The Stanford Prison Experiment (2015)
Unii dintre voi au pus la îndoială experimentul Milgram despre care am discutat recent, deoarece Stanley Milgram ar fi iudeu și tot ce vine de la această etnie ar fi dubitabil. Pe acest blog v-am prezentat o grămadă de iudei khazari care sunt în barca noastră, care sunt anti-sistem, care atacă fundamentele viziunii oficiale asupra istoriei, științei și asupra a orice (vă amintesc de Norman Finkelstein, Noam Chomsky, Miko Peled, Bobby Fischer, David Cole, Arthur Koestler, Shlomo Sand, Benjamin Freedman și alți și alții și alții) ... Oameni dornici de adevăr și sufletiști există peste tot ... Ai băga în aceiași oală pe toți khazarii, mi se pare o mare înșelare și o prostie.
Așadar, vă aduc în atenție un alt experiment făcut de un american de origine italiană Philip Zimbardo (nu e iudeu din ce am verificat), care a descoperit lucruri asemănătoare cu Milgram.
Vă prezint un film artistic bazat pe realitate, dar mai întâi câteva detalii despre experiment:
„În 1971, la o prestigioasă unversitate americană, a avut loc cel mai controversat experiment psihologic în care s-a încercat să se investigheze ce se întâmplă când un grup de persoane normale este amplasat într-un mediu ostil. De asemenea, experţii au analizat efectele posibile ale percepţiei puterii. Totul a fost parte a Experimentului ''Închisorii Stanford'.
Experimentul ”Închisorii
Stanford” a prezentat degenerarea şi natura umană. În urma studiului au apărut nenumărate întrebări privind zona întunecată a psihicului uman, notează
Vintage News. Desigur, implicaţiile etice ale studiului au rămas un subiect discutat şi astăzi de psihologi.
În 1971, psihologul
Philip Zimbardo a ales 24 de studenţi pentru grupul său de cercetare. Proiectul implica un joc de roluri prin care era simulat mediul din închisoare pentru 2 săptămâni. Jumătate din membrii grupului jucau rolul gardienilor şi o altă jumătate pe cel al deţinuţilor. Zimbardo juca rolul directorului închisorii, iar fiecare student primea 15 dolari pe zi.
Grupul de cercetare a obţinut celule de închisoare pe care le-a montat în subsolul universităţii şi birouri pentru ,,gardieni”. Principalul scop al experimentului a fost ca psihologii să vadă dacă subiecţii îşi vor păstra judecata morală sau vor acţiona conform rolului pe care îl joacă. De asemenea, Zimbardo a dorit să afle dacă violenţele din închisorile americane erau provocate de personalitatea sadică a gardienilor sau erau un rezultat al mediului din închisoare.
În prima zi a experimentului, deţinuţii au fost ,,arestaţi” şi amplasaţi în celulele lor unde au găsit condiţiile mizere în care urmau să locuiască. Pe de altă parte, gardienii au primit încăperi în care condiţiile erau mult mai bune. Zimbardo a oferit instrucţiuni clare gardienilor pentru următoarele zile ,,Puteţi recrea sentimentele din închisoare, senzaţia de plictiseală, de frică într-o anumită măsură, crearea unei senzaţii că viaţa deţinuţilor depinde de voinţa gardienilor şi, de asemenea, deţinuţii pot fi lipsiţi de intimitate”.
Desigur, gardienii au considerat că toate drepturile sunt ale lor şi au început să hărţuiască deţinuţii prin intermediul pedepselor fizice sau interzicerea utilizării toaletelor şi forţarea acestora să defecheze într-o găleată pe care o aveau în celulă. Mai mult, gardienii le-au luat saltelele şi i-a obligat să doarmă pe ciment. Mai mulţi gardieni au devenit extrem de violenţi având tendinţe sadice.
În cea de-a doua zi, unii deţinuţi au blocat uşa şi au refuzat să urmeze instrucţiunile gardienilor. La mai puţin de trei zile de la începerea experimentului, unul dintre deţinuţi a început să se comporte ,,nebuneşte,” conform raportului lui Zimbardo: ,,#8612 a început să se comporte nebuneşte, să ţipe şi să înjure. A durat până când ne-am dat seama că subiectul suferea cu adevărat, moment în care l-am eliberat”.
La scurt timp, Zimbardo a invitat un preot catolic pentru a participa la evaluarea proiectului. Atunci când prizonierii s-au prezentat preotului şi-au utilizat numărul primit la începutul
experimentului Preotul a realizat interviuri individuale cu fiecare prizonier, sfătuindu-i cu privire la situaţia în care se află.
