DANGEROUS BEAUTY (1998)
FRUMUSEȚE PERICULOASĂ
Continuam astazi lista de FILME CU MESAJ si/sau DE SUFLET si/sau SPIRITUALE, cu un alt film de weekend deosebit de emotionant si inspirational, un film care ridica multe intrebari la fileu, un film care provoaca unul dintre mariile taburi sociale si anume, prostitutia si modul cum ar arata ea intr-o forma sublimata, transfigurata.
Filmul este unul biografic care ne prezinta o parte din viata curtezanei Veronicai Franco. Cei care nu aveti timp sa va uitati la film, iata povestea ei:
"Într-o epoca in care femeile erau tratate ca o
proprietate a barbatului, avand putine drepturi, o curtezana, Veronica
Franco, o femeie de o frumusete rapitoare si o inteligenta pe masura a
indraznit sa devina stapana propriului ei destin, schimband totodata si
viata cetatii in care a stralucit – Venetia. Veronica Franco (1546-1591)
poeta italiana si curtezana in secolul al XVI-lea a fost asociata
metresei a carei clienti proveneau din clasa de sus sau erau membri ai
Curtii Regale. Venetia secolului al XVI-a, “cel mai bogat si decadent
oras al vremii"… Atotputernica pe mare, bogata, Venetia aparea
contemporanilor sai, la inceputul Renasterii, ca o cetate de
nezdruncinat. Se spune ca Venetia nu poate fi povestita sau descrisa, ci
doar traita. Magia ei te intampina inainte de a apuca sa-i cunosti
secretele. Chiar pare ca acest oras a fost dedicat in totalitate
iubirii, pentru ca indiferent de ce s-a intamplat sau s-ar putea
intampla, odata ajuns aici iubesti viata. În mod paradoxal, cand forta
politica incepe sa decada, artele sunt mai infloritoare ca niciodata. În
“The Honest Courtesan" ni se dezvaluie universul social, economic si
cultural al epocii in care a trait Veronica Franco. Margaret Rosenthal,
autoarea, prezinta de asemenea pasiunea pe care aceasta uimitoare
curtezana a revarsat-o in versurile sale pentru apararea femeilor,
pentru blamarea inegalitatii dintre barbati si femei, si pentru dreptul
acestora din urma de a avea acces la cultura.
O femeie foarte bine
educata, Veronica Franco publica doua volume de poezie: “Terze rime" in
1575 si “Lettere familiari a diversi" in 1580. A publicat carti de
versuri si a colectionat munca altor scriitori in antologii. Însa,
oricat de frumoasa, educate si plina de spirit ar fi fost tanara
Veronica Franco, va trebui sa accepte faptul ca, in vremea ei,
casatoriile din dragoste sunt exceptii rare rezervate catorva
privilegiati. Iar faptul ca ea face parte dintr-o familie nu prea
instarita si cu o reputatie pusa sub semnul intrebarii complica si mai
mult situatia. Acceptand pierderea sansei de a se marita cu alesul
inimii ei, cel pe care il iubeste cu pasiune, Veronica decide sa fie
iubita tuturor si decide sa devina curtezana, instruita de mama ei Paola
Fracassa. În acea vremea, curtezanele erau favoritele celor mai bogati
si mai puternici barbati din Venetia, erau singurele femei care se
bucurau de anumite privilegii: educatie, haine frumoase, discutiile
despre problemele guvernamentale alaturi de barbati. Inspirat de cartea
scriitoarei Margaret F. Rosenthal este si filmul regizat de Marshall
Herskovitz “Frumoasa venetiana – o frumusete periculoasa".
Ori cartea,
ori filmul sau rasfoind versurile Veronicai Franco, vom remarca un
simplu lucru: povestea ei este o pilda pe alocuri inca valabila si in
societatea contemporana, dar este in mod cert o fila din istoria lumii.
Spre deosebire de G. Casanova care scria in “Povestea vietii mele":
“Cultivarea placerii simturilor a fost intotdeauna principala mea
preocupare; am fost nascut pentru secsul frumos si de aceea l-am iubit
mereu, facandu-ma iubit, la randul meu, atat cat am putut… Multumita
acestor inclinatii, ma cred mai fericit decat altii, pentru ca sunt
convins ca ele ma fac sa traiesc mai intens placerea", Veronica Franco
spunea: “cand si noi suntem inarmate si antrenate, ii putem convinge pe
barbati ca avem maini, picioare, si o inima ca a lor; cu toate astea
putem fi delicate, unii barbati care sunt delicati sunt si puternici;
iar altii, grosolani si aspri, sunt lasi. Femeile inca nu au realizat
asta, caci daca decid sa o faca, vor fi capabile sa lupte cu ei pana la
moarte; si pentru a dovedi ca spun adevarul, dintre atatea femei eu voi
fi prima care voi actiona, stabilind un exemplu pe care ele sa il
urmeze".
