Ieşirea Din MATRIX: Frumoasa Venețiană - filmul de uichend

PAGINI

sâmbătă, 1 august 2015

Frumoasa Venețiană - filmul de uichend

DANGEROUS BEAUTY (1998)
FRUMUSEȚE PERICULOASĂ

Continuam astazi lista de FILME CU MESAJ si/sau DE SUFLET si/sau SPIRITUALE, cu un alt film de weekend deosebit de emotionant si inspirational, un film care ridica multe intrebari la fileu, un film care provoaca unul dintre mariile taburi sociale si anume, prostitutia si modul cum ar arata ea intr-o forma sublimata, transfigurata.

Filmul este unul biografic care ne prezinta o parte din viata curtezanei Veronicai Franco. Cei care nu aveti timp sa va uitati la film, iata povestea ei:

"Într-o epoca in care femeile erau tratate ca o proprietate a barbatului, avand putine drepturi, o curtezana, Veronica Franco, o femeie de o frumusete rapitoare si o inteligenta pe masura a indraznit sa devina stapana propriului ei destin, schimband totodata si viata cetatii in care a stralucit – Venetia. Veronica Franco (1546-1591) poeta italiana si curtezana in secolul al XVI-lea a fost asociata metresei a carei clienti proveneau din clasa de sus sau erau membri ai Curtii Regale. Venetia secolului al XVI-a, “cel mai bogat si decadent oras al vremii"…  Atotputernica pe mare, bogata, Venetia aparea contemporanilor sai, la inceputul Renasterii, ca o cetate de nezdruncinat. Se spune ca Venetia nu poate fi povestita sau descrisa, ci doar traita. Magia ei te intampina inainte de a apuca sa-i cunosti secretele. Chiar pare ca acest oras a fost dedicat in totalitate iubirii, pentru ca indiferent de ce s-a intamplat sau s-ar putea intampla, odata ajuns aici iubesti viata. În mod paradoxal, cand forta politica incepe sa decada, artele sunt mai infloritoare ca niciodata. În “The Honest Courtesan" ni se dezvaluie universul social, economic si cultural al epocii in care a trait Veronica Franco. Margaret Rosenthal, autoarea,  prezinta de asemenea  pasiunea pe care aceasta uimitoare curtezana a revarsat-o in versurile sale pentru apararea femeilor, pentru blamarea inegalitatii dintre barbati si femei, si pentru dreptul acestora din urma de a avea acces la cultura. 

O femeie foarte bine educata, Veronica Franco publica doua volume de poezie: “Terze rime" in 1575 si  “Lettere familiari a diversi" in 1580. A publicat carti de versuri si a colectionat munca altor scriitori in antologii. Însa, oricat de frumoasa, educate si plina de spirit ar fi fost tanara Veronica Franco, va trebui sa accepte faptul ca, in vremea ei, casatoriile din dragoste sunt exceptii rare rezervate catorva privilegiati. Iar faptul ca ea face parte dintr-o familie nu prea instarita si cu o reputatie pusa sub semnul intrebarii complica si mai mult situatia. Acceptand pierderea sansei de a se marita cu alesul inimii ei, cel pe care il iubeste cu pasiune, Veronica decide sa fie iubita tuturor si decide sa devina curtezana, instruita de mama ei Paola Fracassa. În acea vremea, curtezanele erau favoritele celor mai bogati si mai puternici barbati din Venetia, erau singurele femei care se bucurau de anumite privilegii: educatie, haine frumoase, discutiile despre problemele guvernamentale alaturi de barbati. Inspirat de cartea scriitoarei Margaret F. Rosenthal este si filmul regizat de Marshall Herskovitz “Frumoasa venetiana – o frumusete periculoasa". 

