GANDHI (1982)
Continuam astazi lista de FILME CU MESAJ si/sau DE SUFLET cu un alt film de weekend deosebit de important pentru noi si lumea in care traim. Mai intai cateva cuvinte despre Ghandi:
"Mahatma Gandhi (2 octombrie 1869, Porbandar/Kathiawar - †30 ianuarie 1948, New Delhi) cu adevăratul său nume Mohandas Karamchand Gandhi părintele independenței Indiei și inițiatorul mișcărilor de revoltă neviolente. Numele de „Mahatma“ (în sanscrită înseamnă „marele suflet“) i-a fost dat de poetul indian Rabindranath Tagore.
Gandhi provenea dintr-o familie indiană din pătura superioară a societății, aparținând castei neguțătorilor, Vaishya. Tatăl lui, Mohandas Kaba Gandhi, a fost prim-ministru în Kathiawar în statul Vankaver. După frecventarea colegiului „Samaldas“ din Bhavnagar, studiază dreptul la Universitatea din Ahmadabad și University College London și practică pentru scurt timp avocatura în Bombay. Din anul 1890 devine vegetarian. În 1893 pleacă în Africa de Sud,
în funcție de consilier juridic al unei firme comerciale indiene, unde
va rămâne timp de 21 de ani. Aici este confruntat cu o realitate
teribilă, mii de imigranți indieni sunt victime ale segregației rasiale,
ceea ce îl determină să se angajeze în lupta împotriva dominației
britanice.
Gandhi luptă pentru recunoașterea drepturilor compatrioților săi și, începând din anul 1906, lansează la nivel de masă metoda de revoltă bazată pe rezistență pașnică, denumită Satyagraha,
o formă de refuz radical al oricărei colaborări cu autoritățile
britanice. Guvernul sudafrican admite, în cele din urmă, adoptarea unor
reforme în favoarea muncitorilor indieni: anularea unora din regulile
discriminatorii, recunoașterea drepturilor civile pentru imigranți și
validitatea căsătoriilor religioase.
În 1915 Gandhi se întoarce în India,
unde fermenta deja nemulțumirea populației autohtone împotriva
dominației britanice, în special împotriva unei noi legi agrare, care
prevedea confiscarea pământului țăranilor în caz de recoltă proastă sau
necultivare. Gandhi devine lider al Partidului Congresului, care avea în program eliberarea Indiei de sub colonialismul britanic.
În 1919 declanșează prima mare campanie satyagraha de nesupunere civilă, care prevedea boicotul
mărfurilor englezești și refuzul plății impozitelor. Gandhi este
arestat și, după un proces, este condamnat la câteva luni de închisoare.
Abia eliberat, își continuă activitatea, este din nou arestat, apoi,
pus în libertate, participă la Conferința din Londra (1926) asupra problemei indiene, cerând independența țării sale. În anul 1930
se inițiază o largă campanie de rezistență, având ca obiectiv abrogarea
impozitului pe sare și boicotarea textilelor provenite din Marea Britanie.
Autoritățile engleze îl arestează împreună cu soția sa și cu alți
50.000 de militanți indieni. În închisoare, reacționează cu lungi greve
ale foamei, care se repetă și în viitor, devenite legendare.
La începutul celui de-al doilea război mondial, Gandhi cheamă populația să nu susțină Marea Britanie, dacă aceasta nu garantează independența Indiei.
Guvernul englez reacționează cu arestarea lui, împreună cu alți 60.000
de oponenți, și nu este eliberat decât după doi ani de detenție. Părăsiți India, această declarație din 1942
sfârșește prin a cristaliza rezistența în jurul lui: considerat un fel
de sfânt și un conducător politic, Gandhi obține retragerea britanică și
independența Indiei la 15 august 1947.
Gandhi asistă cu durere la diviziunea subcontinentului indian în două state, India și Pakistan, care consfințește separarea între hinduiști și musulmani și care culminează la sfârșitul anului 1947
cu un război civil, ce a costat viața a peste un milion de oameni și a
pus pe drumuri șase milioane de refugiați. Atitudinea moderată a lui
Gandhi în problema scindării țării a provocat ura unui fanatic hindus, care-l asasinează la 30 ianuarie 1948, în timpul unei ceremonii religioase. Incinerarea sa publică a provocat manifestări extraordinare de doliu popular.