În cele din urmă, unui dintre subiecţi, numit #819, a devenit isteric şi a cedat, psihologii l-au sfătuit să meargă să se odihnească până când găseau un medic şi hrană.
Deşi experimentul trebuia să se desfăşoare pe o perioadă de 2 săptămâni, după a şasea zi s-a încheiat. Peste ani, în 2008, Zimbardo afirma că ,,cu puţin timp în urmă am realizat cât de departe am mers cu experimentul. La un moment dat gândeam exact ca un director de închisoare şi nu ca un psiholog”.
SURSA
P.S. Multor actori li se pare că sunt posedați de spirite atunci când intră foarte tare în roluri și am observat acest fenomen de identificare cu personajele, chiar și în cadrul unor cursuri de genul „Constelații Familiale” când diverse persoane (absolut fără calități actoricești sau ceva) sunt desemnate să țină rolul unui părinte sau alt membru al familiei, când aceștia intră în roluri absolut admirabil și devin acele personaje.
Așadar, suntem și îngeri și demoni, iar potențialitățile noastre latente pot fi scoase la suprafață de mediu înconjurător, familial, circumstanțial. Dacă ești privit ca un hoț, este foarte posibil să manifești hoțul, dacă ești privit ca un zeu, să dezvolți calități divine.
VEDEȚI FILMUL TRADUS,
Deoarece oamenii s-au plâns că nu pot vedea filmele pe serverele oferite în general, ca alternativă (din cauza reclamelor) vă recomand să aveți adblocker (vă recomand browserul
Brave) sau să vă înarmați cu răbdarea de a trece prin și a închide paginile cu reclame care apar. Asta e problema cu serverele gratuite. Succes!
Sau vă pot oferi eu pentru o
donație, accesul la film, fără reclame.
„Intrebarea care a sfidat mintile invatatilor pe tot parcursul umanitatii si a determinat intregul curs al teologiei morale, ar putea fi in realitate gresit pusa. In asa-numitul rau absolut exista ceva deloc monstruos, ci dimpotriva, uman. Prea uman. Si acest ceva ne priveste pe toti, cel putin ca o teribila posibilitate, inca neexprimata. La inceput a fost Binele si Raul, mielul si lupul, ratiunea si injustitia. Iluzia ca lumea este croita dupa un tipar bine delimitat, in alb si negru. A venit insa si ziua in care un profesor de psihologie a inchis intr-o aula universitara studenti la intamplare si le-a cerut sa simuleze realitatea unei inchisori. Oamenii s-au divizat in mod spontan: pe de-o parte victimele, pe de alta calaii. Totul a fost o “inscenare”, numai violenta a fost reala: declansata in mod spontan intre persoane cat se poate de “normale”.
Efectul Lucifer
“Tot raul uman vine din incapacitatea omului de a sta nemiscat intr-o camera”.
Blaise PASCAL
In 2007, in cartea intitulata “
Lucifer Effect. How good people turn evil”, Zimbardo va descrie cum lux de amanunte felul in care anumite dinamici de grup pot transforma in monstri femei si barbati deopotriva (vezi cazul torturilor la care soldatii americani i-au supus pe detinutii irakieni in inchisoarea din Abu Ghraib). Asadar cum se poate ca un individ sanatos sa devina un calau? Ce rol joaca educatia si contextul socio-cultural? Ce influenta are grupul asupra individului si cum se dezlantuie dinamicile violentei?
Pe tema naturii umane si a tendintei de a comite atrocitati si acte irationale exista marturii ale unei discutii intre Sigmund Freud si Albert Einstein, de la finele anilor ’30 ai secolului trecut. Freud sustinea atunci ceea ce spusese cu timp in urma iluministul Voltaire: ca omul este singura rasa care, in barbara practica a razboiului, ia in mod spontan – si mai ales in mod colectiv (fapt ce reprezenta in opinia lui suma tuturor relelor) decizia de a se autodistruge, catalogand prin urmare razboiul drept un act impotriva ratiunii. “Her Albert, conditia umana este tocmai aceea de a a actiona impotriva ratiunii”, ii spunea Freud lui Einstein. La randul lui, Einstein face in conversatia cu Freud apel la Schopenhauer, amintind ca acesta identifica in vointa de a trai fundamentul pe care se sustine lumea si actiunile umane. “Cauza smintelilor umane este posibil sa nu se afle in interiorul omului, ci mai degraba in afara lui; sau s-ar putea ca omul sa nu fie in totalitate responsabil de propriile actiuni in anumite momente ale existentei sale”, comenta fizicianul (da, există și fenomene de posedare, însă ca să fi posedat, trebuie să ai rezonanța sau să oferi acordul, conștient sau nu, ca acest lucru să se întâmple n.m).