Ori cartea, ori filmul sau rasfoind versurile Veronicai Franco, vom remarca un simplu lucru: povestea ei este o pilda pe alocuri inca valabila si in societatea contemporana, dar este in mod cert o fila din istoria lumii. Spre deosebire de G. Casanova care scria in “Povestea vietii mele": “Cultivarea placerii simturilor a fost intotdeauna principala mea preocupare; am fost nascut pentru secsul frumos si de aceea l-am iubit mereu, facandu-ma iubit, la randul meu, atat cat am putut… Multumita acestor inclinatii, ma cred mai fericit decat altii, pentru ca sunt convins ca ele ma fac sa traiesc mai intens placerea", Veronica Franco spunea: “cand si noi suntem inarmate si antrenate, ii putem convinge pe barbati ca avem maini, picioare, si o inima ca a lor; cu toate astea putem fi delicate, unii barbati care sunt delicati sunt si puternici; iar altii, grosolani si aspri, sunt lasi. Femeile inca nu au realizat asta, caci daca decid sa o faca, vor fi capabile sa lupte cu ei pana la moarte; si pentru a dovedi ca spun adevarul, dintre atatea femei eu voi fi prima care voi actiona, stabilind un exemplu pe care ele sa il urmeze". 

În numele iubirii, printre lovituri de spada si versuri mestesugite, o femeie culta isi face loc in lumea barbatilor cu demnitate, inteligenta si cu constiinta imensei influente pe care o poate exercita in domeniul politicii. Ea este prima militanta pentru drepturile “femeilor usoare" si prima poeta feminista. O femeie care, in imposibilitatea de a putea fi cu barbatul pe care il iubeste din cauza diferentelor de clase sociale, gaseste o modalitate de a-i fi aproape devenind “honorate cortigiane". Statutul de curtezana i-a permis Veronicai sa duca o viata libera, independenta si lipsita de prejudecati si, mai ales, sa se dedice studiului si carierei literare. La jumatatea secolului al XVI-lea, in Venetia existau mai mult de 100.000 de curtezane. Majoritatea curtezanelor de lux erau foarte versate in arta amorului si aveau haine potrivite pentru casele regale. Curtezanele influentau destul de mult viata politica a vremii si de multe ori se spunea ca deciziile politice se luau in patul curtezanelor. Societatea Venetiei renascentiste recunostea doua clase de curtezane: “cortigiana onesta", sau onesta curtezana, si “cortigiana di lume", o curtezana din clasa de jos, apropiate prostituatelor din ziua de azi, care tindeau sa-si practice meseria langa podul Rialto, unde isi agatau clientii. "Cortigiane oneste" erau de obicei foarte bine educate, ele erau alese pe urmatoarele criterii: inteligenta, arta conversatiei, bunul simt si aspectul fizic. Ceea ce practicau ele semana foarte mult cu ceea ce faceau gheisele in Japonia. Erau “femei usoare" in sensul ca sexul era una din obligatiile lor, dar spre deosebire de celelalte “femei usoare", sexul era doar o fateta din serviciile unei curtezane. De exemplu, ele trebuiau sa fie elegante si gata sa se ocupe de subiecte din domeniul artei pana la muzica sau politica.

 Veronica Franco a fost cea mai celebra curtezana care a trait in Venetia si care a avut o educatie frumoasa, ea a avut o buna educatie primita de la mama ei care si ea la randul ei a fost o “cortigiana onesta".Veronica Franco a fost probabil singura “onesta" din secolul al XVI-a in Venetia care se putea lauda cu o educatie fina si cu considerabile impliniri pe plan artistic si literar. Fiica unei “cortigiana onesta", Veronica a invatat arta de la varsta frageda de la mama ei care a fost invatata sa-si foloseasca abilitatile naturale pentru a obtine o casnicie cu o buna situatie financiara. Înca din adolescenta Veronica s-a casatorit cu un fizician instarit, dar uniunea s-a incheiat destul de rau. Pentru a se intretine, a continuat prin a servi ca curtezana barbatilor bogati. S-a adaptat foarte repede si a avut de-a face cu oameni notabili ai vremurilor sale printre care si Henry al 3-lea, regele Frantei. În 1565, atunci cand avea aproximativ 20 de ani, Veronica Franco a fost catalogata ca fiind una din cele mai bune curtezane in “il catalogo di tutte le principale et piu honorate cortigiane di Venezia". Femeie de succes in cele doua ramuri ale activitatii sale, Franco de asemenea a fondat o casa de caritate pentru curtezane si copiii lor. Din inregistrarile existente, stim ca pana la varsta 18 ani, Franco a fost pentru scurt timp sa casatorita si a nascut primul ei copil, avand in cele din urma sase copii, dintre care trei au murit in copilarie. Îsi inchide inima, si datorita frumusetii si inteligentei, devine cea mai buna. 