PRINCIPIILE LUI GHANDI
Adevărul
Gandhi și-a dedicat viața înaltului scop de a descoperi adevărul sau
Satya. A încercat să obțină aceasta prin învățarea din propriile greșeli
și experimentând pe el însuși. Și-a intitulat autobiografia „Povestea
experimentelor mele cu adevărul”. Gandhi a declarat că cea mai
importantă luptă de purtat este cu propriii demoni, temeri și
nesiguranțe.
Non-violența
Gandhi și-a explicat filozofia și modul de viață în autobiografia sa:
„Când mă cuprinde disperarea, îmi amintesc că, de-a lungul istoriei,
calea adevărului și iubirii a învins mereu. Au existat tirani și
criminali și, pentru un timp, păreau de neînvins dar, în cele din urmă,
au căzut, întotdeauna.”
În aplicarea acestor principii, Gandhi nu a dat înapoi de la a le
duce către cele mai logice extreme, închipuindu-și o lume în care chiar
guvernul, poliția și armata erau non-violente. Totuși, Gandhi era
conștient că acest nivel de non-violență cere credință și curaj
incredibile, pe care a realizat că nu toată lumea le posedă. De aceea a
sugerat că nu toată lumea trebuie să țină cu încăpăținare de
non-violență, mai ales dacă aceasta este folosită ca scuză pentru
lașitate: „Cred”, scria el, „că acolo unde singura alegere este între
lașitate și violență, eu aș sugera violența”.
Vegetarianism
În copilărie, Gandhi a experimentat cu mâncatul cărnii. Asta datorită
curiozității sale înnăscute și, de asemenea, convingătorului său
prieten Sheikh Mehtab. Ideea vegetarianismului este adânc înrădăcinată
in tradițiile Hindu și Jain din India și în ținutul său natal Gujarat
majoritatea hindușilor erau vegetarieni și la fel sunt toți Jains.
Familia Gandhi nu făcea excepție. Înainte de a pleca pentru studii la
Londra, Gandhi a promis mamei sale, Putlibai și unchiului său, Becharji
Swami că se va abține de la carne, alcool și promiscuitate. S-a ținut cu
tărie de promisiuni și a dobândit mai mult decât o dietă: a dobândit
bazele pentru filozofiile lui de viață. Odată cu maturizarea, Gandhi a
devenit un vegetarian strict. El a scris „Baza morală a
vegetarianismului” și diferite articole legate de acest subiect, unele
din ele fiind publicate în revista Societății Vegetariene Londoneze,
„Vegetarianul”. Gandhi însuși a fost inspirat de multe minți mărețe în
timpul acestei perioade și s-a împrietenit cu președintele Societății
Vegetariene Londoneze, Dr. Josiah Oldfield. Gandhi a petrecut mult timp
susținând vegetarianismul în timpul și după șederea sa în Londra. Pentru
Gandhi, o dietă vegetariană nu numai că ar satisface cerințele
corpului, dar ar servi și unui scop economic deoarece carnea era și încă
este mai scumpă decât cerealele, legumele și fructele. De asemenea, în
acea perioadă mulți indieni aveau venituri mici, deci vegetarianismul
era văzut nu doar ca un obicei spiritual dar și ca unul practic. El se
abținea de la mâncat pentru lungi perioade, folosind postul ca formă de
protest politic. El refuza să mănânce până când moartea sau cererile
sale erau atinse.
Simplitatea
Gandhi credea cu convingere că o persoană implicată în serviciul
societății ar trebui să ducă o viață simplă, lucru care ar putea duce,
credea el, la Brahmacharya - puritatea spirituală și practică.
Simplitatea lui a început prin renunțarea la modul de viață occidental
pe care îl ducea în Africa de Sud. L-a numit „reducându-mă la zero”,
ceea ce înseamnă renunțarea la cheltuielile inutile și adoptarea unui
mod de viață simplu.
Gandhi petrecea câte o zi din fiecare săptămână în tăcere. El credea
că abstinența de la vorbire îi aducea pacea interioară. În acele zile
comunica cu ceilalți prin scris.
