AFTERLIFE (2010)
"Dar cum am putea noi, simple personaje ale unei piese de teatru, să ghicim intriga ? Nu suntem dramaturgul, nu suntem producătorii, nu suntem nici măcar publicul. Ne aflăm doar pe scenă. Să redăm bine scenele în care ne suntem implicaţi acum, ne îngrijorează mult mai mult, decât scenele care ar putea urma după asta."
C. S. Lewis
(1989-1963)
Afterlife, un documentar din 2010 al regizorului şi scriitorului Paul Perry, este studiul curajos al marii întrebări a filozofiei şi religiei, "Ce se întâmplă când murim?", răspunsurile la această întrebare fiind examinate prin prisma experienţelor de moarte clinică (NDE), ajungându-se la concluzia inevitabilă că nu este nevoie să ne temem, fiindcă există viaţă după moarte, o declaraţie profundă susţinută de dovezi, pe care regizorul Paul Perry şi cercetătorii Raymond Moody şi Jeffrey Long încearcă să le treacă sumar în revistă.
Paul
Perry este absolvent al Arizona State University şi co-autorul unor
best-seller New York Times, care a înfiinţat propria companie de
producţie, în 2005, cu scopul de a face filme inovatoare, importante,
primele dintre ele fiind dedicate domeniului spiritual, surprinzând prin
abordarea de subiecte unice: experienţa morţii clinice, viziuni şi
minuni, anii petrecuţi de Iisus în Egipt.
"NDE sunt evenimente spirituale
de o amploare şi complexitate uimitoare, care au puterea de a schimba
atitudinea noastră faţă de moarte şi viaţă [...]", spunea regizorul Paul
Perry.
"[...]Există motive pentru care
oamenii se transformă, atunci când se întorc de la o coliziune cu
moartea, unul fiind încrederea pe care au câştigat-o, atunci când au
aflat că o lume nouă ne aşteaptă dincolo de ultima suflare. Un altul, în
special pentru cei bolnavi fizic, este descoperirea că ne vom lăsa
trupul în urmă şi vom continua să existăm ca spirite eliberate de
durerea pământească."
Informaţiile
prezente în film şi în cărţile scrise în comun de cele trei personaje
principale, Perry, Moody şi Long, confirmă ceea ce mulţi savanţi bănuiau
în secret încă din anii '70, când domeniul studiilor efectuate asupra
morţilor clinice a fost iniţiat: faptul că aceste experienţe dovedesc
existenţa unei vieţi dincolo de moarte.
Cunoscuţii experţi în domeniu,
dr. Raymond Moody (autor al "Life After Life: The Investigation of a
Phenomenon - Survival of Bodily Death" şi "Glimpses of Eternity - Mind
Body Spirit") şi dr. Jeffrey Long (Evidence of the Afterlife: The
Science of Near-Death Experiences), sunt intervievaţi, iar munca lor
este trecută în revistă, în ceea ce priveşte NDE şi concluziile la care
au ajuns, bazându-se pe sute de dosare de caz.
Dr.
Long, de exemplu, crede că "cele nouă serii de dovezi" demonstrează
clar supravieţuirea conştiinţei dincolo de moartea corpului fizic:
1. Conştiinţa se manifestă mai puternic în timpul NDE, decât în viaţa de zi cu zi.
2. Viziunile subiecţilor NDE sunt confirmate, ulterior, de către alţii.
3. Uzual, chiar şi viziunea supra-normală are loc în timpul NDE.
4. NDE apare chiar şi în anestezia generală.
5. Rememorarea vieţii de către subiecţii NDE include evenimente reale.
6. Fiinţele întâlnite în timpul NDE sunt aproape întotdeauna decedate.
7. Pentru copii, NDE sunt uimitor de asemănătoare cu cele ale adulţilor.
8. NDE apar coerent în toată lumea şi în toate culturile.
9. NDE transformă aproape întotdeauna persoanele afectate.
Începând
de la propria experienţă a regizorului, filmul examinează fenomenul
morţilor clinice iniţiind interviuri întâmplătoare, luate oamenilor de
pe stradă, care conduc la o gamă largă de credinţe, variind de la
noţiunile arhicunoscute de rai şi iad, la credinţa în nimicnicia
vidului, de parcă am stinge lumina lăsând să se instaleze un gol imens,
caracterizat de absenţa conştiinţei, majoritatea dintre noi bazându-ne
doar pe simple intuiţii şi credinţe, nesusţinute de dovezi concrete,
concluziile noastre privind viaţa de apoi suprapunându-se, în esenţă, cu
elemente dictate de dogma creştină, fiindcă, de fapt, marea masă a
populaţiei cunoaşte, în cel mai bun caz, superficial scrierile
religioase, deşi dovezile scriptice se află încă la vedere.
