Hollywood and the war machine (2010)
"Am
aflat, devreme în viaţă, că războiul îşi formează propria sa cultură.
Iureşul luptei dă dependenţă puternică şi adesea letală, fiindcă
războiul este un drog [...] Este comercializat de creatorii de mituri -
istorici, corespondenţi de război, regizori, romancieri şi stat -
fiecare dintre ei înzestrându-l cu calităţi pe care adesea le posedă:
exaltare, exotism, putere, şansa de a ne depăşi condiţia mizeră în
viaţă, fiind un univers bizar şi fantastic, care are o frumuseţe
grotescă şi întunecată. Domină culturi, distorsionează amintiri, corupe
limbaje şi infectează totul în jur, chiar şi umorul, care devine
preocupat de perversiunile sumbre ale mizeriei şi ale morţii. Întrebări
fundamentale, privind sensul sau lipsa de sens a locului nostru pe
planetă, sunt abandonate, când îi privim pe cei din jur cum se scufundă
în adâncile lui tenebre. Războiul expune capacitatea de a face rău, care
se ascunde, superficial, în fiecare dintre noi şi de aceea, pentru atât
de mulţi, este atât de greu să discute despre el, după ce a luat
sfârşit."
Chris Hedges,
"War is a Force that Gives Us Meaning"
Un episod al emisiunii Empire a postului Al Jazeera - moderată de
Marwan Bishara - era difuzat, în decembrie 2010, sub titlul
"Hollywood and the war machine",
încercând să examineze relaţia simbiotică dintre industria filmului şi
complexul militar-industrial, demonstrând mecanismul psihologic pervers
prin care iadul războiului este "purificat" de marele ecran şi
transformat în darul lui Dumnezeu, fiindcă Pentagonul mituieşte, la
propriu, studiourile de filme, pentru a mistifica realitatea şi a crea
mituri eroice.
Oaspeţii de marcă ai emisiunii sunt, în principal,
Oliver Stone,
regizor şi scenarist, de opt ori laureat al premiului Academiei
Americane de Film, regizorul disident Michael Moore, de asemenea laureat
al Oscarului şi jurnalistul
Christopher Hedges,
scriitor şi fost şef al Biroului pentru Orientul Mijlociu al New York
Times, dar şi alte personalităţi, aparţinând ambelor tabere: Phil Strub,
şeful US Department of Defense Film Liaison Unit, Julian Barnes,
corespondent al Pentagonului şi al LA Times, David Robb, autorul cărţii
"Operation Hollywood", Prof. Klaus Dodds, autorul cărţii "Screening
Terror", Matthew Alford, autorul cărţii "Reel Power", Prof. Melani
McAlister, autoarea cărţii "Culture, Media, and US Interests in the
Middle East".
Ce condiţii trebuie să respecte
un producător de la Hollywood, care doreşte acces gratuit la resursele
imense ale Pentagonului, pentru un plus de realism al filmelor sale ?
Destul
de multe, după cum vom vedea în continuare, dar toate se circumscriu
unei opinii simple şi clare emise de guru al Pentagonului, detaşat în
sânul citadelei de celuloid a Hollywood-ului, Phil Strub:
"Orice film, care portretizează armata ca pe ceva negativ, nu este realistic pentru noi."
Mai mult decât clar, nu-i aşa ?
"Realismul" Pentagonului nu are
absolut nimic de-a face cu realitatea, ci totul se rezumă la o
propagandă murdară şi deşănţată, întinsă pe toată lăţimea ecranului,
care nu se dă în lături de la a rescrie istoria, prin minciuni
sfruntate, dacă interesele imperialismului american sunt respectate.
Pe
la sfârşitul anilor '20, ai secolului trecut fireşte, Departamentul de
Război al SUA (remarcaţi, vă rog, că erau mult mai cinstiţi pe atunci,
când denumeau instituţii publice, chiar pe timp de pace) a creat un
birou, care să funcţioneze ca punte de legătură între industria filmului
şi armată, stabilind relaţii care au fost în majoritate cordiale
înainte şi după al doilea război mondial şi chiar după războiul din
Coreea (care nu a reprezentat cine ştie ce semnal de alarmă pentru
americani), dar au intrat brusc în era glaciară imediat ce s-au făcut
auzite şi, mai ales, văzute, criticile la adresa războiului din Vietnam.
După difuzarea mizeriei
propagandistice intitulată "Top Gun" (şi tare mulţi actori s-au
prostituat, mânjindu-şi imaginea în filmul ăla), căsătoria din interes a
început din nou să aibă succes, mai ales că un fost colonel al
infanteriei marinei americane, Phil Strub, a fost investit cu funcţia de
cenzor-şef sau, aşa cum le place lor să spună, cu "limitarea daunelor".
Care anume a fost urmarea, ne spune David Robb:
"[...]orice film sprijinit de
armată afirmă că războiul este cheia tuturor conflictelor şi orice film
sprijinit de armată este mult mai dăunător decât orice alt film care nu
primeşte sprijin."
Regizorii, care doresc şi acceptă sprijinul armatei, ajung să semneze contracte draconice, care conţin clauze de genul:
- "Producţia trebuie să ajute forţele armate în programele sale de recrutare şi menţinere a personalului."