La întoarcerea în India din Africa de Sud, unde a practicat dreptul
cu succes, a renunțat la a purta haine occidentale, pe care le asocia cu
bogăția și succesul. El se îmbrăca pentru a fi acceptat de către cea
mai săracă persoană din India, susținând folosirea pânzei lucrate în
casă (khadi). Gandhi și adepții săi au adoptat purtarea hainelor țesute
din fire toarse de mâna lor și încurajau și pe alții să facă la fel. În
timp ce muncitorii indieni nu aveau un loc de muncă, ei își cumpărau
deseori hainele de la fabricile deținute de englezi. În opinia lui
Gandhi, dacă indienii și-ar fabrica propriile haine, ar cauza un
puternic șoc economic sistemului britanic din India. Prin urmare, roata
de tors a fost inclusă mai târziu pe steagul Congresului Național
Indian. Ulterior, Gandhi a purtat un dhoti pentru tot restul vieții sale
pentru a exprima simplitatea existenței sale.
Credința
Gandhi s-a născut hindus și a practicat hinduismul toată viața sa,
majoritatea principiilor sale provenind din hinduism. Ca un hindus
obișnuit, el credea că toate religiile sunt egale și a respins toate
eforturile de a-l converti la o altă religie. A fost un teolog avid și a
citit considerabil despre toate marile religii. Gandhi credea că în
centrul fiecărei religii este adevărul și dragostea (compasiunea,
non-violența și Regula de Aur). De asemenea, el punea la îndoială
ipocrizia, abaterile și dogma din toate religiile și era un neobosit
reformator social.
Gandhi a influențat lideri importanți și mișcări politice. Lideri ai
luptei pentru drepturile civile din Statele Unite, inclusiv Martin
Luther King și James Lawson s-au inspirat din scrierile lui Gandhi în
dezvoltarea propriilor teorii despre non-violență. Activistul
anti-apartheid, fostul președinte al Africii de Sud, Nelson Mandela, a
fost influențat de Gandhi.
În 1931, remarcabilul fizician Albert Einstein a corespondat cu
Gandhi prin scrisori, și l-a numit „un model de urmat pentru generațiile
care vor veni”.
La Festivalul Internațional de la Cannes din 2007, fostul
vicepreședinte SUA și ecologul Al Gore a vorbit despre influența lui
Gandhi asupra lui...
SURSA si mai mult: https://ro.wikipedia.org
Nota noastra: Multi oameni nu inteleg ce inseamna non-participare non-violenta la sistem, nu inteleg si nici nu cred ca asa ceva este posibil. Din fericire a existat un om, Gandhi, care a reusit sa ne ofere un model de astfel de revolutie pasnica. Degeaba iesiti in strada daca acasa nu continuati aceasta revolutie pasnica, care pe langa aspectele exterioare (greva fiscala, greva la locurile de munca, gasirea de solutii de autosustenabilitate, de rupere gradata si in final completa, de sistem) are si o latura interioara: manifestati sinceritate, puritate, cumpatare, generozitate, altruism. Astfel nu mai hraniti cu energia voastra acest sistem ... vorba aceea: se usuca si pica de la sine. De asemenea ne incanta maxim viziunea lui Gandhi care este fix in ton cu ceea ce am discutat in ultima vreme pe blog. Citam: "nu toată lumea trebuie să țină cu încăpăținare de
non-violență, mai ales dacă aceasta este folosită ca scuză pentru
lașitate: „Cred”, scria el, „că acolo unde singura alegere este între
lașitate și violență, eu aș sugera violența”. No comments ...
VEDETI FILMUL HD TRADUS, AICI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Mă văd nevoit să fac unele precizări pentru cei care nu înțeleg subtilitatea noțiunii de moderare online. Mai bine zis, fiindcă este un site personal, nu poate exista nici dreptul la replică, nici cel de a comenta pe site-ul meu. Ambele sunt simple privilegii, acordate, temporar, celor care apreciază faptul că primesc, pe gratis, ceva foarte muncit și, mai ales, celor care nu folosesc un limbaj agresiv sau suburban sau care nu bat câmpii pe lângă subiect, fără a fi în temă cu postările anterioare ale site-ului.
Iar comentariu înseamnă câteva fraze, nu o altă postare.
De asemenea, nici comentariile la comentariul altui comentariu nu vor fi acceptate. Polemizați unde doriți, dar nu aici.
Apoi referiți-vă pe cât posibil doar la subiectul postării. Folosiți un limbaj decent. Dacă intrați în clinciuri cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe vor fi respinse fara discuții.
Vă mulțumesc pentru înțelegere!