După cum specificam şi în articolul
anterior, dogma creştină, care se bazează în principiu pe scrierile
religioase ce au ajuns până la noi peste secole, nu este tocmai de
încredere, fiindcă până şi părintele ortodoxiei, alexandrinul Origene
(185-254 e.n.), se pare că avea motive întemeiate să se plângă, încă
din vremea sa, că scribii "au adăugat şi omis deseori, ceea ce au
considerat de cuviinţă".
Bănuiala
cu privire la falsificarea premeditată, eliminând în principal
referinţele legate de reîncarnare, s-a îndreptat în special asupra
perioadei dintre Conciliul de la Niceea (325 e.n.) şi anul 382, când
s-au stabilit sub papa Damasus, textele celor 27 de versete admise de
canonul Noului Testament şi asupra Conciliului de la Constantinopol, din
553 e.n.
În muzee şi biblioteci din
întreaga lume se păstrează în jur de 4.000 de fragmente sau manuscrise
ale textelor Noului Testament, în limba greacă, dintre care doar 35
datează dinaintea anului 300 e.n., iar un unic Codex Alexandrin datează
din 125 e.n., fiind singurul care reuşeşte să pătrundă în bezna epocii
autorilor Evangheliilor, undeva în jurul anului 200 instalându-se "zidul
cronologic", o cortină grea lăsată să cadă de o putere nevăzută asupra
perioadei primare a creştinismului.
Dovezi
concrete ale intervenţiilor brutale asupra textelor există, prin
numeroase aşa-numite "palimpseste" şi făcând abstracţie de posibilitatea
unor traduceri defectuoase, trebuie să recunoaştem onest că ar putea
exista şi o altă explicaţie pentru erori şi lacune: cei patru
evanghelişti nu s-au priceput mai bine de atât, fiindcă, pe de o parte,
tot ce au relatat erau simple consemnări ale unor evenimente transmise
distorsionat, pe cale orală, iar, pe de altă parte, reîncarnarea este
posibil să se fi situat pe lista acelor cunoştinţe ezoterice, comunicate
de Iisus doar în intimitatea cercului ucenicilor, după cum spune Ioan
16:25:
"Acestea vi le-am spus în pilde, dar vine ceasul când nu vă voi mai vorbi în pilde, ci pe faţă vă voi vesti despre Tatăl."
sau, în Matei, 13:10-11
"Şi ucenicii apropiindu-se de El, I-au zis: De ce le vorbeşti lor în pilde ?
"Pentru că vouă vi s-a dat să cunoaşteţi tainele împărăţiei cerurilor, pe când acelora nu li s-a dat."
Mă văd nevoit să amplific,
cumva, dezbaterea privind viaţa de după moarte, fiindcă mult mai
importantă, mai cuprinzătoare şi semnificativă mi se pare noţiunea de
reincarnare, care presupune o "viaţă între vieţi" şi aduce, astfel,
completările de rigoare tuturor acestor experimente structurate în jurul
morţilor clinice.
Mai mult decât atât, dacă vom
ajunge să credem, împreună cu esenienii, că sufletul îşi selecţionează
un anumit cuplu de părinţi (adică viitorul mediu de viaţă) şi, în plus,
ştie de dinainte care-i va fi data naşterii, atunci ajungem la concluzia
că în această alegere rezidă un anume sens, că aici există forţe
secrete, care direcţionează sufletul către un anumit destin, ce
încurajează dezvoltarea sa viitoare, toate aceste fapte corespunzând
aproape în totalitate sistemului indian al karmei.
Mă
tem că va trebui să vă mai port o vreme prin tărâmul scrierilor
religioase, mai ales al celor necanonice, fiindcă respingerea noţiunii
de reincarnare, de către dogma creştină, mi se pare cea mai mare şi mai
gravă falsificare posibilă, fiindcă o lipseşte de orice sens şi
coeziune, contribuind la instalarea unui sistem de control spiritual
rigid, asociat şi complice voluntar al celui politic, asupra unor fiinţe
terorizate de propria lor mortalitate, care-şi acceptă fără murmur
statutul de sclav, în absenţa speranţei într-o existenţă ulterioară.