Raul uman, sursa tuturor bestialitatilor, “metastaza” cum o numea Einstein, ce il ce-l impinge pe om sa comita acte impotriva ratiunii si autodistructive, este imposibil de eliminat, in opinia lui Freud. “Mintea umana, aflata intr-un echilibru fragil, are nevoie de aceasta componenta tocmai pentru a si-l mentine: a incerca sa fortezi psihicul, anihilandu-i partea cea mai irationala, ar echivala cu a lua greutati dintr-o parte a unei balante aflate in echilibru precar; consecintele ar putea fi de necontrolat si probabil si mai negative decat actuala situatie a sistemului – specia umana.”
Vezi
AICI „The Psychology of evil”.
Banalitatea raului
“Lumea este productia confuza a unei divinitati senile, care a si murit.”
David HUME
De ce raul trebuie sa provina neaparat “din alta parte”, sa fie reminiscenta a unei caderi, a pacatului originar? In epoca in care Kant incerca sa formuleze o etica descatusata eliberata de preceptele morale, nimanui nu-i trecea prin cap ca toate trasaturile omului, inclusiv cele intelectuale ar putea fi fructul unui proces de evolutie exclusiv fizico-material; nimeni nu se hazarda sa afirme ca natura umana ar putea face obiectul formarii, evolutiei si eventual al extinctiei prin intermediul unor transformari de natura pur fizica pe parcursul erelor geologice. Asadar, notiunea de "natura umana", asa cum a fost inteleasa in traditia mitologica si filosofica umana, a fost pusa radical sub semnul intrebarii de descoperirea mecanismului evolutiei.
Teoria lui
Darwin (
falsă n.n.) spune ca organismele vii sunt un produs al evolutiei prin intermediul mecanismelor fizice materiale; sugereaza ca oamenii s-au format in timp, ca toate celelalte fiinte biologice, prin intermediul unor variatii progresive, din stramosi comuni si organisme din alte specii. Avantajul? Acest mecanism nu presupune interventia altor forte, pe langa cele fizice, pentru explicarea diferentelor pe care le constatam intre fiintele vii.
“In aroganta lui, omul atribuie propria origine unui plan divin; mi se pare mai umil si mai verosimil sa fi fost creat de animale. ”
Charles DARWIN
Omul, o maimuta psihopata
“Homo sapiens este bun si rau in egala masura, ca o maimuta bipolara”.
Frans DE WAAL
Omul este un primat, chiar daca unul dotat cu o cultura deosebit de dezvoltata. Si din acest punct de vedere trebuie studiat, in acelasi mod in care observam si celelalte specii animale, considera Frans de Waal, unul dintre cei mai cunoscuti specialisti in domeniu din lume. Totusi, nu multa lume accepta ideea de a fi “un animal printre animale”, si prefera sa se gandeasca la specia umana, si la sine insusi, ca la o fiinta aflata in afara dinamicii evolutive a vietii. Desi nu este de accord cu faptul ca fiintele umane sunt rele in mod fundamental, el nu spune nici ca oamenii sunt buni in mod fundamental. Prin natura lui, omul inchide in sine violenta cimpanzeilor si bunatatea bonobo-ului, cele doua specii luate in consideratie in cartea lui de Waal despre natura umana, denumita “Our inner ape”. “Poti sa scoti maimuta din jungla, dar nu si jungla din maimuta”, scrie el.
In opinia primatologului, impartasim cu maimutele antropomorfe agresivitatea si bunatatea, bucuria si tristetea, solidarietatea si empatia; chiar daca preferam de departe sa asociem emotiile “bune” cu natura umana si emotiile asa-zis “bestiale” cu lumea animala, ca si cum in realitate nu ne-ar apartine. Si totusi, compasiunea si cruzimea pe care le simtim deriva din aceeasi capacitate de a ne pune in locul altuia, de a fi empatici. Un efect al istoriei sociale si al evolutiei unui encefal complex, nu chiar atat de diferit de cel al maimutelor antropomorfe precum ne place sa credem.
Faptul ca in ultimul timp tema naturii umane s-a reintors in actualitate in filosofie si politica, este un lucru care sare in ochi. De la chestiuni de bioetica la dezbaterea asupra relativismului, de la progresele stiintelor cognitive la schimbarile climatice si pana la biopolitica, nu exista vreo chestiune care sa nu cheme omul “in instanta”. Insa nu sub profilul lui cultural sau istoric, existential sau spiritual, ci tocmai din perspectiva realitatii lui biologice “nude”. Pe vremuri acest fapt ar fi parut din punct de vedere filosofic destul de ingenuu si din punct de vedere politic destul de discutabil; in prezent insa, polemicile pe tema naturii umane alimenteaza luari de pozitie politice si programe de cercetare specifice, apeluri morale si provocari tehnologice.
