Ieşirea Din MATRIX: Bunker Roy: Învăţând de la mişcarea desculţilor

sâmbătă, 26 mai 2012

Bunker Roy: Învăţând de la mişcarea desculţilor



Bunker Roy: Learning from a barefoot movement

În Rajasthan, India, o şcoală extraordinară învaţă femeile şi bărbaţii din mediul rural -- mulţi dintre ei analfabeţi -- să devenină ingineri specialişti în exploatarea energiei solare, artizani, stomatologi şi medici în propriile lor sate, sa devina astfel autosuficienti. Se numeşte Colegiul Barefoot (Desculţ), şi fondatorul ei, Bunker Roy, explică modul în care funcţionează. 
Mai jos gasiti transcriptul filmului:
Deci in 1965 M-am dus la ceea ce a fost numit cea mai rea foamete, localitatea Bihar din India, şi am văzut foametea, moartea, oameni care mureau de foame, pentru prima dată.Mi-a schimbat viaţa. M-am întors acasă şi i-am spus mamei "Aş vrea să trăiesc şi să muncesc într-un sat" Mama a intrat în comă. (Râsete) "Ce este asta? Întreaga lume ţi se întinde la picioare, cele mai bune locuri de muncă sunt aranjate pentru tine, şi tu vrei să mergi să munceşti într-un sat? Vreau să spun, este ceva în neregulă cu tine? " Am spus, "Nu, am primit cea mai bună educaţie. Ea m-a făcut să mă gândesc. Şi vreau să dau ceva înapoi în felul meu propriu." "Ce vrei să faci într-un sat? Nu loc de muncă, nu bani, nu securitate, nu perspectivă." I-am spus, "vreau să trăiesc şi să sap fântâni pentru cinci ani." "Să sapi fântâni pentru cinci ani? Ai urmat cele mai scumpe şcoli şi colegii din India,şi mergi să sapi fântâni pentru cinci ani?" Ea nu a mai vorbit cu mine pentru un timp foarte lung, pentru că a considerat că mi-am abandonat familia.
 Dar atunci, Am fost expus la cele mai extraordinare cunoştinţe şi abilităţi pe care acei oameni săraci le aveau care nu sunt aduse niciodată in prim plan - care niciodată nu sunt identificate, respectate, aplicate la scară largă. Şi m-am gândit că aş începe un colegiu Barefoot -- colegiu doar pentru săraci. Ceea ce săracii credeau că era important ar trebui să se reflecte în colegiu. M-am dus pentru prima dată în acest sat. Vârstnicii au venit la mine şi mi-au zis, "Eşti de la poliţie?" Am spus, "Nu". (Râsete) "Ai eşuat la examen?" Am spus, "Nu". "Nu ai primit un job guvernamental?" Am spus, "Nu." "Ce faci aici?" "De ce eşti aici?" Sistemul educaţional din India te face să te uiţi înspre Paris, New Delhi şi Zurich; ce cauţi tu în acest sat? Este ceva în neregulă cu tine şi nu ne spui?" Am spus, "Nu, eu vreau de fapt să deschid un colegiu doar pentru cei săraci. Ceea ce gândesc săracii că este important ar trebui să se reflecte în acest colegiu."

 Deci, acest colegiu funcţionează în conformitate cu stilul de viaţă şi de muncă a lui Mahatma Gandhi. Mănânci pe podea, dormi pe podea, lucrezi pe podea. Nu există contracte, nici un contract scris. Ai posibilitatea să stai cu mine 20 de ani şi să pleci mâine. Şi nimeni nu poate câştiga mai mult de 100 $ pe lună. Dacă vii pentru bani, atunci nu vii la Colegiul Barefoot. Dacă vii pentru munca ta şi pentru provocare, atunci vii la Colegiul Barefoot. Acesta este locul în care dorim să încercaţi idei şi să creaţi. Oricare ar fi ideea pe care o aveţi, veniţi şi încercaţi-o Nu contează dacă nu reuşiţi. Bătut, învineţit, începi din nou. Este singurul colegiu în care profesorul este învăţăcel şi învăţăcelul este profesor. Şi este singurul colegiu unde nu eliberăm certificate. Eşti certificat de comunitatea pe care o serveşti. Nu ai nevoie de o hârtie pe care să o atârni pe perete ca să arăţi că eşti inginer.
Astfel, când am spus asta, ei au spus, "Ei bine, arată-ne ceea ce este posibil. Ce faci?Toate acestea sunt vorbe fără sens dacă nu ne poţi arăta practic." Aşa că am construit primul Colegiul Barefoot în 1986 A fost construit de 12 arhitecţi Barefoot care nu pot citi şi scrie, la costul de 1,5 $ metrul pătrat. 150 de oameni trăiesc şi muncesc acolo. Au primit premiul Aga Khan pentru arhitectură, în anul 2002. Dar apoi au suspectat, au crezut că a existat un arhitect în spatele lucrării. Am spus, "Da, au făcut planuri, dar arhitecţii Barefoot au construit de fapt colegiul." Noi suntem singurii care au returnat, de fapt, premiul pentru 50.000 $, deoarece ei nu ne-au crezut, şi ne-am gandit ca de fapt ei au făcut remarci defăimătoare la adresa arhitecţilor Barefoot din Tilonia.  