Una dintre Evangheliile gnostice, pe care am pomenit-o în articolul anterior, Pistis Sophia, declară chiar din primul capitol:
"Iisus nu i-a învăţat pe ucenici
întreaga dimensiune a emanaţiilor tezaurului (spiritual, fireşte); şi
nici cum apar ele şi nici cum sunt structurate.",
dar,
cu toate acestea, există pasaje foarte interesante, în care Iisus
dezvăluie, cu bunăvoinţă, fragmente ale unei înţelepciuni pierdute.
Un exemplu extraordinar este cel al răspunsului dat de Iisus unei întrebări foarte clare a ucenicului său Ioan:
"Ce se întâmplă cu un suflet care revine de pe lumea cealaltă, pe pământ ?",
iar răspunsul lui Iisus nu reprezintă nici pe departe un reproş sau o respingere, fiindcă declară onest şi direct:
"El bea un pahar cu apa uitării..."
Putem deduce cu absolută
siguranţă că credinţa în "revenirea pe Pământ", reincarnarea unui spirit
decedat (fiindcă ce ar fi de uitat în absenţa unei existenţe anterioare
?), era larg răspândită printre ucenici şi, chiar mai mult decât atât,
se pare că era acceptată de toţi iniţiaţii şcolilor filozofice ale
antichităţii, mai puţin de adepţii lui Horus, ceea ce ne obligă, din
nou, să luăm în considerare ipoteza cenzurării deliberate a scrierilor
religioase.
Pistis
Sophia continuă pe acelaşi ton , mergând însă mult mai departe cu
afirmaţiile radicale, atunci când Iisus le explică ucenicilor că El
însuşi l-a retrimis pe Pământ pe profetul Ilie, în trupul vărului său,
Ioan Botezătorul, a cărui adevărată identitate reiese chiar şi din
Evangheliile canonice, astfel încât nu putem decât să rămânem uimiţi de
neglijenţa cu care au tratat aceste indicii generaţii întregi de
teologi, care ne ameninţă şi acum cu afurisenia dacă nu le acceptăm,
cumva, concluziile închistate.
Să exemplificăm:
Matei 11:14-15:
Matei 17:12-13
"Eu însă spun vouă că Ilie a şi
venit, dar ei nu l-au cunoscut şi au făcut cu el câte au voit; aşa şi
Fiul Omului va pătimi de la ei. Atunci au înţeles ucenicii că Iisus le-a
vorbit despre Ioan Botezătorul."
Un alt fragment biblic relevant aparţine de această dată lui Ioan 9:2:
"Şi ucenicii Lui L-au întrebat, zicând: Învăţătorule cine a păcătuit, acesta sau părinţii lui, de s-a născut orb ?".
Hmm... cum şi când ar fi putut păcătui un om, astfel încât să se nască orb ?
Din
formularea întrebării ucenicilor reiese clar că ei nu considerau
posibile decât două variante: o boală moştenită de la părinţi sau
consecinţele unor fapte săvârşite înainte de naştere, deci evident că
într-o existenţă anterioară şi nu prin obrăznicii intrauterine.
Interesantă este însă şi reacţia
lui Iisus - care conform dogmei creştine ar fi trebuit să-i dojenească
cu asprime că au căzut pradă unor superstiţii băbeşti - fiindcă le
consideră întrebarea ca fiind perfect justificată şi le dă un răspuns
neaşteptat, ce pare a sugera o şi mai mare complexitate a procesului
reincarnării:
"Nici el n-a păcătuit, nici părinţii lui, ci ca să se arate în el lucrările Domnului."
Sufletului actualului orb pare
să-şi fi ales deliberat orbirea, pentru a-şi însuşi o anumită lecţie în
reincarnarea actuală, necesară procesului de maturizare.
Din
nou, paralelismul cu doctrina orientală a karmei este izbitor, deşi
aceasta a fost destul de eronat percepută în Occident, fiindcă nu
reprezintă o pedeapsă pentru păcatele vieţilor anterioare, ci suma unor
învăţăminte rezultate din depăşirea unor obstacole grele, diferite,
procesul presupunând, până la finalizare, mai mult decât o unică viaţă.
Mai mult ca sigur că acest
concept, karma, era cunoscut ucenicilor, fiindcă numai în acel context
întrebarea lor despre orb putea părea normală, iar Iisus nici nu s-a
arătat a fi mirat şi nici nu a respins-o ca fiind stupidă.