În numele iubirii, printre lovituri de spada si versuri mestesugite, o femeie culta isi face loc in lumea barbatilor cu demnitate, inteligenta si cu constiinta imensei influente pe care o poate exercita in domeniul politicii. Ea este prima militanta pentru drepturile “femeilor usoare" si prima poeta feminista. O femeie care, in imposibilitatea de a putea fi cu barbatul pe care il iubeste din cauza diferentelor de clase sociale, gaseste o modalitate de a-i fi aproape devenind “honorate cortigiane". Statutul de curtezana i-a permis Veronicai sa duca o viata libera, independenta si lipsita de prejudecati si, mai ales, sa se dedice studiului si carierei literare. La jumatatea secolului al XVI-lea, in Venetia existau mai mult de 100.000 de curtezane. Majoritatea curtezanelor de lux erau foarte versate in arta amorului si aveau haine potrivite pentru casele regale. Curtezanele influentau destul de mult viata politica a vremii si de multe ori se spunea ca deciziile politice se luau in patul curtezanelor. Societatea Venetiei renascentiste recunostea doua clase de curtezane: “cortigiana onesta", sau onesta curtezana, si “cortigiana di lume", o curtezana din clasa de jos, apropiate prostituatelor din ziua de azi, care tindeau sa-si practice meseria langa podul Rialto, unde isi agatau clientii. "Cortigiane oneste" erau de obicei foarte bine educate, ele erau alese pe urmatoarele criterii: inteligenta, arta conversatiei, bunul simt si aspectul fizic. Ceea ce practicau ele semana foarte mult cu ceea ce faceau gheisele in Japonia. Erau “femei usoare" in sensul ca sexul era una din obligatiile lor, dar spre deosebire de celelalte “femei usoare", sexul era doar o fateta din serviciile unei curtezane. De exemplu, ele trebuiau sa fie elegante si gata sa se ocupe de subiecte din domeniul artei pana la muzica sau politica.
În numele iubirii, printre lovituri de spada si versuri mestesugite, o femeie culta isi face loc in lumea barbatilor cu demnitate, inteligenta si cu constiinta imensei influente pe care o poate exercita in domeniul politicii. Ea este prima militanta pentru drepturile “femeilor usoare" si prima poeta feminista. O femeie care, in imposibilitatea de a putea fi cu barbatul pe care il iubeste din cauza diferentelor de clase sociale, gaseste o modalitate de a-i fi aproape devenind “honorate cortigiane". Statutul de curtezana i-a permis Veronicai sa duca o viata libera, independenta si lipsita de prejudecati si, mai ales, sa se dedice studiului si carierei literare. La jumatatea secolului al XVI-lea, in Venetia existau mai mult de 100.000 de curtezane. Majoritatea curtezanelor de lux erau foarte versate in arta amorului si aveau haine potrivite pentru casele regale. Curtezanele influentau destul de mult viata politica a vremii si de multe ori se spunea ca deciziile politice se luau in patul curtezanelor. Societatea Venetiei renascentiste recunostea doua clase de curtezane: “cortigiana onesta", sau onesta curtezana, si “cortigiana di lume", o curtezana din clasa de jos, apropiate prostituatelor din ziua de azi, care tindeau sa-si practice meseria langa podul Rialto, unde isi agatau clientii. "Cortigiane oneste" erau de obicei foarte bine educate, ele erau alese pe urmatoarele criterii: inteligenta, arta conversatiei, bunul simt si aspectul fizic. Ceea ce practicau ele semana foarte mult cu ceea ce faceau gheisele in Japonia. Erau “femei usoare" in sensul ca sexul era una din obligatiile lor, dar spre deosebire de celelalte “femei usoare", sexul era doar o fateta din serviciile unei curtezane. De exemplu, ele trebuiau sa fie elegante si gata sa se ocupe de subiecte din domeniul artei pana la muzica sau politica.
Veronica Franco a fost cea mai
celebra curtezana care a trait in Venetia si care a avut o educatie
frumoasa, ea a avut o buna educatie primita de la mama ei care si ea la
randul ei a fost o “cortigiana onesta".Veronica Franco a fost probabil
singura “onesta" din secolul al XVI-a in Venetia care se putea lauda cu o
educatie fina si cu considerabile impliniri pe plan artistic si
literar. Fiica unei “cortigiana onesta", Veronica a invatat arta de la
varsta frageda de la mama ei care a fost invatata sa-si foloseasca
abilitatile naturale pentru a obtine o casnicie cu o buna situatie
financiara. Înca din adolescenta Veronica s-a casatorit cu un fizician
instarit, dar uniunea s-a incheiat destul de rau. Pentru a se intretine,
a continuat prin a servi ca curtezana barbatilor bogati. S-a adaptat
foarte repede si a avut de-a face cu oameni notabili ai vremurilor sale
printre care si Henry al 3-lea, regele Frantei. În 1565, atunci cand
avea aproximativ 20 de ani, Veronica Franco a fost catalogata ca fiind
una din cele mai bune curtezane in “il catalogo di tutte le principale
et piu honorate cortigiane di Venezia". Femeie de succes in cele doua
ramuri ale activitatii sale, Franco de asemenea a fondat o casa de
caritate pentru curtezane si copiii lor. Din inregistrarile existente,
stim ca pana la varsta 18 ani, Franco a fost pentru scurt timp sa
casatorita si a nascut primul ei copil, avand in cele din urma sase
copii, dintre care trei au murit in copilarie. Îsi inchide inima, si
datorita frumusetii si inteligentei, devine cea mai buna.