Devine o eroina cand convinge pe Regele Frantei, cu care a avut o scurta legatura de dragoste, sa ajute Venetia in razboiul contra turcilor, dar cand ciuma face ravagii, Biserica o acuza de vrajitorie. Pentru ca nu se mai facea nici o distinctie intre o femeie cinstita si o curtezana, regalitatea a dat o lege prin care acestea nu mai aveau voie sa se imbrace luxos, adica sa nu mai poarte bijuterii, haine din matase si alte accesorii pretioase. Curtezanele au inceput sa poarte pelerine si masti, acesta fiind un semn prin care ele puteau fi recunoscute. În 1575, in timpul epidemiei de plagi care a ravasit orasul, Veronica Franco a fost nevoita sa paraseasca Venetia si a pierdut mult din avere cand casa ei si posesiile au fost jefuite. În acest timp si-a crescut nu numai copiii ei, ci si nepotii care au fost lasati orfani de plaga. La intoarcerea ei, in 1577, s-a aparat cu demnitate in procesul Inchizitiei pentru vrajitorie (o acuza obisnuita pentru curtezanele din acele vremuri), in sensul ca a fermecat barbatii, iar apoi a profitat de ei. S-a renuntat la acuzatii, iar datorita relatiilor ei cu nobilimea venetiana a reusit sa isi arate nevinovatia. A ramas celebru in istorie discursul Veronicai Franco in fata Inchizitiei, care s-a aparat cu inteligenta si a vorbit despre statutul curtezanelor. Pentru ca multe curtezane traiau in mizerie cu copiii lor, Veronica Franco a luptat pentru a convinge autoritatile sa construiasca o casa pentru “cele" sarace, lucru pe care l-a si reusit. Viata ei de mai tarziu este in mare parte obscura, desi dovezile de supravietuire sugereaza ca desi si-a castigat libertatea, si-a pierdut toata bunastarea si bunurile materiale. Eventual ultimul ei binefacator a murit si a lasat-o fara sprijin financiar. Desi soarta ei este incerta, se crede ca a murit in saracie."


Nota noastră: Acesta este un film care ne arată cum ar putea să fie orice femeie care își dorește să manifeste cu adevarat calitățile de fascinatoare prin care orice bărbat îi poate sta la picioare. Filmul ne prezintă printre altele și o înălțătoare poveste de iubire și o lecție de demnitate și eroism spiritual de excepție, o lecție menită să ne amintească faptul că noi suntem (dincolo de toate provocările societății în care trăim, a formei de tiranie căreia majoritatea oamenilor au făcut față într-o formă sau alta, de-a lungul milenilor, în cazul de față inchiziția), suflete, iar iubirea este limbajul acestuia. Orice compromis și orice acțiune care nu e făcută în numele iubirii, adevărului și libertății încet încet, produce în noi o separare și o uitare asemănătoare morții, căci în realitate asta facem, îngropăm sufletul și ridicăm la rang de cinste egoul, frica, minciuna. 

VEDEȚI FILMUL TRADUS AICI
CALITATE HD

În completare vă oferim și câteva păreri de moment ale lui Robert Ionescu, despre cum ar fi femeia perfectă, niște idei cu care rezonăm și noi momentan:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mă văd nevoit să fac unele precizări pentru cei care nu înțeleg subtilitatea noțiunii de moderare online. Mai bine zis, fiindcă este un site personal, nu poate exista nici dreptul la replică, nici cel de a comenta pe site-ul meu. Ambele sunt simple privilegii, acordate, temporar, celor care apreciază faptul că primesc, pe gratis, ceva foarte muncit și, mai ales, celor care nu folosesc un limbaj agresiv sau suburban sau care nu bat câmpii pe lângă subiect, fără a fi în temă cu postările anterioare ale site-ului.
Iar comentariu înseamnă câteva fraze, nu o altă postare.
De asemenea, nici comentariile la comentariul altui comentariu nu vor fi acceptate. Polemizați unde doriți, dar nu aici.
Apoi referiți-vă pe cât posibil doar la subiectul postării. Folosiți un limbaj decent. Dacă intrați în clinciuri cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe vor fi respinse fara discuții.
Vă mulțumesc pentru înțelegere!