-
"Compania de producţie este de acord să se consulte cu ofiţerul de
proiect al Departamentului Apărării în toate fazele de pre-producţie,
producţie şi post-producţie, care implică armata sau descriu forţele
armate."
Vă puteţi imagina şi singuri cum
sună restul contractului, care, spre ghinionul nostru, conduce la
instalarea unui climat al minciunii:
"Poate că cel mai grav aspect al
colaborării dintre Hollywood şi armată nu este cenzura implicată în
film, ci auto-cenzura. Când ştii că vei avea nevoie de sprijinul
militarilor şi când ştii că vor urma să-ţi analizeze, cu scrupulozitate,
scenariul, îl scrii pentru a-i face fericiţi din start."
Se
poate ajunge la situaţii de-a dreptul cretine, ca în cazul
filmului"Thirteen Days", când s-a solicitat să nu fie portretizaţi
generalii lui Kennedy ca fiind "belicoşi", deşi guvernul SUA recunoaşte,
actualmente, conduita pe care a avut-o în timpul crizei rachetelor
cubaneze, sau, chiar mai grotesc de atât, când s-a solicitat eliminarea
din film a unei scene de arhivă, cu militari americani exercitându-şi
talentele de dentişti pe plombele de aur ale soldaţilor japonezi morţi,
sub motivaţia că este o scenă "nedreaptă şi nerealistă".
Nu e greu de înţeles, într-un
asemenea context, de ce această "colaborare" este atât de importantă
pentru armată, mai ales în cazul SUA, aşa cum sublinia Joe Trento,
director al Public Education Center:
"Pentru
a fi o superputere, este necesar să impui credinţa de bază că războiul
trebuie glorificat, pentru a face oamenii să accepte faptul că ai de
gând să le trimiţi fiii şi fiicele la moarte."
După 9/11 situaţia s-a agravat,
armata SUA devenind, realmente, agresivă în relaţia cu mass media şi
Hollywood, într-o încercare disperată de a-şi impune propria
interpretare asupra evenimentelor în care este implicată.
Un exemplu elocvent este cel al
serialului TV, "Profiles from the front", care se auto-intitulează ca
fiind un documentar despre viaţa şi faptele soldaţilor americani
staţionaţi în Afganistan - al cărui succes neaşteptat i-a încurajat pe
militari să promoveze strategia de "încorporare" a reporterilor din Irak
- şi nu trebuie să vă faceţi prea multe iluzii despre realismul unei
astfel de producţii, fiindcă obedientul realizator al seriei, Bertram
van Muster, a fost răsplătit cu titlul de regizor oficial al
Pentagonului.
Mai
mult decât atât, unul dintre aceste documentare sugerează existenţa
unei "liste a încrederii" ce cuprinde persoane de la Hollywood, dintre
care este menţionat în clar (Mare surpriză!), Jerry Bruckheimer.
De fapt, imediat după 9/11, la
solicitarea expresă a Pentagonului, au avut loc întâlniri ale
oficialilor armatei cu "30 de creatori de la Hollywood, aleşi la
întâmplare" (vezi să nu), care au acceptat să semneze înţelegeri
confidenţiale, care au ieşit din cadrul Hollywood, fiind vizate şi alte
domenii cu potenţial propagandistic, greu de intuit poate la o primă
vedere.
Caz
concret: jocul video "America’s Army" arată, mai degrabă, ca o
corcitură între film şi reclamă de recrutare şi nu trebuie să vă mire
acest fapt, fiindcă s-a ajuns până acolo ca un institut aşa-zis de
cercetări, "Institute for Creative Technologies", să folosească
profesionişti de la Hollywood şi experţi în computere, pentru a dezvolta
căi mai eficiente de antrenare a soldaţilor.
Directorul institutului este
fostul şef al diviziei de efecte speciale de la studioul Paramount şi,
deşi guvernul SUA exercită drepturi exclusiviste asupra a tot ce este
creat în institut, "creatorilor" li se permite să folosească parte din
munca lor în scop comercial, sub forma jocurilor de computer.
Impactul ideologiei militare
asupra vieţii sociale a suscitat un interes crescând din partea
cărturarilor specializaţii în relaţii internaţionale, fiindcă "valorile
militarismului", atitudinile şi credinţele specifice acestuia, sunt
exprimate de o gamă tot mai largă de actori, dar şi de simpli indivizi,
comunităţi sau instituţii.
Complexul acestor credinţe militariste este caracterizat de o adeziune aproape generalizată la următoarele "principii":
1. forţa armată este singura care poate oferi soluţii unei situaţii conflictuale;
2. natura umană este preponderent conflictuală;
3. a avea inamici face parte din cadrul evolutiv "normal" al societăţii umane;
4. numai structurile ierarhice pot genera acţiuni eficiente;
5. un stat fără armată este naiv, prea puţin modern şi legitim.
Ca
o mică paranteză, în ce priveşte ultimul enunţ, fariseismul iese clar
în evidenţă, fiindcă regula se aplică numai imperiilor, iar o ţară ca
România este forţată să renunţe la armată, dacă doreşte să se integreze
unor structuri fasciste globale, ca NATO şi UE.