Chomsky vs Foucault
In 1971, in Olanda, la Eindhoven, in cadrul unui talk-show epocal, s-au infruntat pe tema naturii umane pentru prima si ultima oara americanul Noam Chomsky si francezul Michel Foucault; primul parintele celui mai influent model teoretic de explicare a functionarii limbajului, celalalt genial critic al stiintelor umane. Unul convins aparator al validitatii stiintifice a conceptului de natura umana, altul printre cei mai inversunati detractori ai aceluiasi concept, dispus cel mult sa-i recunoasca valoarea de “indicator epistemiologic”, dar hotarat sa-i nege orice relevanta ontologica reala. Dar, tocmai din perspectiva pozitiei lor ireconciliabile, la distanta de 38 de ani, confruntarea dintre ei (numita de unii comentatori “un dialog al surzilor”) ar putea fi relevanta.
Exista o natura umana? Este postulabila o invariabila biologica care, lasand la o parte conditionarile sociale si culturale determinate istoric, sa stea la baza animalului uman? Aceasta este in sinteza extrema tema teorico-filosofica a reprezentatiei puse in scena de cei doi mari ganditori. Punctul fierbinte al discutiei? Legatura dintre dimensiunea naturala a omului si dimensiunea lui politica, ce dateaza de pe timpul lui Aristotel (“omul este un animal politic”). In mijloc, limbajul.
“Natura umana este biologic determinata”.
Noam CHOMSKY
Lingvistul idealisto-anarhico-libertarian Chomsky postuleaza existenta in mintea umana a unor “scheme innascute”, prin urmare naturale, din punct de vedere ontogenetic anterioare oricarei experiente la toti indivizii din specia umana; ele ar face posibila transformarea minimelor stimulari lingvistice pe care fiecare dintre noi le primeste de copil intr-o bogata si creativa articulare individuala a limbajului.
“Omul este o inventie recenta”.
Michel FOUCAULT
Potrivit lui Michel Foucault, “istoricul in stare pura” cum il alintau prietenii, orice tentativa de investigare a naturii umane este obligatoriu viciata intrucat este intreprinsa de fiinte umane care traiesc intr-o societate determinata din punct de vedere cultural. O astfel de investigatie face sa consideri invariabil ceva ce in realitate este social, istoric, specific din punct de vedere cultural si ca atare relativ, spune el. Riscul inevitabil este acela de a defini natura umana in baza culturii noastre specifice, de a lua drept invariabil ceea ce de fapt este variabilul istoric.
In ultima instanta, interesul analitic al lui Chomsky pentru structurile profunde ale limbajului si cel “arheologic” al lui Foucault pentru formarea faptelor lingvistice de la suprafata nu se intersecteaza nicaieri in discutie. Primul ramane legat de un concept de natura umana lipsit de semnificatie istorico-sociala, iar cel de-al doilea traseaza o perspectiva “culturalista” in totalitate, care condamna la irelevanta invariabila biologica a speciei.
O buna parte din discutia morala si antropologica contemporana a fost emanata de progresele frenetice ale neurobiologiei; de-acum insa, a intervenit genetica si asistam la o alta revolutie; revolutia genomului uman si a ADN-ului, in masura sa repuna in discutie notiunea de identitate umana, sa ne bage intreaga specie intr-o criza de identitate. Dar cu cat stiintele incearca sa stranga cercul in ceea ce priveste cunoasterea omului, cu atat mai mult aceasta scapa din mana teoriilor stiintifico-analitice, lasand in urma noi intrebari si tensiuni.
VEZI
AICI UN INTERVIU - Noam vs. Michel Foucault
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Mă văd nevoit să fac unele precizări pentru cei care nu înțeleg subtilitatea noțiunii de moderare online. Mai bine zis, fiindcă este un site personal, nu poate exista nici dreptul la replică, nici cel de a comenta pe site-ul meu. Ambele sunt simple privilegii, acordate, temporar, celor care apreciază faptul că primesc, pe gratis, ceva foarte muncit și, mai ales, celor care nu folosesc un limbaj agresiv sau suburban sau care nu bat câmpii pe lângă subiect, fără a fi în temă cu postările anterioare ale site-ului.
Iar comentariu înseamnă câteva fraze, nu o altă postare.
De asemenea, nici comentariile la comentariul altui comentariu nu vor fi acceptate. Polemizați unde doriți, dar nu aici.
Apoi referiți-vă pe cât posibil doar la subiectul postării. Folosiți un limbaj decent. Dacă intrați în clinciuri cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe vor fi respinse fara discuții.
Vă mulțumesc pentru înțelegere!