Devine o
eroina cand convinge pe Regele Frantei, cu care a avut o scurta legatura
de dragoste, sa ajute Venetia in razboiul contra turcilor, dar cand
ciuma face ravagii, Biserica o acuza de vrajitorie. Pentru ca nu se mai
facea nici o distinctie intre o femeie cinstita si o curtezana,
regalitatea a dat o lege prin care acestea nu mai aveau voie sa se
imbrace luxos, adica sa nu mai poarte bijuterii, haine din matase si
alte accesorii pretioase. Curtezanele au inceput sa poarte pelerine si
masti, acesta fiind un semn prin care ele puteau fi recunoscute. În
1575, in timpul epidemiei de plagi care a ravasit orasul, Veronica
Franco a fost nevoita sa paraseasca Venetia si a pierdut mult din avere
cand casa ei si posesiile au fost jefuite. În acest timp si-a crescut nu
numai copiii ei, ci si nepotii care au fost lasati orfani de plaga. La
intoarcerea ei, in 1577, s-a aparat cu demnitate in procesul Inchizitiei
pentru vrajitorie (o acuza obisnuita pentru curtezanele din acele
vremuri), in sensul ca a fermecat barbatii, iar apoi a profitat de ei.
S-a renuntat la acuzatii, iar datorita relatiilor ei cu nobilimea
venetiana a reusit sa isi arate nevinovatia. A ramas celebru in istorie
discursul Veronicai Franco in fata Inchizitiei, care s-a aparat cu
inteligenta si a vorbit despre statutul curtezanelor. Pentru ca multe
curtezane traiau in mizerie cu copiii lor, Veronica Franco a luptat
pentru a convinge autoritatile sa construiasca o casa pentru “cele"
sarace, lucru pe care l-a si reusit. Viata ei de mai tarziu este in mare
parte obscura, desi dovezile de supravietuire sugereaza ca desi si-a
castigat libertatea, si-a pierdut toata bunastarea si bunurile
materiale. Eventual ultimul ei binefacator a murit si a lasat-o fara
sprijin financiar. Desi soarta ei este incerta, se crede ca a murit in
saracie."
Sursa: www.femeiasecolului21.ro
Nota noastră: Acesta este un film care ne arată cum ar putea să fie orice femeie care își dorește să manifeste cu adevarat calitățile de fascinatoare prin care orice bărbat îi poate sta la picioare. Filmul ne prezintă printre altele și o înălțătoare poveste de iubire și o lecție de demnitate și eroism spiritual de excepție, o lecție menită să ne amintească faptul că noi suntem (dincolo de toate provocările societății în care trăim, a formei de tiranie căreia majoritatea oamenilor au făcut față într-o formă sau alta, de-a lungul milenilor, în cazul de față inchiziția), suflete, iar iubirea este limbajul acestuia. Orice compromis și orice acțiune care nu e făcută în numele iubirii, adevărului și libertății încet încet, produce în noi o separare și o uitare asemănătoare morții, căci în realitate asta facem, îngropăm sufletul și ridicăm la rang de cinste egoul, frica, minciuna.
VEDEȚI FILMUL TRADUS AICI
CALITATE HD
În completare vă oferim și câteva păreri de moment ale lui Robert Ionescu, despre cum ar fi femeia perfectă, niște idei cu care rezonăm și noi momentan:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Mă văd nevoit să fac unele precizări pentru cei care nu înțeleg subtilitatea noțiunii de moderare online. Mai bine zis, fiindcă este un site personal, nu poate exista nici dreptul la replică, nici cel de a comenta pe site-ul meu. Ambele sunt simple privilegii, acordate, temporar, celor care apreciază faptul că primesc, pe gratis, ceva foarte muncit și, mai ales, celor care nu folosesc un limbaj agresiv sau suburban sau care nu bat câmpii pe lângă subiect, fără a fi în temă cu postările anterioare ale site-ului.
Iar comentariu înseamnă câteva fraze, nu o altă postare.
De asemenea, nici comentariile la comentariul altui comentariu nu vor fi acceptate. Polemizați unde doriți, dar nu aici.
Apoi referiți-vă pe cât posibil doar la subiectul postării. Folosiți un limbaj decent. Dacă intrați în clinciuri cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe vor fi respinse fara discuții.
Vă mulțumesc pentru înțelegere!