Poporul american este prima
victimă a acestor manevre, ce ţin de războiul psihologic, fiind
prizonierul unei stări de permanentă teroare şi a unei propagande
totalitariste.
Minţile americanilor sunt sub asediul guvernului şi al mass media, imediat după 9/11, dar, aşa cum subliniază mereu
David Icke,
nu există nici cuşti şi nici trupe care să patruleze pe străzi, pentru a
trăda faptul că America e o mare închisoare, fiindcă nu ai nevoie de
arme pentru a apăra un guvern ilegitim, când oamenii îşi auto-cenzurează
gândirea şi, mai ales, îi cenzurează pe toţi ceilalţi, numindu-i
teoreticieni ai conspiraţiei, dacă au tupeul să emită alte opinii decât
cele permise de putere, certificate prin propaganda care face obiectul
prezentului articol.
Din
nefericire, marea masă a populaţiei lumii acceptă, fără crâcnire,
varianta oficială a istoriei, orice deviaţie fiind categorisită imediat
drept nebunie şi paranoia şi motivul acestei inerţii umane este că, o
dată contestată versiunea politică a realităţii, trebuie să accepţi că
Matricea este palpabilă, că trăim cu toţii o viaţă fabricată, o iluzie
de care beneficiază numai criminalii şi mincinoşii corupţi, care zac ca
nişte păianjeni, în toate birourile guvernamentale şi parlamentare din
întreaga lume.
Karen E. Dill, autoarea cărţii
"How Fantasy Becomes Reality: Seeing Through Media Influence", afirma că
mass media face mai mult decât simple relatări:
"Cele mai populare forme ale
mass media moderne (televiziune, filme, jocuri video) sunt, în esenţă,
forme sofisticate de a genera poveşti. Celebrul cărturar
George Gerbner
vorbea, adesea, despre acest rol asumat de mass media. Dar pentru a
înţelege puterea socială şi influenţa mass media, trebuie să ne
întoarcem în timp şi să ne punem câteva întrebări fundamentale. De ce
sunt generate asemenea poveşti ? Cine sunt cei care le scriu ? Care le
sunt scopurile ? Cine le ascultă ? Cum sunt influenţaţi ascultătorii de
aceste ficţiuni ?"
Carl
Boggs şi Tom Pollard, co-autori ai cărţii "The Hollywood War Machine:
U.S. Militarism and Popular Culture", se focalizau pe mariajul din
interes dintre Hollywood şi Washington şi descriau modul în care sunt
fabricate poveştile, de către fabricanţii oficiali de mituri şi
politicienii veroşi (din nou pleonasm), în beneficiul preşedinţiei şi al
guvernului:
"Fabricarea evenimentelor prin
mass media şi manipularea conştiinţei populare au devenit componente
integrante ale culturii politice americane şi se află în centrul tuturor
intervenţiilor recente ale armatei SUA. Din ce în ce mai mult,
implicarea mass media în minciunile, miturile şi denaturările guvernului
şi-a adus contribuţia vitală la legitimarea războiului drept mijloc de
promovare a intereselor globale ale SUA. Jurnaliştii TV, radio şi din
presa scrisă au devenit esenţiali în acest proces, popularizând, de
regulă, aceste discursuri false, susţinând cadrul ideologic dominant şi
eşuând să cerceteze critic afirmaţiile şi pretenţiile oficialilor
guvernului şi ai armatei. Cultura mass-media a evoluat într-un aparat de
propagandă, în special în tărâmul preocupărilor internaţionale, în care
interesele corporatiste şi ale Pentagonului sunt capabile să creeze
propria lor versiune a 'realităţii', pentru un public american deja
înclinat să urmeze discursurile triumfaliste."
Viziunea
mondială simplistă a "binelui ce luptă contra răului" din filmele
Hollywood-ului, combinată cu maşinăria atomică a Pentagonului,
realizează cea mai catastrofală combinaţie posibilă, dar putem evita un
final apocaliptic, favorabil imperiului american, dacă ajungem să
înţelegem cum lumea miturilor influenţează lumea politicii şi revenim la
raţiunea umană şi la bunul simţ, fiindcă miturile şi politica nu duc la
nimic bun, ci numai la ceva oribil, în genul nazismului german sau al
comunismului sovietic.
"Tipul cel mai eficient de
propagandă este cel care nu este recunoscut ca propagandă. De îndată ce
propaganda este identificată ca propagandă, cuvintele prezidenţiale îşi
pierd vraja lor magică. Uneori, preşedintele este prins flagrant,
minţind cu privire la probleme de securitate naţională, dar, chiar şi în
acele cazuri, oamenii fac speculaţii şi apoi continuă să creadă
povestea oficială, cu privire la orice eveniment actual."
Jean Kilbourne”
Multumim Marian! Munca ta este colosala si importanta pentru noi!
VEDEȚI DOCUMENTARUL TRADUS, AICI:
Important !! Ziua Mondiala a Eliberarii : 5-5-2012 !
RăspundețiȘtergerehttp://ontext.info/48172
JE