60 la sută din copii nu merg la şcoală, pentru că trebuie să aibă grijă de animale -- oi, capre -- treburi casnice. Aşa că ne-am gândit să deschidem o şcoală pe timp de noapte pentru copii. Datorită şcolilor de noapte din Tilonia, peste 75.000 de copii au trecut prin aceste şcoli de noapte. Pentru că este pentru confortul copilului; nu e pentru confortul profesorilor. Şi ce predăm în aceste şcoli? Democraţie, cetăţenie, modul în care ar trebui să-ţi măsori pământul, ce trebuie să faci dacă eşti arestat, ce trebuie să faci în cazul în care animalul tău este bolnav. Aceasta este ceea ce predăm în şcolile de noapte. Dar toate şcolile sunt luminate solar.
 La fiecare cinci ani avem alegeri. Copiii cu vârste între 6 şi 14 ani participă în cadrul unui proces democratic, şi aleg un prim ministru. Prim ministrul are 12 ani. Ea are grijă de 20 de capre dimineaţa, însă seara este prim ministru. Are un cabinet, un minister al educaţiei, un minister al energiei, un minister al sănătăţii. Şi ei monitorizează şi supraveghează efectiv 150 de şcoli pentru 7000 de copii. În urmă cu cinci ani, ea a primit Premiul Copiii Lumii şi a fost în Suedia. Prima dată, când a ieşit din satul ei. Niciodată nu a văzut Suedia. Nu a fost fascinată de tot ceea ce i s-a întâmplat. Şi regina Suediei, care era acolo, s-a întoars spre mine şi a spus, "Puteţi să-l întrebaţi pe acest copil unde îşi găseşte încrederea? Are doar 12 ani, şi nu este uluită de nimic." Iar fata, care era la stânga ei, s-a întors spre mine şi s-a uitat la regina drept în ochi şi a spus, "Te rog, spune-i că eu sunt primul-ministru."
Ne-am dus în Africa, şi am făcut acelaşi lucru. Toate acese femei provenind din opt, nouă ţări, stând la aceeaşi masă, toate vorbind una cu celalaltă, neînţelegând nici un cuvânt,pentru că ele toate vorbeau limbi diferite. Însă limbajul trupului lor este unul puternic. Ele îşi vorbesc şi de fapt devin ingineri solari. Am fost în Sierra Leone, şi acolo era acest ministru conducând în miez de noapte -- vine de-a lungul acestui sat. Se duce înapoi, merge în sat, spune, "Ei bine, care-i povestea?" Ei au spus, "Aceste două bunici ...""Bunicile?" Ministrul nu putea să creadă ce se întâmplă. "Unde au fost?" "Au fost în India şi înapoi." S-au dus direct la preşedinte. El a spus, "Ştiţi că e un sat electrificat-solar în Sierra Leone?" El a spus, "Nu." Jumătate din cabinet a mers pentru a vedea bunicile a doua zi. "Care este povestea." Aşa că m-a chemat şi a zis, "Poţi să-mi instruieşti 150 de bunici?" I-am spus, "Nu pot, domnule preşedinte. Dar ele pot. Bunicile pot." Aşa că mi-a construit primul centru de formare Barefoot în Sierra Leone. Şi 150 de bunici au fost instruite în Sierra Leone.
Gambia: am fost să selectăm o bunică în Gambia. M-am dus în acest sat. Ştiam ce fel de femeie aş dori să aleg. Comunitate s-a unit şi a zis: "Luaţi aceste două femei." Am spus, "Nu, vreau să iau această femeie." Ei au spus, "De ce? Nu cunoaşte limba. Tu nu o cunoşti. I-am spus, "Îmi place limbajul corpului. Îmi place modul în care ea vorbeşte..""Soţul este dificil; nu este posibil." Au chemat soţul, soţul a venit, galant, politician, cu un mobil în mână. "Nu este posibil." "De ce nu?" "Femeia, uite cât de frumoasă este ea." I-am spus, "Da, ea este foarte frumosă." "Ce se întâmplă dacă ea fuge cu un bărbat indian?" Asta era cea mai mare frica a lui. I-am spus, "Ea va fi fericită. Te va suna pe telefonul mobil." Ea a plecat ca o bunica şi s-a întors ca un tigru. Ea a iesit din avion şi a vorbit cu întreaga presă ca şi cum ar fi fost un veteran. Ea a manevrat presa naţională, şi a fost o stea. Şi când m-am întors şase luni mai târziu, i-am spus, "Unde e soţul tău?""Oh, undeva pe aici. Nu contează." (Râsete) O poveste de succes
VEDEȚI FILMUL TRADUS, AICI:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mă văd nevoit să fac unele precizări pentru cei care nu înțeleg subtilitatea noțiunii de moderare online. Mai bine zis, fiindcă este un site personal, nu poate exista nici dreptul la replică, nici cel de a comenta pe site-ul meu. Ambele sunt simple privilegii, acordate, temporar, celor care apreciază faptul că primesc, pe gratis, ceva foarte muncit și, mai ales, celor care nu folosesc un limbaj agresiv sau suburban sau care nu bat câmpii pe lângă subiect, fără a fi în temă cu postările anterioare ale site-ului.
Iar comentariu înseamnă câteva fraze, nu o altă postare.
De asemenea, nici comentariile la comentariul altui comentariu nu vor fi acceptate. Polemizați unde doriți, dar nu aici.
Apoi referiți-vă pe cât posibil doar la subiectul postării. Folosiți un limbaj decent. Dacă intrați în clinciuri cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe vor fi respinse fara discuții.
Vă mulțumesc pentru înțelegere!