Cu
toate acestea, Iisus nu credea în inevitabilitatea ciclului karmic,
fiindcă părea a predica o cale directă, specifică, anterior lui,
preoţilor cultului lui Horus, mesajul putând fi rezumat astfel:
"Da, există o lege a karmei, dar
o puteţi birui prin eliminarea ego-ului în faptă şi gândire, printr-o
decizie liberă, fără intervenţie divină.",
celor iniţiaţi fiindu-le
dezvăluit secretul, că înfăptuind porunca iubirii şi legea lui Dumnezeu,
prin folosirea liberului arbitru fireşte, te poţi elibera din ciclul
karmic, nemaifiind supus legilor creaţiei, fiindcă numai astfel are
logică afirmaţia că asupra fiinţelor sale "moartea nu mai are nici o
putere".
Din
păcate, mă tem că mesajul a rămas în mare parte neînţeles, întrebarea
curentă "Cum poate Dumnezeu să permită aşa ceva ?" dovedind cu
prisosinţă incapacitatea noastră de a înţelege.
Putem abandona domeniul religiei
şi putem găsi o explicaţie ştiinţifică a acestor fenomene de moarte
clinică (experimentate individual sau în grup, prin empatie, cum
specifica dr. Moody), fiindcă, cel puţin în cazul experimentelor de
grup, este mai mult decât evident că explicaţia halucinaţiilor provocate
de leziunile cerebrale trebuie abandonată categoric.
Revenind la documentar, în baza
informaţiilor conexe prezentate pe acest blog, în timp, am putea afirma
despre câmpurile informaţionale ale conştiinţei şi memoriei, că ambele
evoluează în timpul vieţii prin experienţele noastre şi prin aportul
informaţional al organelor noastre imperfecte de simţ, ele fiind
prezente în jurul nostru şi devenind disponibile conştiinţei noastre
numai prin funcţionarea creierului (şi a altor celule din corp), sub
formă de câmpuri electromagnetice.
De
îndată ce funcţia creierului a fost pierdută, cum ar fi în moarte
clinică sau moarte cerebrală, amintirile şi conştiinţa există încă, dar
receptivitatea este pierdută, conexiunea se întrerupe.
Potrivit concepţiei noastre,
întemeiată pe aspectele raportate ale conştiinţei din timpul stopului
cardiac, de exemplu, putem concluziona că aşa-numita conştiinţă ar putea
să se bazeze pe câmpuri de informaţii, constând în unde care provin din
continuumul spaţio-temporal.
În timpul stopului cardiac, funcţionarea creierului şi a altor celule din corpul nostru se opreşte din cauza anoxiei.
Câmpurile
electromagnetice ale neuronilor şi ale altor celule dispar, iar
posibilitatea de rezonanţă, interfaţa dintre conştiinţă şi corpul fizic
este întreruptă.
O asemenea înţelegere schimbă
fundamental opinia cuiva despre moarte, din cauza unei concluzii aproape
inevitabile că, în momentul morţii fizice, conştiinţa va continua să
existe, transferându-şi experienţa într-o altă dimensiune, într-o lume
invizibilă şi imaterială, continuumul spaţio-temporal poate, în cadrul
căruia sunt incluse toate: trecut, prezent şi viitor.
Cercetarea privind NDE nu ne
poate oferi dovada ştiinţifică de netăgăduit a acestei concluzii,
deoarece oamenii cu NDE nu au murit "complet" să spunem, dar cu toţii au
fost extrem de aproape de moarte, în absenţa unui creier funcţional.
Această
concluzie, că se poate experimenta conştiinţa independent de funcţia
cerebrală, ar putea induce şi o mare schimbare a paradigmei ştiinţifice
din medicina occidentală şi ar putea avea implicaţii practice în
problemele actuale, medicale şi etice, cum ar fi îngrijirea comatoşilor
sau a muribunzilor, eutanasia, avortul şi prelevarea de organe pentru
transplant de la cineva aflat pe moarte, cu o pompă cardiacă activă, dar
cu un diagnostic de moarte cerebrală.
Din nefericire, rigiditatea
lumii academice şi absenţa unor cercetări riguroase de anvergură
perpetuează starea de fapt, în care există mai multe întrebări decât
răspunsuri, dar, bazându-ne pe aspectele teoretice menţionate anterior,
ale experimentării continuităţii evidente a conştiinţei noastre, ar
trebui, în cele din urmă, să se ia în considerare, cu seriozitate,
posibilitatea ca moartea, la fel ca şi naşterea, să poată fi, foarte
bine, doar simple treceri de la o stare de conştiinţă la alta.
