus aparţinea unei naţiuni suficient de puternice,
chiar şi pentru Imperiul Roman, pentru ca un procurator să se teamă să
se pronunţe decisiv şi dacă nu uităm brutalitatea extremă şi chiar
perversă, manifestată fără ezitare de către imperiali în orice caz de
nesupunere civică, în cazul de faţă apar multe semne de întrebare.
c.
În acelaşi context, alegerea mulţimii, în favoarea lui Barabas, un
evreu, este de asemenea logică, chiar dacă individul avea o moralitate
îndoielnică.
3. Asemănările dintre doctrina
lui Iisus şi cea eseniană, ne îndreaptă cu atât mai mult către o
doctrină religioasă originară comună, dacă ne amintim că până şi
manuscrisele descoperite la Nag Hammadi au fost desemnate de unii
învăţaţi ca fiind "precreştine". Şi nu mă pot abţine să nu mă întreb
oare ce mare popor, considerat de Herodot ca cel mai numeros după
indieni, a fost considerat creştin cu mult înainte de Iisus ?
4. De ce oare, papa Ioan Paul al
II-lea, la începutul vizitei din România, din perioada 7-9 mai 1999,
singura vizită făcută vreodată de capul Bisericii Catolice în vreo ţară
ortodoxă, de la Marea Schismă încoace, a sărutat în mod simbolic
pământul românesc şi l-a numit "Grădina Maicii Domnului" ?
Fiindcă
nu am tupeul unui iezuit făţarnic şi onctuos, ca părintele Dean
Brechard, vă voi lăsa pe voi să faceţi speculaţiile de rigoare în
această privinţă, limitându-mă la a vă preciza că gnosticii credeau în
accesul direct al oamenilor la Hristos şi Dumnezeu, spre deosebire de
ortodocşi (şi, ulterior, catolici), care au militat cu ferocitate pentru
intermedierea darurilor dumnezeieşti printr-o ierarhie de la preot până
la episcop, contrar mesajului original al lui Iisus, instaurându-se un
sistem religios de control absolut asupra maselor, convingerea eseniană
că fiecare este răspunzător pentru sine şi pentru propria dezvoltare
spirituală, dovedindu-se a fi, vreme de 2.000 de ani, o slăbiciune
politică."
Mulţumim Marian pentru înca un articol interesant si un documentar tradus, ca de obicei, foarte profesionist! Multumim Universului ca existi!
VEDETI FILMUL TRADUS, AICI:
The Secret Family of Jesus
prietene care ai facut comentariul, ca eu nu inteleg si nici nu ma intereseaza cine (deci e impersonal), si, de fapt, te cred ca fauritorul acestui blog (chiar daca sunteti mai multi):
RăspundețiȘtergeresesizez in comentariile tale o "URA" permanenta asupra celor ce "sunt rai".
si chiar daca istoria cu Isus a fost masluita, si lumea noastra astepta primul impuls pentru un nazism planetar, lucruri pe care m-i le asum si le-am inteles de la voi, de ce sa "uram"?
Eu ma chinui sa iubesc
pe aia care-mi taie calea in trafic. NU sunt un exemplu, ASTEPT DE LA VOI SA INVAT SA IUBESC NECONDITIONAT!, ca prostu``...
Nu am facut noi comentariul ci Marian Matei, insa nu vedem unde e ura.
RăspundețiȘtergereTotusi, daca tie iti intra cineva in casa, iti fura totul, iti violeaza nevasta, pe tine te bate , iti tortureaza copii , apoi iti dau foc la casa si tu ca prin minune scapi, ce faci? Stai ca leguma intr-o stare de iubire neconditionata sau actionezi inspre apararea ta si a celor dragi, cumva? Chestia e ca cei care ne conduc fac astfel de fapte de secole si sa spunem ca exista un ton suparat al mesajelor. Mesajul nu indeamna insa la ura, la revolta ci e un ton constatator revoltat si suparat. Atat. Dar asta e parerea noastra. probabil ca Marian, autorul articolului va simti acea iubire despre care vorbesti va vorbi cu iubire si compasiune. Insa nu am sesizat la Marian autoipostaza de guru sau sfant care pluteste in lumi angelice ... Nici nu se screme sa iubeasca fortat pe tortionarii lui. Ar fi ceva fals.
Articolul mi se pare excelent,cu multe trimiteri,foarte bine documentat.Mi-a deschis orizontul,daca ma pot exprima astfel.
RăspundețiȘtergereCat despre iubire...nu stiu-o sa ma apuc sa citesc "al 3-lea Isus' a lui Chopra.Musulmanii o restrang pentru vecinii-la modul concret.Poate,ma gandesc,ce puteau face primii crestini decat sa cheme la iubirea aproapelui...era mai greu,dificil sa cheme la lupta,revolutie...si asa erau persecutati.Desi ideea de a intoarece si celalalt obraz poate fi vazuta si ca o acceptare a stapanilor de sclavi in speranta unei vietii mai bune dupa moarte.
Trebuie vazut in contextul istoric,apreciata psihologia populatiei care a trait atunci,modul cum vedea lumea inconjuratoare.
Nu stiu...cam atat...
Atat timp cat tortionari , in speta Biserica, si-a dorit pastrarea status quo-ului, ni se pare normal sa fi introdus prin scrierile "sfinte" si chestii antirevolta, iar idea ca vei ajunge in Rai daca te supui si accepti idei de genul "capul plecat sabia nu-l taie" , "intoarcerea obrazului no matter what!" samd e foarte vicleana.
RăspundețiȘtergereNu am putut vedea finalul documentarului, filmul se opreste in momentul cand se intalneste cu acel reprezentant al Vaticanuui. Nu inteleg de ce..
RăspundețiȘtergereIncercati sa-l downloadati mai intai de pe serverul de la Vimeo ... Credem ca e nevoie sa va inregistrati, totusi https://vimeo.com/34779557
RăspundețiȘtergere