gif-850x250

O INIȚIATIVĂ DE MARE VIITOR ȘI VALOARE

O INIȚIATIVĂ DE MARE VIITOR ȘI VALOARE
Este un proiect în care se pot implica toți românii de pretutindeni și vă invităm să o faceți!

DE AJUTOR

Dacă ești pentru prima dată pe acest blog, îți urăm bun venit! Poți căuta orice subiect care te interesează cercetând CUPRINSUL din meniul de pe stânga (odată ajunşi în cuprins apăsaţi CTRL + F + cuvânt cheie pentru găsire rapidă), dar şi ARHIVA şi CATEGORIILE de pe coloana din dreapta și nu în ultimul rând caseta "CĂUTAŢI PE BLOG" de pe coloana din dreapta (sus). Sunt peste 1300 de articole publicate în clipa asta, majoritatea însoţite de filme şi clipuri traduse sau emisiuni tv, deci ai ce răsfoi şi crede-ne se merită efortul. Poți de asemenea primi direct pe email articolele care apar dacă te abonezi cu adresa de mail în căsuţa de ABONARE din dreapta, de sub VIZITE (pentru abonare primeşti gratuit toată colecţia Corrado Malanga - cărţi, articole, filme traduse, de pe blogul nostru). De asemenea ne poţi urmări activitatea pe FaceBook, dând LIKE (APRECIEZ) în zona centrală de sus. Mulţumim pentru vizită şi te mai așteptăm pe aici!

Disqus

COMETARII DIN FACEBOOK

APEL

CELE MAI IMPORTANTE POSĂRI PENTRU NOI

PROSPERĂ - Oare e asa de greu?

THRIVE (2011) What On Earth Will it Take? In sfarsit va putem prezenta tradus, mult asteptatul documentar THRIVE si pentru asta mu...

Pentru cei care au nelamuriri in ceea ce priveste prezenta reclamelor pe blogul nostru, le recomandam sa citeasca articolul DESPRE RECLAME.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...