"Cele mai fierbinţi locuri din iad le sunt rezervate acelora care, în vremuri de acute crize morale, îşi menţin neutralitatea."
Dante Alighieri,
Infernul
SURSA: Blogul Dezvăluiri! http://antiiluzii.blogspot.com
Multumim Marian pentru inca un film deosebit de bun si de bine tradus si pentru un articol sufletist si elaborat, ca de obicei. Multumim pentru sufletul tau bun!
VEDETI DOCUMENTARUL TRADUS, AICI:
1) SPAŢIUL SPIRITULUI
http://fymaaa.blogspot.com/2008/12/ce-este-contiina.html
2) CARTEA TIBETANĂ A MORŢILOR
http://fymaaa.blogspot.com/2010/01/cartea-tibetana-mortilor-bardo-thodol-2.html
3) FALSA PLECARE - Cercetare Asupra Experientelor Din Preajma Mortii
http://fymaaa.blogspot.com/2012/01/faux-depart-2010-sur-les-experiences-de.html
IN COMPLETARE CITITI SI:
1) Viata dupa viata - Raymond A. Moody
2) Destinul sufletelor - Michael Newton si restul cartilor lui de AICI
3) Cartile lui William Buhlman
4) Calatoria Suprema - Robert Monroe si restul cartilor lui de AICI
5) JOCUL COSMIC si Calatoria ultima - Stanislav Grof
6) Don Piper - 90 de minute in Rai
7) Cartile lui James Van Praagh : Mesaje de dincolo de moarte si Rai si Pamant
8) RAIUL EXISTA de Todd Burpo
9) Dovada Paradisului. Călătoria unui neurochirurg în viața de DINCOLO” - EBEN ALEXANDER
10) Am murit si m-am descoperit pe mine insami - Anita Moorjani
11) Cartile scrise de Elisabeth Kübler-Ross
12) Cartea tibetana a eliberarii prin ascultare - Bardo Thodol
13) Cartea tibetana a mortilor - Bardo Thodol
14) BIOCENTRISMUL - Robert Lanza, Bob Berman
15) Cartea egipteana a mortilor
16) Experimente privind viata de dupa moarte - Gary E. Schwartz, William L. Simon
17) Cercetari oculte referitoare la viata dintre moarte si o noua nastere - Rudolf Steiner
18) Viata dupa moarte in credintele omenirii - J.T. Addison
19) Moartea, Celalalt taram al vietii - Stephane Allix
20) Mintea de dincolo - Dumitru Constantin Dulcan
21) Dovezi referitoare la lumea de dincolo - Jeffrey Long, Paul Perry
22) Stiinta si experientele in pragul mortii - Chris Carter
23) Copiii cei noi si experientele din preajma mortii - P.M. Atwater
24) Imbratisata de lumina - Betty J. Eadie
25) Sa vorbim cu mortii - Martina Kramer
26) Ultima frontiera - Sam Parnia
27) De vorba cu Angel - Evelyn Elsaesser-Valarino
28) Matei, vorbeste-mi despre Rai - O relatare directa despre viata de dincolo - Suzane Ward
29) Dezlegand misterele nasterii si mortii... si ale fenomenelor intermediare - Daisaku Ikeda
30) Spiritismul de Dr Paul Stefanescu, editura Phobos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Mă văd nevoit să fac unele precizări pentru cei care nu înțeleg subtilitatea noțiunii de moderare online. Mai bine zis, fiindcă este un site personal, nu poate exista nici dreptul la replică, nici cel de a comenta pe site-ul meu. Ambele sunt simple privilegii, acordate, temporar, celor care apreciază faptul că primesc, pe gratis, ceva foarte muncit și, mai ales, celor care nu folosesc un limbaj agresiv sau suburban sau care nu bat câmpii pe lângă subiect, fără a fi în temă cu postările anterioare ale site-ului.
Iar comentariu înseamnă câteva fraze, nu o altă postare.
De asemenea, nici comentariile la comentariul altui comentariu nu vor fi acceptate. Polemizați unde doriți, dar nu aici.
Apoi referiți-vă pe cât posibil doar la subiectul postării. Folosiți un limbaj decent. Dacă intrați în clinciuri cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe vor fi respinse fara discuții.
Vă mulțumesc pentru înțelegere!